Vi satte upp en Woolcraft sinkmall, använde en Skil överhandsfräs och frässtål (också från Woolcraft inköpt på Bauhaus i set om 20 fräsar för 500kr). Efter att ha testat på några provbitar i furu märkte vi snabbt att det fliste sig.
Det stod att man skall ha en 10mm frässtål, men det som var märkt med 10 mm i satsen visade sig vara 9.14 mm (mätt med digitalt skjutmått). Vi testkörde ändå (det blev förstås ingen perfect fit...)

Varför flisade det sig?
För att vi körde med fel hastighet på överhandsfräsen?
För att frässtålet är dålig kvalité?

Tips på bra frässtål att köpa nånstans i Sthlm-trakten?

Har kört med stål från Flinks järn.
Det är cobolt stål http://www.tooltrust.se/
dom säljer.

Har dock inte testat att sinka med dom.

Mvh Putte

vad är det för kvalite på furan.

det är ett ganska varierande mjukt träslag.

ikeahantverkaren skrev:
vad är det för kvalite på furan.

det är ett ganska varierande mjukt träslag.
Det var min kompis som köpte den så jag kan inte svara exakt. Den köptes på K-rauta för 30 kr metern. Var inte byggkvalité utan för snickeriändamål.

Nu har jag testat med ett Festool frässtål men denna gång på björkplywood 3mm 8styck ihopklämda med tvingar. Det blir flisning på flera ställen. Nån teori om vad jag gör fel?

Hej Martin!
Plywood är nog inte så roligt att fräsa i. Hur klarade sig bit 2 - 7? Tar Du försiktiga skär?
Och, framför allt, v.g. visa med ett par bilder hur Du beter Dig, dom kanske avslöjar vilka fel som Du eventuellt gör.

per

pernitta skrev:
Hej Martin!
Plywood är nog inte så roligt att fräsa i. Hur klarade sig bit 2 - 7? Tar Du försiktiga skär?
Och, framför allt, v.g. visa med ett par bilder hur Du beter Dig, dom kanske avslöjar vilka fel som Du eventuellt gör.

per
Tjena Per!
Tänkte väl att du skulle svara på min fråga nu när jag såg att du var tillbaka på forumet :)

Får ta bilder nästa gång. Nu har jag kastat skivorna och monterat ner sinkmallen.

Angående försiktiga skär: Jag ställde in fräshastigheten på max (6 på Skilöverhandsfräsen) och körde på... Tycker det är svårt att kontrollera fräsningen då bottenplattan som följde med Wolcrafts sinkmall inte är genomskinlig (den som man sätter på överhandsfräsen). Man ser ju ingenting, och Skilen bråkar och skakar en del så det är svårt att känna.

Är det mindre risk för flisning om man har tjockare plywood? (tänkte sinka i teakplywood 9mm nästa gång). Jag har några lådor hemma som jag köpte på IKEA. Dessa är fingersinkade i björkplywood så jag antar att det måste fungera att sinka i plywood?

Men hur gick det 2 - 7. Troligen flisade dom sig mindre. Där fräsen lämnar måste man ha ett stöd mot materialet. På tips&trix ser Du hur materialet skjuts mot fräsen.
Varför inte prova den fräsmetod som visas? Det tvingar Dig dessutom att bygga ett fräsbord, och 9 av 10 fräsningar utförs lättast och säkrast på ett bord.
Han som står på IKEA och sinkar har säkert bättre utrustning, och han klarar även plywood.
per

Tyvärr hade jag ju kastat de frästa plywoodskivorna så jag kunde inte kolla 2-7. Men nu läste jag genom tråden under tips & trix. Skall följa dina råd där.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.