Har efter köksrenovering upptäckt små flagor i vattnet från köksblandaren.
Ville ha blandaren på annan placering i det nya köket och drog därför nya kopparrör i taket i källaren. Dessa kopplades ihop med de avsågade befintliga rören. Huset är från - 71.

Har lite funderingar på vad detta kan bero på. Har inga flagor i mitt vatten på toaletten. Där de gamla orginalrören fortfarande sitter.

Någon form av beläggning i rören som släppt när man sågade av de gamla rören är min tanke.

Någon som har erfarenhet av detta?

Köket har varit klart med rinnande vatten i ca 6 veckor nu.
Kan jag förvänta mig att detta får ett slut eller hur ska man ta itu med detta?
Vad kan det vara för sorts flagor?

Tacksam för alla tankar angående detta

Hur ser dom ut? Kan du ta en bild? Finns mkt som kan följa med vattnet

Så här ser det ut i ett glas.
Låter jag vattnet rinna ett tag så kommer det inga flagor.

• Vatten i vitt glas med svarta flagor i botten, potentiell tappvattenförorening.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inifrån ett beige glas med klart vatten och svarta flagor på botten, placerat på en terrazzobänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som manganutfällningar, sånt får jag om jag tex stänger av vattnet en tid eller om det blir ett tryckslag i ledningarna av någon anledning.

Väldigt vanligt att sådan uppstår om vattnet stängs av. Har man dessutom sågat i rören och bytt delar är det nästan garanterat att det kommer partiklar. Ingenting som är farligt att dricka, men det kan se lite tråkigt ut. Försvinner om du spolar lite (ett par timmar). Glöm inte att tömma silen i kranen efteråt :)

Okey. Jag ska låta det rinna ett tag och se hur resultatet blir. Fungerar det är det ju en enkel lösning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.