Vi har tittat på en tomt där detaljplanen håller på att sättas ihop. Bla verkar det bli max byggyta 200kvm, max 30 graders taklutning, max x höjd i nock etc.

Är det någon som har erfarenhet eller vet om det finns någon som helst flexibilitet i detaljplanen.

Är det helt omöjligt att få bygga ett hus med en byggyta på tex 210kvm eller att sätta ett torn på huset som är högre än max höjden?

Tacksam för all info.

Berit

Jag vet att om man har en tomt som är mycket större än de omgivande tomterna så kan man få till stånd att bygga något större än vad som detaljplanen medger.

Exempel:
I det område där jag har tomt finns följande detaljplan. Man får bygga 20% av tomtytan, dock max 200 kvadrat. Min granne har en tomt som är 1950 kvadrat. Den stora tomten gav honom rätt att bygga en enplansvilla på 240 kvadrat, dock efter massor av turer med bygglovsavdelningen.

Tack för svaren!

Måste definitivt prata med kommunen.
Jag har fått en mer detaljerad plan äver tomten nu. Den har inte klubbats i kommunen ännu (ej vunnit laga kraft antar jag att det betyder).

Tomten är fyrkantig 50x30m och ligger vinkelrätt mot väderstrecken; ena 50m sidan är åt norr. Av någon anledning är en stor triangel i det nordöstra hörnet markerad som "får ej bebyggas". Inte så bra. Man vill ju helst ha största delen av trädgården i söder/väster läge.

Tipset om att man kan bygga närmare grannen om man kan visa på att man gjort en brandskyddande åtgärd kan dock bli värdefull i det här fallet. Vad kan man hävda är en sådan? En tegel mur? Hus av något annat än trä?

/Berit

Vi kom har skrivit ihop oss med grannen där vi godkänner att den andra lägger sitt garage närmare tomtgräns än man egentligen får. Ok med kommunen och både grannen och vi tjänar yta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.