6 920 läst · 22 svar
7k läst
22 svar
Flexslang-dragning bak gipsskivor diagonalt, tillåtet?
Sida 1 av 2
Jag såg nyligen en villa som höll på att byggas att flexslang för elkablar FK i väggarna var dragna diagonalt över väggar. Sedan ska gipsskivor monteras på väggarna. Det var en elfirma som utfört det.
T.ex. ner till ett vägguttag på väggen var det flexslang diagonalt dragen över väggen. Och på många andra ställen. I nya hus är det givetvis en fasligt stor mängd flexrör i väggarna för el, tele, data, och automatik. Annat var det på goda 1950-talet då det på sin höjd bara fanns högst ett eluttag i ett rum. Idag är i stort sett väggarna armerade med flexslang.
Varhelst en spik för tavelhängning slås, riskerar den att gå i flexslang och elkabel. Tavlor får hängas på väggen i knähöjd för att vara på säkra sidan.
Är det enligt El-standarden tillåtet att bakom gipsskivor dra flexslang för elkablar diagonalt i väggar?
För en tekniker ser det osnyggt ut. Visserligen syns det inte när gipsskivorna kommit upp. Fördelen med att dra flexslang endast vertikalt och horisontellt är att man kan ana ungefär var i väggen elkablarna löper.
T.ex. ner till ett vägguttag på väggen var det flexslang diagonalt dragen över väggen. Och på många andra ställen. I nya hus är det givetvis en fasligt stor mängd flexrör i väggarna för el, tele, data, och automatik. Annat var det på goda 1950-talet då det på sin höjd bara fanns högst ett eluttag i ett rum. Idag är i stort sett väggarna armerade med flexslang.
Varhelst en spik för tavelhängning slås, riskerar den att gå i flexslang och elkabel. Tavlor får hängas på väggen i knähöjd för att vara på säkra sidan.
Är det enligt El-standarden tillåtet att bakom gipsskivor dra flexslang för elkablar diagonalt i väggar?
För en tekniker ser det osnyggt ut. Visserligen syns det inte när gipsskivorna kommit upp. Fördelen med att dra flexslang endast vertikalt och horisontellt är att man kan ana ungefär var i väggen elkablarna löper.
Redigerat:
Jag är ingen elektriker, men jag har fått intrycket att det är mer eller mindre standard nu för tiden. Jag tycker också att det ser fasligt osnyggt ut. Jag tror att det finns någon skrivelse som säger att kanalisationen skall dras "företrädesvis horisontellt, vertikalt", men jag vet inte om den gäller längre, eller om någon bryr sig.
Det syns mycket riktigt inte när gipsskivorna väl är på, men om det var mitt hus skulle jag aldrig sluta störa mig på det ändå...
Det syns mycket riktigt inte när gipsskivorna väl är på, men om det var mitt hus skulle jag aldrig sluta störa mig på det ändå...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 377 inlägg
Ja tyvärr är det inte förbjudet. Reglerna är tyvärr väldigt slappa map skyddet mot genomspikning som nog får ses som det allvarligaste hotet för infällda ledningar i vägg. Och reglerna har inte anpassats till dagens förläggningssätt med flexslang och framförallt inte den mängd av dolda slangar som finns i dagens moderna hus. Det leder till missbruk av detta slag. Så spika inte upp tavlor i nya hus...
Men det kan vara nog så svårt att veta var dolda ledningar normalt är förlagda då reglerna bara säger att fastsatta ledningar i väggar ska löpa horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter. Tanken är att man ska kunna lista ut var de finns. Men det finns inget krav på att de ska löpa i linje med dosor utan man får göra hur många 90-böjar man vill, även sick-sack snett nedåt i en vägg...
För löst förlagda ledningar i vägg är tanken att de ska glida undan för en spik, varför det finns krav på spikskydd där sådana ledningar är fastsatta på oväntade platser, t.ex där de löper genom en regel och inte kan glida undan.
Inget av detta fungerar dock bra om man "armerar" väggarna med flexslang... De glider inte undan speciellt bra. Det bästa man kan göra är att samla ihop dem i större stråk så bra som möjlig, och utefter lämpliga stråk, inte där köksskåpen ska skruvas fast, och fota!
Denna påverkan är bara en av alla de slag av "hot" som finns. Ett annat hot är värme, så man kan inte försöka göra ledningarna oåtkomliga mitt inne i väggisoleringen utan att backa på tumregeln 1.5 mm² / 10 A.
Men det kan vara nog så svårt att veta var dolda ledningar normalt är förlagda då reglerna bara säger att fastsatta ledningar i väggar ska löpa horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter. Tanken är att man ska kunna lista ut var de finns. Men det finns inget krav på att de ska löpa i linje med dosor utan man får göra hur många 90-böjar man vill, även sick-sack snett nedåt i en vägg...
För löst förlagda ledningar i vägg är tanken att de ska glida undan för en spik, varför det finns krav på spikskydd där sådana ledningar är fastsatta på oväntade platser, t.ex där de löper genom en regel och inte kan glida undan.
Inget av detta fungerar dock bra om man "armerar" väggarna med flexslang... De glider inte undan speciellt bra. Det bästa man kan göra är att samla ihop dem i större stråk så bra som möjlig, och utefter lämpliga stråk, inte där köksskåpen ska skruvas fast, och fota!
Denna påverkan är bara en av alla de slag av "hot" som finns. Ett annat hot är värme, så man kan inte försöka göra ledningarna oåtkomliga mitt inne i väggisoleringen utan att backa på tumregeln 1.5 mm² / 10 A.
Tack Bo för utförligt svar!
Har man(Elsäkerhetsvärket) testat med provspikning genom gipsskiva med underliggande flexslang för att se att flexslangen glider undan?
Jag skulle gissa att om en flexslang inte glider undan och när en spik går genom flexlangen diam 16 mm innehållande 3 st 1,5 mm2 FK, att FK glider undan för spiken. Det är min gissning utan att ha utfört provspikning.
Har man(Elsäkerhetsvärket) testat med provspikning genom gipsskiva med underliggande flexslang för att se att flexslangen glider undan?
Jag skulle gissa att om en flexslang inte glider undan och när en spik går genom flexlangen diam 16 mm innehållande 3 st 1,5 mm2 FK, att FK glider undan för spiken. Det är min gissning utan att ha utfört provspikning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 377 inlägg
Nej, det finns ingen myndighet eller organisation i Sverige som utvecklar elinstallationsreglerna vad jag känner till. Elsäkerhetsverket tappade sin kompetens på 90-talet när den gamla helsvenska föreskrifterna försvann till förmån för internationella regler. Och organisationer som Voltimum och IN har andra intressen... Det återstår bara medlemmar i TK64 som via SEK deltar i "röstningsmöten" över hur de internationella standarden ska utformas. Jag vet inte om enskilda medlemmar/aktörer inom dessa arbetsgrupper i Sverige gör något faktiskt arbete med nya installationssätt. Att ändra på dessa internationella regler görs inte över en natt.
PS. Jag vet att 3x1.5 i en 16-slang inte alltid glider undan för en spik/skruv, det är ingenting man kan förutsätta, speciellt inte i fördragen slang där de är tvinnade.
PS. Jag vet att 3x1.5 i en 16-slang inte alltid glider undan för en spik/skruv, det är ingenting man kan förutsätta, speciellt inte i fördragen slang där de är tvinnade.
Man har " i alla tider" lagt rör/slang diagonalt i väggarna, dels för att man vil ha så "lata" böjar som möjligt för att underlätta tråddragning samt att man minimerar både matr och tidsåtgång. Genomspikning av elrör är inte nått reellt problem då det är mycket ovanligt, och det är trådarna i slang/rör som ska flytta sig och inte rör/slangarna.
Kanske färre bryr sig, men det finns lite skrivet om det även i senaste utgåvan av elinstallationsreglerna, ss 436 400 00 utg3joakim_j skrev:
T.ex
522.8.8
Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummens kanter.
Ledningssystem som är dolt förlagda i tak eller golv kan också följa den kortaste möjliga vägen.
I samma paragraf så står även detta (+ en illustrativ bild), detta är mest en eu-anpassning:
Med ledningssystem som är fastsatt i vägg avses bland annat ingjutna eller inmurade kablar och rör samt kablar och rör fästade (klamrade) i vägg. Dessa ska förläggas horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter (hörn, takveck etc).
Ledningssystem som är dolt förlagt i byggnadsdel men inte är fastsatt, avser ett system med bland annat kablar i hålrum i byggnad. Detta gäller även för kablar innanför väggbeklädnad, t ex gipsskiva, vilka enbart är infästade (avlastade) i ändarna. Kablar som är förlagda så kan följa kortast möjliga väg.
Vidare behöver kabeln vara skyddad mot genomspikning där den passerar reglar och motsvarande. Motsvarande gäller för grundisolerade ledare som är indragna i flexibla rör.
Sen finns det lite allmänna stycken om skydd av ledningar:
522.8.7
Ledningssystem som är förlagda i golv ska vara skyddade mot skada med hänsyn till hur golvet kan komma att användas.
522
Förläggningssättet ska väljas så att skydd mot förväntad yttre påverkan är säkerställd överallt i ledningssystemet. Särskild hänsyn ska tas där ledningssystemet ändrar riktning eller vid intag i utrustning.
522.6.1
Ledningssystem ska väljas och monteras så, att de skador som kan uppstå på grund av mekanisk påverkan, t ex genom slag, inträngning eller sammantryckning, blir de minsta möjliga under montering, drift och underhåll.
522.8.3
Böjar i ledningssystemet ska ha en sådan radie att ledare och kablar inte skadas eller anslutning utsätts för dragbelastningar.
522.8.4
Där ledare eller kablar inte har stöd utefter hela sin längd, ska stöd anbringas med lämpliga mellanrum på ett sådant sätt att ledarna eller kablarna inte skadas av sin egen tyngd, eller på grund av elektrodynamiska krafter från kortslutning.
Det finns ett antal till paragrafer, om temperatur, värmekällor, förekomst av vatten/fukt, damm/fasta föremål, lite om dragning i tak/golv och annat.
Men det mesta faller rätt långt ifrån frågan jag svarar på, så jag stoppar här.
menar du att grundpraxis med 10A 1,5mm2 inte funkar om flexrör är "inne" i isoleringen? det är ju det vanliga vid installationsskikt, då ligger ju slangar i isoleringen.....Bo.Siltberg skrev:
Att man belastar en 1,5mm2 grupp med 10 A under mer än korta stunder förekommer nästan aldrig i bostadshus. Ligger belastningen på 10A permanent har man gjort ett stort misstag i projekteringen. Så i bostäder är det normalt inga som helst problem med "heta"ledningar. Tror man att det av någon underlig anledning att belastningen blir 10 A under längre perioder kanske man ska dra i 2,5mm2
tänker fallet man kopplat in ett tillfälligt el-element med stickpropp på 2000w... och missar sätta termostaten..E elmont skrev:Att man belastar en 1,5mm2 grupp med 10 A under mer än korta stunder förekommer nästan aldrig i bostadshus. Ligger belastningen på 10A permanent har man gjort ett stort misstag i projekteringen. Så i bostäder är det normalt inga som helst problem med "heta"ledningar. Tror man att det av någon underlig anledning att belastningen blir 10 A under längre perioder kanske man ska dra i 2,5mm2
men korta stunder, pratar vi 10min då?
Tjaaa, under en halvtimme är väl rätt kort. Normalt i bostäder så är gångtiderna på saker som drar upp emot 10 A i storleksordningen minuter och kanske upp emot 10 min. Och element med stickpropp som saknar termostat finns väl knappast att köpa.
Ps
2000W ca 8,5 A
Ps
2000W ca 8,5 A
då behöver jag inte vara orolig när 2000w hårtork körs några minuterE elmont skrev:
jag tänker mer att är det 10a så ska det gå
”All in” så att säga, men det är väl därför spa-bad på 2000w ändå rekommenderas att sättas i 16a uttag...
men då ska det väl inte vara nån fara att rören går en bit in i väggen för att minska risken för skruv/spik?E elmont skrev:
Som sagt har man en last på 2 kW som går under längre tider eller mycket ofta ska man kanske ta sig en funderare på lite grövre ledning samt ett 16A CEE uttag. För även om vanliga uttag är godkända för 16 A brukar dom ha en tendens att bli överbelastade redan vid 10A och hårdbelastning.
Ps
Dom allra flesta yrkesmän lägger rören/slangen där det är mest praktisk och oftast är det mellan väggskiva och isolering. Risken för genomspikning är liten och man får se till att skivsättaren är medveten om "problemet" då det är i det skedet som risken är som störst.
Ps
Dom allra flesta yrkesmän lägger rören/slangen där det är mest praktisk och oftast är det mellan väggskiva och isolering. Risken för genomspikning är liten och man får se till att skivsättaren är medveten om "problemet" då det är i det skedet som risken är som störst.