Jag har läst på efter bästa förmåga, sett på dvd och frågat här... Nu återstår några, säkerligen halvdumma, funderingar.

Fixet läggs ut på golvet (en liten del i taget) som smör på en smörgås(?). Sedan ska jag dra med min kam; 8 mm tänder enligt råd från försäljaren. Här kommer frågorna.

Säljaren sa att det var viktigt att kammen i stort är upprätt så att "strimmorna" då blir nära 8 mm.

1. Ska tänderna ner helt i underlaget här eller hur ska man tänka? Hur hårt ska jag trycka ned kammen så att säga?

2. Alla råd säger att plattan ska ha fix på hela sig och att det inte ska vara luft mellan den och fix? Hur åstakommer man det i praktiken? Sjunker fixet ihop så mycket att den luft som finns mellan "kamraderna" försvinner?

3. Hur hårt ska man trycka dit plattan (30 x 60 cm platta i detta fall)? Ska den vridas och/eller skjutas eller bara läggas platt uppifrån?

Alla tre frågor hänger ju ihop något, särskilt de två sista. Jag förstår inte riktigt hur man får ihop uppgifterna med 8 mm rader luft och att det inte ska vara luft men ändå fix på hela plattan...

Hjälp! Tacksam för svar... :)
 
1. Tänderna ska glida mot underlaget. Du behöver inte trycka tokhårt. Men kammen kan inte vara helt upprätt, dem måste luta lite. Dock så lite som möjligt. Däremot hade jag nog använt 10 mm kam till 30x60.

2. Ja, i princip blir det så. Om man läggerkeramik utomhus måste är det extra noga, och då stryker man fix på baksidan av plattan också, men det behöver man absolut inte göra inomhus. Den lilla luft som blir kvar gör ingenting inomhus.

3. Plattan ska tryckas till hyfsat hårt, och vridas eller gnuggas lite. Testa att lyfta upp en platta då och då direkt när du har lagt den, den ska då suga fast ordentligt.
 
Utmärkra svar - som vanligt - jon! Jag känner mig genast tryggare... TACK!
 
Kan man spackla lite mindre håligheter och nivåskillnader i golvet med "vanligt" (ej gipsbaserat) spackel? T ex borrhål och för att jämna upp lite vid golv-till-vägg-övergång?
 
Nej, absolut inte ett vanligt torkande sandspackel. Det som man ska spackla med under keramik är endast mineraliskt bundna spackel, alltså cement- eller gipsspackel. Men det går även utmärkt att spackla med fix om man inte ska bygga för tjockt, det fungerar i princip som ett cementspackel.
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Hum... Kan man ta fixet vått på vått då? Alltså spackla med fixet och sedan lägga det som fix direkt på?

Asch, jag får köpa lite gipsskackel...
 
Tycker absolut inte att du ska behöva köpa gipsspackel, vad skulle fördelarna vara med det? Spackla med fixet bara och låt det torka. Eller så använder du en bred kam när du lägger plattorna, så kommer fixet att ta upp ojämnheterna i ett svep.
 
Då var premiären avklarad. Resultatet blev ok men en bit från total perfektion men å andra sidan ska man väl inte förvänta sig det senare första gången man lägger som glad amatör. Det som blev bökigast och som inte blev riktigt hundra var höjdnivån på plattorna i förhållande till varandra.

Första tabben som blev rätt ödesdiger var att blanda fixet genom att hälla vatten på det istället för pulvret i vatten. Vi visste att det skulle vara så men av ren lathet när vi vägde upp mängden i en hink så slog vi sedan på vatten vilket resulterade i klumpar och något vattnigt fix då allt pulver inte rördes om. Man ska ju inte skylta med sin idioti men i hopp om att andra nybörjare noterar detta så...

Kakelskäraren från Biltema á 99 kr visade sig inte alls rå på våra, ganska tjocka, plattor så alla snitt blev med den elektriska Toolmate-kapen som fungerade helt ok!

Vi fogade igår och då märktes förstås de plattor som inte riktigt linjerade i höjd och jag tyckte det var svårt att få gott om fog kvar mellan plattorna i slutändan. Det kändes ok trots allt men fråga: kan man "tilläggsfoga" i efterhand?

Sammantaget... Ett ok resultat. Vi har lagt vår hall och ska lägga samma klinker i köket innan påsk. Vi känner oss bättre rustade inför det nu (hallen var planerat som testobjekt) och förväntar oss ett resultat lite närmare perfektionen. Köket är viktigare att få till riktigt bra.

En allmän fråga som har dykt upp i huvudet:

Är det brukligt att använda en kapad klinkerkant "inåt" mot golvet som blir synlig och fogas. Finns det någon lösning på det? I vårt fall så skulle det handla om att två områden med klinker ska sammanfogas med ett "mellanområde" klinker där det blir tvunget att kapa plattor och även den kapade sidan skulle då bli synlig så att säga. Hoppas att jag förklarar begripligt.

Vi har alternativa lösningar men jag funderar på vad man normalt gör i ett sådant läge.
 
Jag häller alltid vattnet i pulvret och har inte märkt några problem med det????
Givetvis har man en bra borrmaskin (lågvarv) och visp att blanda med.

Jag försöker att undvika att lägga skurna kanter synliga men har inte råkat ut för ett golv där det skulle vara nödvändigt.

/Funkis
 
Jorå, bra borrmaskin och omrörare men det sket sig rejält ändå. För oss var det som natt och dag att göra det omvänt, vilket vi noterat på förhand var "rätt" metod...
 
Ginnfilt, vad hade ni för typ av omrörare? Det låter snarare som att det var problem med den eller med hur länge ni vispade, för det spelar nog ingen roll vilken ordning man häller i grejerna. Det har det aldrig gjort för mig i alla fall.

Ja, det går att tilläggsfoga, även om man får ganska taskig vidhäftning mellan de olika omgångarna och riskerar att det kommer släppa med tiden. Men det skadar ju inte att försöka. Fukta då den gamla fogen först.

Hur kommer det sig att ni fick klippta kanter inne i golvet? Om man har det, till exempel två olika sorters plattor som möts under en dörr, så vänder man alltid de klippta kanterna mot varandra. Det syns minst då. En klippt kant som möter en oklippt har en tendens att märkas, då den klippta oftast är högre än den oklippta.
 
Omrörare; en billig historia från Biltema. Vi fick dock en utmärkt blandning med pulver i vatten och klumpig gröt när vi blandade omvänt men det kan ju vara en kombination av olika felande faktorer. Oavsett så råder jag nybörjare att ha i vatten först... :)

Om kapade kanter:

Vi har inte fått göra det nu, men jag insåg att det skulle bli så om vi lagt vidare enligt den plan vi först hade. Nu har vi tänkt om just på grund av att det då blir kanter. Vi kommer alltså att få två fält lagda klinker (hall som angränsar till kök) som ska mötas i ett tredje fält (förlängning på hallen mot köket) klinker och detta tredje fält rymmer inga hela plattor när hall och kök är lagda enligt plan. Därför måste det kapas med synlig kapad kant som följd.

Vi misstänkte dock som sagt att det inte skulle bli bra så vi kommer att lösa det på ett annat sätt.
 
Till plattor som är 30x60 cm rekommenderas jag ett lim som är mer flexibelt än vanligt lim. Det är alltså lite mjukare och det är lättare att få plattorna i jämnhöjd med varandra. Flytfix TT Flex heter limmet jag använde, ca 80 kr/säck dyrare än vanligt fix, men det var det väl värt. Jättelätt att jobba med.
 
Det kan vara en ganska bra idé, även om det egentligen är lite overkill med flytfix i vanlig hemmiljö inomhus. För övrigt är det Schönox som tillverkar just TT Flex, ifall nu någon vill köra på det. Och man får vara lite försiktig så att det inte tränger upp i fogarna, det har en tendens att göra det lite lättare än vanligt fix.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.