8 638 läst · 16 svar
9k läst
16 svar
Flis panna kulvert
Sida 1 av 2
Hej ..
Sitter i start gropen för att bygga ett nytt pannrum. Har tänkt att styra uppvärmningen emot flis samt solfångare.
Råvaran flis finns på egen mark
Idag finns det en gamal combi panna samt jordvärme som har närmare 30 år på nacken.
Vill flytta ut eldandet ifrån bostadshuset till annan byggnad. Har då 2 st alternativ/ fastigheter
1) Gammal ladugård beläget 35 meter ifrån bostadshuset. Utrymmet är ett gammalt stall som måste ha nytt golv samt att flisförådet måste byggas nytt utanför stallet.
2) Nybyggd verkstad (7år) 65 meter ifrån bostadshuset längd på kulvert blir nog kring 80 meter. Komplett ny byggnad måste då byggas. Fördelen med verkstaden är att det finns nerlagt golvslingor samt att taket är det mest lämpande för solfångare då det ligger i direkt söderläge.
Ang kulverten så blir det shuntat vatten samt vv. Med dessa längder måste jag upp i 32x26,2+32x26,2
28x20,0+22x16,0. Om man väljer verkstaden som eldningställe så kommer bara kulverten kosta 50k. Förlusten skall enligt dom få som jag frågat ligga på ca 300W/ 10m eller mellan tummen och pekfingret max upp emot 5 %.
Har någon erfarenhet med så lång kulvert som 80 meter ? Är dumt att använda så lång kulvert då tryckfallet kommer att bli för mycket för vv?
Sitter i start gropen för att bygga ett nytt pannrum. Har tänkt att styra uppvärmningen emot flis samt solfångare.
Råvaran flis finns på egen mark
Idag finns det en gamal combi panna samt jordvärme som har närmare 30 år på nacken.
Vill flytta ut eldandet ifrån bostadshuset till annan byggnad. Har då 2 st alternativ/ fastigheter
1) Gammal ladugård beläget 35 meter ifrån bostadshuset. Utrymmet är ett gammalt stall som måste ha nytt golv samt att flisförådet måste byggas nytt utanför stallet.
2) Nybyggd verkstad (7år) 65 meter ifrån bostadshuset längd på kulvert blir nog kring 80 meter. Komplett ny byggnad måste då byggas. Fördelen med verkstaden är att det finns nerlagt golvslingor samt att taket är det mest lämpande för solfångare då det ligger i direkt söderläge.
Ang kulverten så blir det shuntat vatten samt vv. Med dessa längder måste jag upp i 32x26,2+32x26,2
28x20,0+22x16,0. Om man väljer verkstaden som eldningställe så kommer bara kulverten kosta 50k. Förlusten skall enligt dom få som jag frågat ligga på ca 300W/ 10m eller mellan tummen och pekfingret max upp emot 5 %.
Har någon erfarenhet med så lång kulvert som 80 meter ? Är dumt att använda så lång kulvert då tryckfallet kommer att bli för mycket för vv?
VV är alltid ett problem, för att det skall funka måste det till VVC, och det blir förluster. Kolla hur mkt VV du egentligen behöver, kansle en elberedare är billigare i längden (kanske seriekopplad till en värmeväxlare på radiatorreturen), solfångaren kommer i huvudsak att ge VV på sommaren, så den bör sitta på bostadshuset...
Ditt problem liknar ganska mkt det jag funderar på just nu för vår familjs räkning, men jag tänker nog mer på ved än flis....
Att separera flisanläggningen från bostadshuset är en god ide, det finns vissa brandrisker där....
Det jag lutar åt är i princip följande:
1) I bostadshuset placeras ca 750 l tekniktank med tappvattenautomat för varmvatten, denna seriekopplas med elberedare för bekvämlighet etc, tekniktanken förses med koppling till tex 60 rörs solfångare, samt ansluts även till ev en vattenmantlad kamin i bostadshuset,
2) I uthuset byggs en anläggning med vedpanna (i ditt fall flis), med en hyfsat stor acktank (5M3 eller mer) som kan ladda tekniktanken via kulvert via en värmeväxlare (Så att jag separerar systemen i bostaden och uthuset, liksom kan ha ett övertrycksfritt system för vedpannan...)
Ditt problem liknar ganska mkt det jag funderar på just nu för vår familjs räkning, men jag tänker nog mer på ved än flis....
Att separera flisanläggningen från bostadshuset är en god ide, det finns vissa brandrisker där....
Det jag lutar åt är i princip följande:
1) I bostadshuset placeras ca 750 l tekniktank med tappvattenautomat för varmvatten, denna seriekopplas med elberedare för bekvämlighet etc, tekniktanken förses med koppling till tex 60 rörs solfångare, samt ansluts även till ev en vattenmantlad kamin i bostadshuset,
2) I uthuset byggs en anläggning med vedpanna (i ditt fall flis), med en hyfsat stor acktank (5M3 eller mer) som kan ladda tekniktanken via kulvert via en värmeväxlare (Så att jag separerar systemen i bostaden och uthuset, liksom kan ha ett övertrycksfritt system för vedpannan...)
Jo var först inne på det också att ha teknik tanken i huset (huset har ett litet språng på taket som vetter mot söder. Finns plast för ca 10 m^2 solfångare).
Vad som jag tycker känns lite fel är om man nu skall ladda acc tanken under huset med icke shuntat vatten dvs kring 80 grader så känns det lite fel med en PEX kulvert (livslängden). Skulle vara otroligt sorligt om PEX kulverten ger upp och släpper in syre.. då rostar ju hela pann systemet upp inkl radiatorer etc. Sådant kan vara lite krångligt att kolla.
Sitter och ritar och listar vad som skulle kunna behövas. Och det drar iväg rejält. Kanske spara in på pannan och köpa en beg på blocket. Fliseldning kräver ju inte nämnvärt avancerad panna.
Vad som jag tycker känns lite fel är om man nu skall ladda acc tanken under huset med icke shuntat vatten dvs kring 80 grader så känns det lite fel med en PEX kulvert (livslängden). Skulle vara otroligt sorligt om PEX kulverten ger upp och släpper in syre.. då rostar ju hela pann systemet upp inkl radiatorer etc. Sådant kan vara lite krångligt att kolla.
Sitter och ritar och listar vad som skulle kunna behövas. Och det drar iväg rejält. Kanske spara in på pannan och köpa en beg på blocket. Fliseldning kräver ju inte nämnvärt avancerad panna.
Går det inte att ha stålrör i kulverten? Blir det fruktansvärt dyrt?
Jag har det i min kulvert. Men jag har inte byggt den så jag vet inte vad den kostade.
Du skulle ju kunna köra med en begagnad panna några år tills du fått ihop mera pengar. Och byta då.
Askurmatning är trevligt, det skall jag skaffa när jag byter min panna.
Det är annat med vedeldning, då är det nog bättre att slå till på en riktig panna direkt.
Jag har det i min kulvert. Men jag har inte byggt den så jag vet inte vad den kostade.
Du skulle ju kunna köra med en begagnad panna några år tills du fått ihop mera pengar. Och byta då.
Askurmatning är trevligt, det skall jag skaffa när jag byter min panna.
Det är annat med vedeldning, då är det nog bättre att slå till på en riktig panna direkt.
Jo det går nog .. blir lite tråkigt då det är långt. Att gänga ändarna och skarva 6 meter låter lite jobbigt då det handlar om typ 80 meter. Finns ju även koppar rör på rulle likt PEX men priset är väll helt oöverkomligt med dagens material priser.
Om man hör efter med kulvert försäljare så är det inte riktigt själva media röret som tar stryk egentligen med för hög temperatur utan själva isoleringen. Detta talar också emot att köra oshuntat vatten i kulverten. Med flis så gör det mindre än med ved. dvs när man flisar så är det bara att kasta in några träd till.
Undrar om det finns några med erfarenhet av stocker med lambda på detta forum??
Om man hör efter med kulvert försäljare så är det inte riktigt själva media röret som tar stryk egentligen med för hög temperatur utan själva isoleringen. Detta talar också emot att köra oshuntat vatten i kulverten. Med flis så gör det mindre än med ved. dvs när man flisar så är det bara att kasta in några träd till.
Undrar om det finns några med erfarenhet av stocker med lambda på detta forum??
Var lite dålig påläst där med stålkulvert .. Man löder ihop sektionerna inte skruvar. Finns det några bilder på hur Aquavarm ser ut ..
Hittar bara http://www.dinvvsbutik.se/kulvertsystem-kulvert-aquavarm-c-2_250_25002.html och det verkar inte ge mycket
Hittar bara http://www.dinvvsbutik.se/kulvertsystem-kulvert-aquavarm-c-2_250_25002.html och det verkar inte ge mycket
Det finns kopparrörskulvertar, som tål full värme och som har bättre isolering än platsvarianten, stålrör används i kommunernas nät tex , men fördelen med koppar eller plastkulvertarna är ju att det är en färdigisolerad flexibel "grov slang" lätt att lägga ner och man slipper svetsa alla fogar....
Minst förluster får man iofs om man kör färdigshuntat vatten i kulverten (Radiatorshunt i pannrummet) och skiter i att ladda tekniktanken med detta, man tar sedan VV från tekniktanken, när solen skiner på sommaren räcker solfångarna till VV, och om man har en vattenmantlad vedkamin i huset kan även vintertid varmvatten tas därifrån, en elektrisk beredare kopplas i serie med tekniktankens tappvattenautomat/vv-slinga.
Med en listig koppling borde man dessutom kunna ta radiatorvärme från tekniktanken när det finns där om man inte vill elda i panncentralen.
Nackdelen är att man inte värmer VV med fliseldaren..Men frågan är då om det egentligen gör så mkt, dvs hur mkt VV förbrukas egentligen??? Sommartid fixar solen ju en hel del...., likosm trivseleldningen i den vattenmantlade kaminen...
Eller så tar man även en del av det färdigshuntade radiatorvattnet och kör genom en tappvattenautomat eller låter det värma toppen på tekniktanken på vintern, och låter den elektriska toppa upp om det behövs...Alternativt låter VV förvärmas vie en värmeväxlare på ratiatorreturen..
Med plastkulvert måste man ändå alltid reglera ned tempen till 60-70 med en blandingsventil i panncentralen så lika bra att göra radiatorschuntningen där direkt.. Nyttan av att hålla på och ladda/ladda ur en tekniktank med plastkulvertvatten har diskuterast i en annan tråd utan klart resultat, Termoventilers lösning bygger på att man laddar upp och tekniktanken batchvis för att minska kulvertförlusterna, men frågan är hur länge en 750 liters tank med "plastkulvertljummet" vatten egentligen räcker...Säg att laddtempen blir 60 grader och returen 30, delta-T 30 = 25kWh ca..dessutom kommer vid laddstart en flush av det vattnet som stått i kulverten ett tag (avkylt) att hamna i toppen på tanken. Med färdigshuntat vatten kanske det räcker med 40-50 grader så kulvertförlusterna blir lägre trots att den går kontinuerligt.. (Iofs spaar man litet på att pumparna inte behöver gå hela tiden....
Minst förluster får man iofs om man kör färdigshuntat vatten i kulverten (Radiatorshunt i pannrummet) och skiter i att ladda tekniktanken med detta, man tar sedan VV från tekniktanken, när solen skiner på sommaren räcker solfångarna till VV, och om man har en vattenmantlad vedkamin i huset kan även vintertid varmvatten tas därifrån, en elektrisk beredare kopplas i serie med tekniktankens tappvattenautomat/vv-slinga.
Med en listig koppling borde man dessutom kunna ta radiatorvärme från tekniktanken när det finns där om man inte vill elda i panncentralen.
Nackdelen är att man inte värmer VV med fliseldaren..Men frågan är då om det egentligen gör så mkt, dvs hur mkt VV förbrukas egentligen??? Sommartid fixar solen ju en hel del...., likosm trivseleldningen i den vattenmantlade kaminen...
Eller så tar man även en del av det färdigshuntade radiatorvattnet och kör genom en tappvattenautomat eller låter det värma toppen på tekniktanken på vintern, och låter den elektriska toppa upp om det behövs...Alternativt låter VV förvärmas vie en värmeväxlare på ratiatorreturen..
Med plastkulvert måste man ändå alltid reglera ned tempen till 60-70 med en blandingsventil i panncentralen så lika bra att göra radiatorschuntningen där direkt.. Nyttan av att hålla på och ladda/ladda ur en tekniktank med plastkulvertvatten har diskuterast i en annan tråd utan klart resultat, Termoventilers lösning bygger på att man laddar upp och tekniktanken batchvis för att minska kulvertförlusterna, men frågan är hur länge en 750 liters tank med "plastkulvertljummet" vatten egentligen räcker...Säg att laddtempen blir 60 grader och returen 30, delta-T 30 = 25kWh ca..dessutom kommer vid laddstart en flush av det vattnet som stått i kulverten ett tag (avkylt) att hamna i toppen på tanken. Med färdigshuntat vatten kanske det räcker med 40-50 grader så kulvertförlusterna blir lägre trots att den går kontinuerligt.. (Iofs spaar man litet på att pumparna inte behöver gå hela tiden....
Sorry googla på aquawarm istället
http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=Aquaw = 375kr/m för 2x18mm ,men du behöver ju större grejor
http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=Aquaw = 375kr/m för 2x18mm ,men du behöver ju större grejor
Tack för alla inlägg ...
Kanske var lite otydlig hur jag tänkt det ...
Flispanna samt solfångare mot teknik tank i planerat nytt pannrum.
i samma slinga som solfångaren kopplas även in golvslinga i verkstad som pannrummet är tänkt att byggas emot.
Kulvert (80 meter) med shuntat radiatorvatten samt vv in till bostadshuset. VV eventuellt mot en befintlig el beredare eller med cirkulation med påslag inne i fastigheten/timer.
Skall prova lägga upp schema när jag kommer hem.
Kanske var lite otydlig hur jag tänkt det ...
Flispanna samt solfångare mot teknik tank i planerat nytt pannrum.
i samma slinga som solfångaren kopplas även in golvslinga i verkstad som pannrummet är tänkt att byggas emot.
Kulvert (80 meter) med shuntat radiatorvatten samt vv in till bostadshuset. VV eventuellt mot en befintlig el beredare eller med cirkulation med påslag inne i fastigheten/timer.
Skall prova lägga upp schema när jag kommer hem.
Här finns info om Aquawarm koppar flex kulvert http://www.logstor.com/index.php?lang=SV
Tror den levereras i upp till 100 meter på rulle, En kompis hjälpte jag att lägga den för 2,5 år sedan o den är inte bökigare än en pex kulvert att lägga..
Den har hälften så stora förluster som den bästa pex jag hittat, Den ligger på ca 5W/meter vid 60° mot tex Wirsbo pex 20W..
Tror den levereras i upp till 100 meter på rulle, En kompis hjälpte jag att lägga den för 2,5 år sedan o den är inte bökigare än en pex kulvert att lägga..
Den har hälften så stora förluster som den bästa pex jag hittat, Den ligger på ca 5W/meter vid 60° mot tex Wirsbo pex 20W..
Enkelt schema över tänkt anläggning.
Alternativ A
Nytt pannrum i ett stall i befintlig ladugård.
+ kort kulvert ca 35m
- gammal byggnad byggd säkert före 1900
- dåligt tak mot söder för solfångare
- lång väg till verkstad som är förberedd med golvslingor
Kommer att kräva en externt utrymme som flisföråd.
Alternativ B
- lång kulvert ca 80 m
+ bygga emot en nybyggd verkstad (2000)
+ bra läge på tak för solfångare
+ nära till golvslingor i verkstaden
+ får all hantering utom synfält från bostadshuset
Jobbar vidare mot att ha pannrumet i anslutning emot verkstaden.
http://62.63.204.37/pannrum/schema.jpg
Alternativ A
Nytt pannrum i ett stall i befintlig ladugård.
+ kort kulvert ca 35m
- gammal byggnad byggd säkert före 1900
- dåligt tak mot söder för solfångare
- lång väg till verkstad som är förberedd med golvslingor
Kommer att kräva en externt utrymme som flisföråd.
Alternativ B
- lång kulvert ca 80 m
+ bygga emot en nybyggd verkstad (2000)
+ bra läge på tak för solfångare
+ nära till golvslingor i verkstaden
+ får all hantering utom synfält från bostadshuset
Jobbar vidare mot att ha pannrumet i anslutning emot verkstaden.
http://62.63.204.37/pannrum/schema.jpg
Lite bilder på ett hydrauliskt flisföråd som jag var och tittade på
PICT1113.JPG
PICT1114.JPG
PICT1115.JPG
PICT1116.JPG
Kan nämnas att kolven är från en hiab kran och hydraul agg är ifrån en utgödsling.
Balken som hänger ner från taket är för att avlasta trycket på skraporna.
Några bilder ifrån planerat pannrumsbygge.
PICT1121.JPG Nytt pannrum till vänster om fönstret.
PICT1122.JPG Borta vid den röda bilen ligger befintligt pannrum. Det är dit som kulverten skall dras till.
PICT1113.JPG
PICT1114.JPG
PICT1115.JPG
PICT1116.JPG
Kan nämnas att kolven är från en hiab kran och hydraul agg är ifrån en utgödsling.
Balken som hänger ner från taket är för att avlasta trycket på skraporna.
Några bilder ifrån planerat pannrumsbygge.
PICT1121.JPG Nytt pannrum till vänster om fönstret.
PICT1122.JPG Borta vid den röda bilen ligger befintligt pannrum. Det är dit som kulverten skall dras till.
Har du tillgång till egen flis/billig flis är väl frågen om du inte skulle skippa solfångarna helt o skaffa flispanna som har eltändning så du eldar flis hela året o ha anläggningen i ladugården, Kulvert därifrån till hus o verkstad..
Bättre att lägga pengarna på en bra flispanna som har automatisk uraskning o eltändning än solfångare...
Bättre att lägga pengarna på en bra flispanna som har automatisk uraskning o eltändning än solfångare...