M
Min hjärna har formaterat hårddisken där namnet på flexrör från yngre

• Flexrör installerade bakom en väggpanel tillsammans med en elbox och andra komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är sk Plicarör.

Jag har också lika rör till mina elelement i huset. De är både ingjutna i plattan och draget i väggen. Till vanliga uttag/dosor är det draget vp rör. Mitt hus är byggt -79

Är dessa rör säkra? Jag tycker att ändarna ofta är vassa så det känns som att det skulle vara lätt att skada fk-kabeln? Och ska rören vara jordade på något vis?

Såhär ser det ut under elementen.

Metallrör under element vid golvlist, med en elbox markerad "brytare alt. klocka", monterat mot träplankgolv och vit väggpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
I det där fallet blir röret en utsatt del om den innehåller grundisolerade ledare och ska då anslutas till skyddsjord (enligt dagens regler)

Det måste normalt finnas ett felskydd mot så kallad indirekt beröring där en ledande del kan bli spänningsatt av ett fel.

Gamla metallrör har nog aldrig varit tänkta att skyddsjordas. Dels så ska de inte vara berörbara, och dels skyddsjordade man inte torra rum på den tiden.

Att rören är berörbara här på bilden är inte bra, inte bra alls... Man behöver antingen bygga in dem så att de inte blir berörbara, eller skyddsjorda dem. Det senare kräver mer eller mindre en JFB för att inte riskera problem med dålig kontakt i skarvar på rören.

M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Gamla metallrör har nog aldrig varit tänkta att skyddsjordas. Dels så ska de inte vara berörbara, och dels skyddsjordade man inte torra rum på den tiden.

Att rören är berörbara här på bilden är inte bra, inte bra alls... Man behöver antingen bygga in dem så att de inte blir berörbara, eller skyddsjorda dem. Det senare kräver mer eller mindre en JFB för att inte riskera problem med dålig kontakt i skarvar på rören.
I vanliga fall är det inte möjligt att beröra rören. Och det finns jordfelsbrytare.
Det skulle vara väldigt svårt att skyddsjorda alla stumpar, många ligger nog mellan bitar av VP-rör m.m.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Dina rör på bild är inte normalt berörbara så jag tycker inte de fodrar någon ytterligare åtgärd.

• Gilla
mattie_river
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
I vanliga fall är det inte möjligt att beröra rören. Och det finns jordfelsbrytare.
Det skulle vara väldigt svårt att skyddsjorda alla stumpar, många ligger nog mellan bitar av VP-rör m.m.
Ge dig inte in på att ens tänka dig kunna jorda detta på ett vettigt sätt det är helt onödigt och kontraproduktivt. Rören här är som du säger tex stumpar där VP rör är ingjutna och dessa är sista biten upp från tex en ursparning där finjusteringen av fortsättningen upp i eller utmed väggar gjordes.

Drar du i nytt se till att det går lätt och där du lägger om med nya delar se till att ändarna är väl avgradade.

• Gilla
mattie_river
  • Laddar…
M
GK100 GK100 skrev:
Ge dig inte in på att ens tänka dig kunna jorda detta på ett vettigt sätt det är helt onödigt och kontraproduktivt. Rören här är som du säger tex stumpar där VP rör är ingjutna och dessa är sista biten upp från tex en ursparning där finjusteringen av fortsättningen upp i eller utmed väggar gjordes.

Drar du i nytt se till att det går lätt och där du lägger om med nya delar se till att ändarna är väl avgradade.
Hehe... Nej, inga planer att jorda dem, de får vara som de är.

Förresten... vad är det brukliga sättet att avgrada den typen av rör?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.