Hej är nyfiken på om det är fler här som kan dela med sig :)

Byggde nytt hus för ett år sedan och gjorde det mesta själv så slutade på 2,1 miljon kr med färdig trädgård.
Huset blev värderat till 2,5 miljoner.

Jag amoterar inget då jag ska klara mig på min snickarlön på 20 tusen i månaden.
Jag betalar knappt 7 tusen i ränta sen med bredband, försäkringar mm så blir det utgifter för 12-13 tusen i månaden så blir ca 7000 över.

Jag klarar mig faktiskt väldigt bra så här så undrar om det är fler som är i samma situation som kan berätta lite hur ni har det?

Det är ju så mycket negativt i media så folk blir ju försiktiga men jag säger bara klarar jag mig på mitt stora lån på 2 miljoner med min lön på 20 tusen så borde väl alla klara sig utan problem.

Förresten får tjejen också jobb med tiden så då bidrar hon också med en del så då får jag ju ännu mer över.
Man måste ju leva här och nu. fler som håller med eller alla sparar och är rädda för lån?

Räntan är iofs särdeles låg just nu. Men som vanligt, det stora hotet är om du blir arbetslös, inte om räntan går upp eller ner någon procentenhet.

AnneFi
Jag är mest imponerad över hur höga lån man får ta.
Jag och sambon fick max låna en miljon med hans inkomst på 350' om året och min på 150'(jag var arbetslös)
Hoppas din sambo får jobb snart så hon kan skjuta till och ni kan beta av lite på lånet :)

Då vi låna skulle man ha 11000 kvar efter huslånet var draget och ytterligare 3000/ barn.

Det enda jag skulle säga att med så låg marginal och räntor i botten så skulle jag ta en funderare på hur länge jag tror att jag skall bo i huset. Därefter så hade jag lagt lånen på så lång löptid som möjligt i förhållande till hur länge jag tror att jag bor kvar. Detta p.g.a. att räntorna kommer att dra iväg rätt bra om det blir bättre konjunktur men knappast lägre. Även en tioåring är helt ok om man kommer att bo så länge i huset. Du betalar lite mer nu och något år till men sedan har du troligtvis tillbaka den skillnaden när räntorna närmar sig 6-7 % inte alltför långt bort i tiden. Men ingen absolut ingen kan veta när och hur mycket bara att.

cecar33 skrev:
Det enda jag skulle säga att med så låg marginal och räntor i botten så skulle jag ta en funderare på hur länge jag tror att jag skall bo i huset. Därefter så hade jag lagt lånen på så lång löptid som möjligt i förhållande till hur länge jag tror att jag bor kvar. Detta p.g.a. att räntorna kommer att dra iväg rätt bra om det blir bättre konjunktur men knappast lägre. Även en tioåring är helt ok om man kommer att bo så länge i huset. Du betalar lite mer nu och något år till men sedan har du troligtvis tillbaka den skillnaden när räntorna närmar sig 6-7 % inte alltför långt bort i tiden. Men ingen absolut ingen kan veta när och hur mycket bara att.
Japp det är ett spel det här med boräntor, men troligtvis är det lika dyrt i längden att har rörligt vs bundet..

Min kollega fick lånelöfte nygligen på 1.7mkr och han tjänar 19k INNAN skatt.. hans sambo är arbetslös/säsongsarbetare och kanske hade medel på 12000 innan skatt...

~85% verklig belåning på ett nybyggt hus tycker jag låter bra. Jag ser inget problem med att avstå från amortering tills sambon får en riktig inkomst - däremot bör ni bufferspara tycker jag. Om bilen havererar eller någon av er åker på en dyr tandläkarräkning så kan det behövas pengar. Men har sambon ingen inkomst alls?

I övrigt är jag inte med på hur du räknar, är det 20000 före eller efter skatt? 20000 efter skatt motsvarar väl en lön på 27000:- eller något sådant och det är en svensk medellön. Medelvillan i sverige kostar ca 2 miljoner, så om det är dessa förutsättningar du har så har du det ungefär som de flesta andra.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det där med hur mycket man får låna, verkar bero på vem man är vart man bor och vad man köper.
Vinnter man någonting på att tala om för banken att sambon är arbetslös om man ändå ska stå för hela kontantinsatsen och löpande kostnader.

Vinner jag något på att ange att man är 2 personer men den ena saknar inkomst.
Jag ser det mest som att de anser att man har högra kostnader pga är 2 personer.

Jag tycker det skulle kännas jäkligt osäkert att bo så. Vad händer om du som sagt blir arbetslös eller långtidssjuk? Jag och min fru gjorde lite tvärtom, köpte hus utifrån att vi ska klara att bo här även om bägge går på a-kassa eller sjukskrivning. Men så fick vi bara ett renoveringsruckel också :D

Som Andy78 säger är det ju väldigt olika på var i landet man bor... Att bygga ett hus för totalt 2,1 miljon här i Stockholm går inte... eller åtminstone inte om man inte vill pendla 1½ timme enkel resa varje dag... :(
I Stockholm är nog belåningsgraden väldigt mycket högre än i resten av landet skulle jag tro...
Ta vårt gamla hus som exempel, kjedjehus från 1999, suterräng, 280 kvm tomt, 124 kvm boyta på Ekerö (ca. 40 minuter till centrum utan trafik). Det fick vi i våras 4,2 miljoner för...

Det innebär ju en rätt hög belåning om man ska belåna 85%, samt även ett rätt bra kapital för att ha råd med handpenning.

Jag tror du kan vara rätt säker på att det är många, många fler än du som börjar sova illa om nätterna när räntan går upp...
Här är det tyvärr väldigt vanligt att den ena lönen försvinner direkt på boende utan att det blir något kvar och om den ena förlorar jobbet, ja, då är det kört...

//Anders

Jag tjänar minst 20 tusen ut efter skatt och om tjejen sen får jobb så blir det ju mkt mer och om sen en blir arbetslös så får ju den 10 tusen i à kassa så blir ju 30 ut i månaden då så jag tycker ändå att detta ska gå. Har bott i huset i mer än ett år och jag tycker ändå att spar kontot växer sakta men säkert

Men visst funderar man på att sälja och använda vinsten i ett billigare hus för att minska lån:)

Jag och min fru gjorde lite tvärtom, har relativt lite lån (ca 1 mille) och tjänar rätt bra bägge två. Nu är dock frun föräldraledig och tar ut rätt lite dagar, men vi har ganska bra ställt ändå.
Dock köpte vi ett äldre hus med rätt mycket att göra, så större delen av fritiden och rätt mycket pengar går till rust...

Visst kan man känna sig osäker, men här fins inget alternativ.
Tag en lägenhet en nyproducerad 2:a i närförort 60 kvm de brukar gå för runt 2 miljoner tror inte ens det räcker jag vill bo minst en trappa upp och då är vi uppe i 2,2 Månadsavgiften brukar ligga runt 4200 och uppåt.
Och då är det ingen budgivning.

Runt 10k med lån och amortering.
Det är antingen det man får köpa eller bo i hyresrätt och betala 7-8 eller hyra i andra hand och då är det allt från 8 och uppåt.

Då känns det som att det är bättre att köpa ett radhus med äganderätt, men många har inte kontantinsatsen.
Många pratar om att 15% regeln gör det svårt för folk att köpa.

Men frågan är om det inte är bättre att vi får lägga 15% och får ett lägre inköpspris.
Jag lägger hellre 15% på 2 miljoner.
Än 10 % på 2,5 miljoner pga att objektet är mer värt pga folk kan låna mer pengar och lägga in mindre kontant.

Tror inte sverige mår bättre av att det lånas ut pengar till höger och vänster.

AnneFi
simpa81 skrev:
Jag och min fru gjorde lite tvärtom, har relativt lite lån (ca 1 mille) och tjänar rätt bra bägge två. Nu är dock frun föräldraledig och tar ut rätt lite dagar, men vi har ganska bra ställt ändå.
Dock köpte vi ett äldre hus med rätt mycket att göra, så större delen av fritiden och rätt mycket pengar går till rust...
Jag är ganska glad idag att banken nekade oss mer i lån. Köpte ett hus för 850000.
Jag hade redan jobb på gång när vi köpte huset och för två år sedan blev sambon arbetslös och valde att satsa på att starta eget med hans bröder. Det hade aldrig gått med högre lån eftersom hans inkomst varierar upp och ner.
Jag tjänade 380000 förra året och han lite mindre så det är ombytta roller nu.
Vi är dock skitdåliga på att spara, så man skäms nästan.
Istället går alla överskottspengar rakt in i huset på renovering och det senaste halvåret har vi bytt ut vitvarorna en efter en.
Hoppas man kan komma i ordning snart så pengarna finns där till andra saker i framtiden.

• Gilla
konjry
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.