201 läst · 14 svar
201 läst
14 svar
Fläkthål ej centrerat - hur gör jag för att installera ny fläkt?
Hej! Vi har just börjat vår köksrenovering av vårt 50-tals kök och såg nu när vi tog bort fläkten, att fläkthålet (självdrag) inte är centrerat över spisen. Väldigt ny och oerfaren renoverare, så ursäkta om frågan är lite dum… Vi vill byta från en klassisk ”kryddhylla”-lösning till öppen fläktkåpa med rör. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur gör vi på bästa sätt när fläkthålet inte är centrerat? Kan vi göra det själva eller är det bäst att leja in någon?
Tack för svar!
Tack för svar!
Skaffa en fläkt där du kan passa in röret i hålet så att säga. Vilken modell har du tänkt ?E Elin Eiderbrant skrev:Hej! Vi har just börjat vår köksrenovering av vårt 50-tals kök och såg nu när vi tog bort fläkten, att fläkthålet (självdrag) inte är centrerat över spisen. Väldigt ny och oerfaren renoverare, så ursäkta om frågan är lite dum… Vi vill byta från en klassisk ”kryddhylla”-lösning till öppen fläktkåpa med rör. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur gör vi på bästa sätt när fläkthålet inte är centrerat? Kan vi göra det själva eller är det bäst att leja in någon?
Tack för svar!
Ä det självdrag (mest troligt) kommer du inte få montera slang till för det kommer ställa till det för andra.
Skulle rek en kolfilterfläkt istället. Så behålls ventilationen intakt och kommer att fungera som det är tänkt.
Det måste vara konstant öppet till denna för att få den lilla ventilationen som det blir av självdrag.
Skulle rek en kolfilterfläkt istället. Så behålls ventilationen intakt och kommer att fungera som det är tänkt.
Det måste vara konstant öppet till denna för att få den lilla ventilationen som det blir av självdrag.
Verkar som att vi kan ha båda då vi har en ”egen kanal” om jag förstår det rätt, men lite oklart så just nu kikar vi på en fläkt som kan installeras med kolfilter och till ventil. Men frågan kvarstår kring hur vi på bästa sätt gör med hålet…
Om ni får koppla på fläkten är det bäst att göra så. Men då behöver du hitta en annan typ av fläkt.E Elin Eiderbrant skrev:
Tror jag har haft samma problem, om jag förstår dig rätt. Ett vitt fäste, en bit flexibel slang, två spännband bör lösa detta på enkelt sätt. Allt finns på tex Bauhaus.
Då kan även köpa rördelar och kombinera med den flexibla slangen om du vill ha mer stadga i systemet.
Tänk på att försöka ha så stor diameter så möjligt på slang och fästen och så få vinklar så inte luftflödet begränsas.
Jag skulle alltid föredra att koppla fläkten till utblåset om möjligt.
Då kan även köpa rördelar och kombinera med den flexibla slangen om du vill ha mer stadga i systemet.
Tänk på att försöka ha så stor diameter så möjligt på slang och fästen och så få vinklar så inte luftflödet begränsas.
Jag skulle alltid föredra att koppla fläkten till utblåset om möjligt.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden