Hej!

I tidigare tråd funderas det på har man tar bort fjädrarna i en fräsmaskin, närmast en ELU.

pic00173mr7.jpg

Spikar på bilden pekar på två rörstift. Är ett avlägsnande av dessa lösningen på problemet? Närmast är det väl Kent som kan svara på frågan.

Routergubbarna visar hur man låter en fräs arbeta sig in i sidan av ett anhåll, varefter anhållet tvingas fast. Jag har provat metoden,

pic00174sy4.jpg

och på bilden är 1 anhållet och 2 ämnet som skall fräsas. Det knattrar och ljudet upplevs som onormalt. Troligen förstår jag orsaken, spån från fräsen trycks in i anhållet, och där får det inte plats.

Eller har någon av Er avvikande uppfattning?

per

Vad jag tycker mig se är att de gärna trycker in fräsen lite extra för att sedan ta ut den till rätt mått. Då finns det lite mera plats för spånorna.

En anna fundering som jag har är att de gärna har öppet lite bakom fräsen. Men de är noga med att fräsen är tight mot den främre kanten. Det är där de vill motverka uppfläkning......

//BengHa

Per>Troligen kan man demontera det så men jag får se när jag har tid att experimentera med det, har mest blivit och blir jobb, jobb och jobb.

Angående "knattret" så vänjer man sig, jag t ex är mer intresserad av fräsens varvtal. Självfallet vill man ha bort spånorna och då man skall avverka mycket så kan mer stationära anhåll med utsug vara på sin plats, det blir liksom inte lite spånor av det.

Det jag uppskattar med The Router Workshops lösningar är att de är enkla och fungerar. Man behöver inte ha anhåll för tusentals kronor för att få bra resultat utan det fungerar bra med en träbit och två tvingar med. Dessutom är det ofta enklare att justera träbiten än andra anhåll. Anhållen på min vertikalfräs kan justeras i tiondels millimeter men det går mycket snabbare att knacka på en träbit och sen är det alltid mindre risker med handöverfräsen än vertikalfräsen.

/Kent

Hej!

Tråden inleder med ett fräsförsök. Gav inget tycker jag.

pic00139ga7.jpg

Då gillar jag mitt gamla anhåll bättre. Det är ju egentligen inget annan än en plankbit fastsatt med två tvingar. Utrymmet för fräsen kan anpassas, och spånorna kan lämna bordet, de sugs ner mot fräsen och ut genom spånsugaren.

Fräsbordet finns sedan tidigare i Tips&Tricks.

per

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.