Hej!
Funderar på ett altanräcke (av någon traditionell modell)
Längden på ett av räckena är ca 4m. (medför 3st stolpar?) (planerar 3st räcken med liknande utformning)
ex.
Ett traditionellt altanräcke i trä med stolpar och kryssmönstrad överliggare framför en vit husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderingar .:
1) Infästning av stolpar till altan.
Eftersom underlaget är av plåt, takpapp och isolering är det 300mm till trä / betong.
Detta ställer till det med att fästa stolparna till "golvet".
Har inte beslutat om detta räcke ska gå i vinkel, eller om det bara ska bli en länga (vilket påverkar infästningen under). Ena sidan av räcket kommer att fästas i väggen. (Önskar stolpen så nära "golvet" som möjligt)
Vilka alternativ finns för mig?

2) Balkskor för räcken.
Några av räckena sitter vintertid på en ganska utsatt plats. Funderar om det finns balkskor som gör att det blir "enkelt" att lyfta lös räcket under vintern. (även lättare att ev. skotta snö...)
Vilka balkskor borde jag välja, så de inte rostar? - (Vet just nu inte vilken storlek som skulle passa)
Kommer det att uppstå galvaniska strömmar om stolpen är impregnerad? (tryckimpregnerat innehåller en del metaller)

3) Stolpbelysning
Funderar att sätta stolpar även på de sidor av altanen, där det inte finns något räcke. Men söker någon trevlig led belysning längst upp. Några förslag?

4) Stolpar till altanräcket
Vilka stolpar håller längst? Bör man välja en massiv stolpe. (och borra hål för el-dragning)

5) Material till altanräcket
Funderar som sagt av ett altanräcke av trä.
Vad jag förstår är problemet med brädorna (överliggare / underliggare att dessa målas från alla sidor. (med risk att fukt stängs inne)
Spelar kvalité någon roll? (eller är det ett "omöjligt" projekt - bara att byta)
Går impregnerat virke att måla?
Hur bör brädorna behandlas (innan målning)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.