Hej! Vi har just börjat vår köksrenovering av vårt 50-tals kök och såg nu när vi tog bort fläkten, att fläkthålet (självdrag) inte är centrerat över spisen. Väldigt ny och oerfaren renoverare, så ursäkta om frågan är lite dum… Vi vill byta från en klassisk ”kryddhylla”-lösning till öppen fläktkåpa med rör. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur gör vi på bästa sätt när fläkthålet inte är centrerat? Kan vi göra det själva eller är det bäst att leja in någon?

Tack för svar!

• Kök med vit spis och kakel, fläkthål på väggen, eluttag och rör synliga. Fläkthålet är inte centrerat ovanför spisen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Elin Eiderbrant skrev:
Hej! Vi har just börjat vår köksrenovering av vårt 50-tals kök och såg nu när vi tog bort fläkten, att fläkthålet (självdrag) inte är centrerat över spisen. Väldigt ny och oerfaren renoverare, så ursäkta om frågan är lite dum… Vi vill byta från en klassisk ”kryddhylla”-lösning till öppen fläktkåpa med rör. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur gör vi på bästa sätt när fläkthålet inte är centrerat? Kan vi göra det själva eller är det bäst att leja in någon?

Tack för svar!
Skaffa en fläkt där du kan passa in röret i hålet så att säga. Vilken modell har du tänkt ?

Kolla först att du får sätta in en fläkt som kopplas till kanalen.
Det är inte säkert att det är tillåtet även fast det suttit en sådan fläkt där tidigare

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H HSP skrev:
Kolla först att du får sätta in en fläkt som kopplas till kanalen.
Det är inte säkert att det är tillåtet även fast det suttit en sådan fläkt där tidigare
Tack! Är på g att kolla upp!

Ä det självdrag (mest troligt) kommer du inte få montera slang till för det kommer ställa till det för andra.

Skulle rek en kolfilterfläkt istället. Så behålls ventilationen intakt och kommer att fungera som det är tänkt.

Det måste vara konstant öppet till denna för att få den lilla ventilationen som det blir av självdrag.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E Elin Eiderbrant skrev:
Eller denna [länk]
Jag tror att du ska ha en väggventil/don över hålet och en kolfilterfläkt. Då är problemet löst :=)

Verkar som att vi kan ha båda då vi har en ”egen kanal” om jag förstår det rätt, men lite oklart så just nu kikar vi på en fläkt som kan installeras med kolfilter och till ventil. Men frågan kvarstår kring hur vi på bästa sätt gör med hålet…

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror att du ska ha en väggventil/don över hålet och en kolfilterfläkt. Då är problemet löst :=)
tusen tack!! Så bygga ut väggdonen så att den går över hålet?

E Elin Eiderbrant skrev:
Verkar som att vi kan ha båda då vi har en ”egen kanal” om jag förstår det rätt, men lite oklart så just nu kikar vi på en fläkt som kan installeras med kolfilter och till ventil. Men frågan kvarstår kring hur vi på bästa sätt gör med hålet…
Om ni får koppla på fläkten är det bäst att göra så. Men då behöver du hitta en annan typ av fläkt.

E Elin Eiderbrant skrev:
tusen tack!! Så bygga ut väggdonen så att den går över hålet?
Det finns ett don som passar på hålet i väggen, kolla hos tex Bauhaus.

J
Tror jag har haft samma problem, om jag förstår dig rätt. Ett vitt fäste, en bit flexibel slang, två spännband bör lösa detta på enkelt sätt. Allt finns på tex Bauhaus.

Då kan även köpa rördelar och kombinera med den flexibla slangen om du vill ha mer stadga i systemet.

Tänk på att försöka ha så stor diameter så möjligt på slang och fästen och så få vinklar så inte luftflödet begränsas.

Jag skulle alltid föredra att koppla fläkten till utblåset om möjligt.

• Flexibel svart slang med vita väggfästen och metallklämma, monterad mot vägg för ventilation eller luftflödeshantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elin Eiderbrant
  • Laddar…
Vet inte om jag läst slarvigt eller ej, men är det en egen villa eller lägenhet det ska installeras i?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vet inte om jag läst slarvigt eller ej, men är det en egen villa eller lägenhet det ska installeras i?
Lägenhet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.