Hej, jag försökte koppla en Ikea-köksfläkt till ett 125mm flexibelt aluminiumrör, genom en medföljande 125-150 adapter. Då använde jag en slangklämma. Jag förväntade att röret skulle tryckas åt jämnt, men den har tryckts ihop på ett ställe. Som bilden visar. Är det normalt?

Har också skaffat en 150mm rör som passar bättre utan adaptern.

Men jag undrar fortfarande om det är ok att använda slangklämma på såna rör? Ska man använda nån typ av packning mellan röret och fläktens rörstump?
 
  • Flexibelt luftkanalsystem, silverfärgat, räfflad yta, svart gummikant, delvis komprimerad, metallklämma, ventilation, byggmaterial, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Generellt sett så är ju sådana övergångar rätt kassa men de funkar, bara se till att de blir tätt. Svårt å se på bilden om de blivit knöligt å inte tätt?

Riktiga ventilationsprylar är gjorda i metall med en gummi-flärp som tätar, Lindab kör med två flärpar för att täta ännu mer.
 
S SvanteC skrev:
Generellt sett så är ju sådana övergångar rätt kassa men de funkar, bara se till att de blir tätt. Svårt å se på bilden om de blivit knöligt å inte tätt?

Riktiga ventilationsprylar är gjorda i metall med en gummi-flärp som tätar, Lindab kör med två flärpar för att täta ännu mer.
Finns det nån typ av lös gummiflärp/packning som man kan stoppa in, som är avsedd för sånt?
 
S
K krabba skrev:
Finns det nån typ av lös gummiflärp/packning som man kan stoppa in, som är avsedd för sånt?
Nej inte mig veterligen iaf. Då köper man hellre en riktig övergång med gummitätningen som är infalsad i plåten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.