Hej,
Installerade igår en dimmer i mitt sovrum. Är relativt nyinflyttad och har märkt strömavbrott som påverkat kök (belysning och kyl/frys), hela sovrummet och ett uttag i vardagsrummet (vägg i vägg med sovrummet). Det är en ganska liten lägenhet så sovrummet ligger mittemellan kök och vardagsrum.
I vilket fall, när jag bytte strömbrytaren såg jag två tändtrådar inkopplade i den (och en fas). Jag förstod att den ena gick till lampan och då den gamla strömbrytaren hade två knappar (varav en lämpligt nog inte fungerade) antog jag att den andra gick till någon gammal lampa vars uttag inte finns kvar eller liknande. Men sanningen var betydligt mer frustrerande, för jag märkte att mitt kylskåp hade slutat fungera efter jag satte på strömmen.
På andra sidan av väggen från strömbrytaren sitter ett uttag som inte fungerade och c:a 2 meter till höger om uttaget sitter ett annat som kyl/frys är inkopplade i.
Hur kan den här lösningen ha funkat? Min stora stationära dator är inkopplad i samma krets som kyl, diskmaskin, lampor i sovrum och kök.. inte konstigt att strömavbrotten kommer ibland. Det här kan knappast vara tillåtet? Hur svårt är det för en elektriker att fixa? Kan jag anmäla någon för detta?
Installerade igår en dimmer i mitt sovrum. Är relativt nyinflyttad och har märkt strömavbrott som påverkat kök (belysning och kyl/frys), hela sovrummet och ett uttag i vardagsrummet (vägg i vägg med sovrummet). Det är en ganska liten lägenhet så sovrummet ligger mittemellan kök och vardagsrum.
I vilket fall, när jag bytte strömbrytaren såg jag två tändtrådar inkopplade i den (och en fas). Jag förstod att den ena gick till lampan och då den gamla strömbrytaren hade två knappar (varav en lämpligt nog inte fungerade) antog jag att den andra gick till någon gammal lampa vars uttag inte finns kvar eller liknande. Men sanningen var betydligt mer frustrerande, för jag märkte att mitt kylskåp hade slutat fungera efter jag satte på strömmen.
På andra sidan av väggen från strömbrytaren sitter ett uttag som inte fungerade och c:a 2 meter till höger om uttaget sitter ett annat som kyl/frys är inkopplade i.
Hur kan den här lösningen ha funkat? Min stora stationära dator är inkopplad i samma krets som kyl, diskmaskin, lampor i sovrum och kök.. inte konstigt att strömavbrotten kommer ibland. Det här kan knappast vara tillåtet? Hur svårt är det för en elektriker att fixa? Kan jag anmäla någon för detta?
Det är inte så att det är två faser och en tändtråd i den dosan? Har du kontrollmätt på vad trådarna har för funktion? Har du öppnat eluttagen och tittat på vilken färg fasen har? Du kan även kontrollera vilken färg tändtråden till lampan har.
Kan det vara som så att de två svarta är fas och skall vara sammankopplade till samma anslutning i brytaren och att brun är tändtråd? Vilken "funktion" en viss färg har har ändrats under årens lopp samt även mellan olika elektriker och företag så vad som är vad vet man först efter kontroll.
Kan det vara som så att de två svarta är fas och skall vara sammankopplade till samma anslutning i brytaren och att brun är tändtråd? Vilken "funktion" en viss färg har har ändrats under årens lopp samt även mellan olika elektriker och företag så vad som är vad vet man först efter kontroll.
Ja, troligen går en tråd vidare till uttagen. Det är bara att koppla ihop den med inkommande fas på ett lämpligt sätt. Antingen direkt på dimmern om det finns möjlighet eller med hjälp av en kopplingsklämma och en kabelstump.
Moderator
· Stockholm
· 52 815 inlägg
Det är ju en något udda lösning, men bryter sannolikt inte mot några regler. Jag skulle gissa att det blivit så när någon mindre kunnig hempulare bytt strömbytare.
Det är troligen så att den konstiga tändtråden tidigare varit kopplad ihop med fasledaren till brytaren.
Jag tycker nog att man kanske bör utreda hur detta hänger ihop, innan man "blint" kopplar denna "tändtråd" till fas igen. Jag har visserligen svårt att se att något farligt skulle kunna hända, om uttagen nu har fungerat med sin fas kopplad via strömbrytaren. Men sådana här udda lösningar ger en indikation på att det kan vara ännu mer udda än man inser. Går tändtråden till något mer än de här uttagen? går nolla och ev. jord till de här uttagen till samma grupp som brytaren? Eller är detta en koppling "på tvären" mellan två grupper (I så fall ett tydligt regelbrott).
Det är troligen så att den konstiga tändtråden tidigare varit kopplad ihop med fasledaren till brytaren.
Jag tycker nog att man kanske bör utreda hur detta hänger ihop, innan man "blint" kopplar denna "tändtråd" till fas igen. Jag har visserligen svårt att se att något farligt skulle kunna hända, om uttagen nu har fungerat med sin fas kopplad via strömbrytaren. Men sådana här udda lösningar ger en indikation på att det kan vara ännu mer udda än man inser. Går tändtråden till något mer än de här uttagen? går nolla och ev. jord till de här uttagen till samma grupp som brytaren? Eller är detta en koppling "på tvären" mellan två grupper (I så fall ett tydligt regelbrott).
Jag skrev två faser men menar att de två fastrådarna skall vara sammankopplade, dvs den ena tråden är matande fas och den andra är en vidarekoppling av fasen. Och inte två olika faser som man kanske kan tolka det. Men detta är fortfarande gissningar, för att veta säkert måste man mäta och kontrollera på plats.R roli skrev:Det är inte så att det är två faser och en tändtråd i den dosan? Har du kontrollmätt på vad trådarna har för funktion? Har du öppnat eluttagen och tittat på vilken färg fasen har? Du kan även kontrollera vilken färg tändtråden till lampan har.
Bägge svarta är garanterat fas, ena inkommande och andra vidare till uttag. Koppla ihop dem till 3 vägs wago och sen en tråd från wago till strömställareS snussi skrev:Hej,
Hej,R roli skrev:Det är inte så att det är två faser och en tändtråd i den dosan? Har du kontrollmätt på vad trådarna har för funktion? Har du öppnat eluttagen och tittat på vilken färg fasen har? Du kan även kontrollera vilken färg tändtråden till lampan har.
Har inte kontrollmätt då elen var avstängd när jag testade med multimetern, bara för att kolla om elen faktiskt var avstängd. Jag kunde inte heller se tändtråden till lampan då det var ett vanligt lamputtag jag satt en lamppropp i. Det låter ju rimligt att de svarta är fas isåfall, och då är min lampa kopplad fel för tillfället, med tändtråd till fas in och vice versa..
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för svar.H hempularen skrev:Det är ju en något udda lösning, men bryter sannolikt inte mot några regler. Jag skulle gissa att det blivit så när någon mindre kunnig hempulare bytt strömbytare.
Vid elcentralen står brytaren som "belysning kök, badrum och sovrum" men det är tydligt att det är mer än bara belysningen. Alla eluttag (förutom spis/ugn/mikro) är kopplade till den kretsen samt allt i sovrummet (för tillfället bara lampan i taket, men finns två eluttag tillgängliga jag använder ibland) och ett uttag i vardagsrummet som min dator är inkopplad i. Jag är ju inte den mest kunniga men det låter som mycket på en propp. I vilket fall skulle jag inte tro att det är någon tvärkoppling eftersom det ändå står (semi)tydligt vart den leder.
Varför tänker du att lampan är felkopplad?S snussi skrev:Hej,
Har inte kontrollmätt då elen var avstängd när jag testade med multimetern, bara för att kolla om elen faktiskt var avstängd. Jag kunde inte heller se tändtråden till lampan då det var ett vanligt lamputtag jag satt en lamppropp i. Det låter ju rimligt att de svarta är fas isåfall, och då är min lampa kopplad fel för tillfället, med tändtråd till fas in och vice versa..
Jag tycker det ser ut som en helt vanlig installation av lite äldre modell. Det mest sannolika är att de två svarta är fas och du har brutit vidarekopplingen. Baserat på trådstarten antar jag att du inte har en bild på hur det såg ut innan du kopplade isär något.
Det låter också som en helt normal grupp vad gäller avsäkring.
Varför är din första instinkt att fråga om du kan anmäla någon? För vad? Det är din lägenhet och ditt problem, speciellt eftersom du har varit där och kopplat.
Jag tänker att lampan är felkopplad eftersom nu går fasen in i lampans ström ut och tändtråden in i fas in, om nu svart är fas och brun tändtråd, snarare än vice versa. Erkännandevis var jag lite extra känslig och trött när jag hittade felet och tänkte direkt att det var något fulbygge, därav min vilja att veta vem som gjort detta och varför (om det var en behörig firma).tommib skrev:Varför tänker du att lampan är felkopplad?
Jag tycker det ser ut som en helt vanlig installation av lite äldre modell. Det mest sannolika är att de två svarta är fas och du har brutit vidarekopplingen. Baserat på trådstarten antar jag att du inte har en bild på hur det såg ut innan du kopplade isär något.
Det låter också som en helt normal grupp vad gäller avsäkring.
Varför är din första instinkt att fråga om du kan anmäla någon? För vad? Det är din lägenhet och ditt problem, speciellt eftersom du har varit där och kopplat.
Nej, jag har ingen bild på hur det såg ut innan. Läxan lärd till nästa gång antar jag.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Eluttag flög ut när jag kopplade ur mikron.
El -
Vi måste byta en spot i Ballingslöf kök,tydligen serie kopplade. Hur får vi loss undre skivan? Eluttag i vägen...måste hela skåpet ner?
Belysning -
Eluttag 1-fas med flera trådar (hjälp)
El -
Brandlarm - era erfarenheter av flera seriekopplade
Villalarm & Hemautomation -
Hade tre faser kopplade till ett vanligt eluttaget samtidigt ?
El