180 läst · 10 svar
180 läst
10 svar
Fläktförstärkt självdrag i 1920-villa
Står inför ett par olika åtgärder för att "återställa" huset från diverse åtgärder som gjorts på det genom åren. Det rör bland annat ventilation som stängts helt vilket jag tänker inte är optimalt. Har försökt forska i ämnet i hopp om att hitta rätt riktning men tycker inte att det finns någon tydlig väg att gå.
Det jag nu landat i är antingen Frånlufts-system med fläktar i badrum, kök och tvättstuga eller Fläktförstärkt självdrag, där vågen lutar åt FFS. I mina ögon är fördelen med FFS att man utnyttjar befintliga frånlufts-kanaler i skorstenen som också finns i varje rum, som kan skicka ut gammal luft.
Bakgrund till varför jag vill hålla på med ventilationen:
Huset är från 1920, 4 vån inkl källare. Huset är fördelat i två kroppar, en orginal-byggnad och en utbyggnad. Totalt är det på 156 kvm varav utbyggnaden står för ca 50 kvm. Ligger i NV Skåne där det stundvis fläktar friskt. Alla tilluftsventiler är igentäppta. Fönster och dörrar läcker in kyla (vilket jag antar är det som håller huset friskt). Uppvärmningen per år ligger på 28 000 kWh, vilket är det jag vill få ner utan att göra avkall på husets friskhet när jag då "täpper till" alla håligheter eller t.ex. isolerar kallvindar.
Är det någon som har erfarenheter kring detta under liknande förutsättningar?
Det jag nu landat i är antingen Frånlufts-system med fläktar i badrum, kök och tvättstuga eller Fläktförstärkt självdrag, där vågen lutar åt FFS. I mina ögon är fördelen med FFS att man utnyttjar befintliga frånlufts-kanaler i skorstenen som också finns i varje rum, som kan skicka ut gammal luft.
Bakgrund till varför jag vill hålla på med ventilationen:
Huset är från 1920, 4 vån inkl källare. Huset är fördelat i två kroppar, en orginal-byggnad och en utbyggnad. Totalt är det på 156 kvm varav utbyggnaden står för ca 50 kvm. Ligger i NV Skåne där det stundvis fläktar friskt. Alla tilluftsventiler är igentäppta. Fönster och dörrar läcker in kyla (vilket jag antar är det som håller huset friskt). Uppvärmningen per år ligger på 28 000 kWh, vilket är det jag vill få ner utan att göra avkall på husets friskhet när jag då "täpper till" alla håligheter eller t.ex. isolerar kallvindar.
Är det någon som har erfarenheter kring detta under liknande förutsättningar?
Normalt sett har man tilluft via väggar/fönsterkarm i sovrum och v-rum. Fläktar för frånluft i våtutrymmen/tvättstuga och kök. Du behöver inte lägga ner tid och pengar på att använda kanalerna i murstocken då man aldrig bygger frånluft i sovrum.benjig skrev:
Står inför ett par olika åtgärder för att "återställa" huset från diverse åtgärder som gjorts på det genom åren. Det rör bland annat ventilation som stängts helt vilket jag tänker inte är optimalt. Har försökt forska i ämnet i hopp om att hitta rätt riktning men tycker inte att det finns någon tydlig väg att gå.
Det jag nu landat i är antingen Frånlufts-system med fläktar i badrum, kök och tvättstuga eller Fläktförstärkt självdrag, där vågen lutar åt FFS. I mina ögon är fördelen med FFS att man utnyttjar befintliga frånlufts-kanaler i skorstenen som också finns i varje rum, som kan skicka ut gammal luft.
Bakgrund till varför jag vill hålla på med ventilationen:
Huset är från 1920, 4 vån inkl källare. Huset är fördelat i två kroppar, en orginal-byggnad och en utbyggnad. Totalt är det på 156 kvm varav utbyggnaden står för ca 50 kvm. Ligger i NV Skåne där det stundvis fläktar friskt. Alla tilluftsventiler är igentäppta. Fönster och dörrar läcker in kyla (vilket jag antar är det som håller huset friskt). Uppvärmningen per år ligger på 28 000 kWh, vilket är det jag vill få ner utan att göra avkall på husets friskhet när jag då "täpper till" alla håligheter eller t.ex. isolerar kallvindar.
Är det någon som har erfarenheter kring detta under liknande förutsättningar?
Varför inte? Har inbillat mig att det var i just sovrum som det var extra värdefulltJonatan79 skrev:
Jag skulle också tänka att ventilationen ska dra ut luft i de rum som skapar fukt och inte från sovrum och sen öppna befintliga friskluftsventiler eller sätta in andra om de inte är bra.
Sen är det viktigt att ha spjäll i skorstenspiporna för att inte luft dras in den vägen och skapar dålig lukt.
Vi har frånluftsventilation i kök, alla badrum och toaletter samt en klädkammare och även friskluftsventiler i sovrummen och vardagsrum och tv-rum men trots gott om friskluftsventiler så märks det tydligt om vi glömmer att stänga spjället till öppna spisen när vi eldat klart.
Sen är det viktigt att ha spjäll i skorstenspiporna för att inte luft dras in den vägen och skapar dålig lukt.
Vi har frånluftsventilation i kök, alla badrum och toaletter samt en klädkammare och även friskluftsventiler i sovrummen och vardagsrum och tv-rum men trots gott om friskluftsventiler så märks det tydligt om vi glömmer att stänga spjället till öppna spisen när vi eldat klart.
Intressant. Just systemet jag tittar på är det från trygghetsvakten där det sätts en påbyggnad med fläktar ovanför skorstenen, som då suger ut all luft. Som jag förstår det går fläktarna konstant och stödjer en rök-kanal så att man kan elda.T Testarn skrev:Jag skulle också tänka att ventilationen ska dra ut luft i de rum som skapar fukt och inte från sovrum och sen öppna befintliga friskluftsventiler eller sätta in andra om de inte är bra.
Sen är det viktigt att ha spjäll i skorstenspiporna för att inte luft dras in den vägen och skapar dålig lukt.
Vi har frånluftsventilation i kök, alla badrum och toaletter samt en klädkammare och även friskluftsventiler i sovrummen och vardagsrum och tv-rum men trots gott om friskluftsventiler så märks det tydligt om vi glömmer att stänga spjället till öppna spisen när vi eldat klart.
Räcker det med en frånluft-fläkt för sovrums-planet om man öppnar upp tillufts-ventilerna i de två sovrummen?
Frånlufts-fläktar känns helt klart som en billigare lösning, hur fungerar den med öppna fönster?
Vi har en fläkt på taket för ventilation och sen har vi dragit kanaler till klk, wc och bad på övervåning, vidare kanal till kök, bad och WC på undervåning. Då vi byggde till en våning så blev det enklare att dra det till nedervåningen genom att vi kunde skapa ett par schakt och sidoförflytta i mellanbjälklaget än det blir om man skulle göra det i efterhand.
På övervåningen går kanalerna på vinden så det var väldigt enkelt och skulle vara det i en eftermonterad lösning också.
Öppna fönster gör ju att motståndet går ner där jämnfört med att dra in luften via friskluftsventiler och då kommer luften in där istf genom ventilerna tills man stänger fönstren.
När man monterar en frånluftsventilation så balanserar man utsug med intag och dels hittar en nivå på fläkten som drar tillräckligt med luft dels justerar man frånluftsdonen så de drar ut rätt mängd luft ur resp. rum. Man justerar även friskluftsintagens storlek för att få rätt mängd luft in genom dem beroende på undertrycket som fläkten ger.
Det är lite pilligt men när det är gjort så behöver man inte röra dem igen.
På övervåningen går kanalerna på vinden så det var väldigt enkelt och skulle vara det i en eftermonterad lösning också.
Öppna fönster gör ju att motståndet går ner där jämnfört med att dra in luften via friskluftsventiler och då kommer luften in där istf genom ventilerna tills man stänger fönstren.
När man monterar en frånluftsventilation så balanserar man utsug med intag och dels hittar en nivå på fläkten som drar tillräckligt med luft dels justerar man frånluftsdonen så de drar ut rätt mängd luft ur resp. rum. Man justerar även friskluftsintagens storlek för att få rätt mängd luft in genom dem beroende på undertrycket som fläkten ger.
Det är lite pilligt men när det är gjort så behöver man inte röra dem igen.
Tack för utförliga svarT Testarn skrev:Vi har en fläkt på taket för ventilation och sen har vi dragit kanaler till klk, wc och bad på övervåning, vidare kanal till kök, bad och WC på undervåning. Då vi byggde till en våning så blev det enklare att dra det till nedervåningen genom att vi kunde skapa ett par schakt och sidoförflytta i mellanbjälklaget än det blir om man skulle göra det i efterhand.
På övervåningen går kanalerna på vinden så det var väldigt enkelt och skulle vara det i en eftermonterad lösning också.
Öppna fönster gör ju att motståndet går ner där jämnfört med att dra in luften via friskluftsventiler och då kommer luften in där istf genom ventilerna tills man stänger fönstren.
När man monterar en frånluftsventilation så balanserar man utsug med intag och dels hittar en nivå på fläkten som drar tillräckligt med luft dels justerar man frånluftsdonen så de drar ut rätt mängd luft ur resp. rum. Man justerar även friskluftsintagens storlek för att få rätt mängd luft in genom dem beroende på undertrycket som fläkten ger.
Det är lite pilligt men när det är gjort så behöver man inte röra dem igen.
Nja, det är inget man behöver göra om när man gjort det. Din fläkt kör på en viss hastighet och drar ut en viss mängd luft hela tiden.
Sen gör man en grov justering av flödet i alla frånluftsdon och mäter det med en flödesmätare som den här https://ventilation.se/sv/products/luftflodesmatare-testo-417-uthyrning#product-information
Sen får man jobba med lite justeringar och mäta flödet vid alla don då varje justering påverkar alla andra don.
När man har rätt utsug i alla frånluftsdon så får man kolla hur det ser ut på de olika friskluftsventilerna och säkerställa att man får in rätt mängd luft i varje rum. Även här är det lite repetitivt att ställa in flödet grovt och mäta, justera mer och mäta och så vidare tills det är balanserat.
Sen kan man låta det vara så tills man gör någon förändring av antalet frånluftsdon eller friskluftsventiler.
Hos oss tog det några timmar att få det rätt, sen har vi inte gjort något och det känns OK. Skulle jag mäta nu kanske det inte är perfekt men det är inget jag ligger vaken om nätterna för.
Sen gör man en grov justering av flödet i alla frånluftsdon och mäter det med en flödesmätare som den här https://ventilation.se/sv/products/luftflodesmatare-testo-417-uthyrning#product-information
Sen får man jobba med lite justeringar och mäta flödet vid alla don då varje justering påverkar alla andra don.
När man har rätt utsug i alla frånluftsdon så får man kolla hur det ser ut på de olika friskluftsventilerna och säkerställa att man får in rätt mängd luft i varje rum. Även här är det lite repetitivt att ställa in flödet grovt och mäta, justera mer och mäta och så vidare tills det är balanserat.
Sen kan man låta det vara så tills man gör någon förändring av antalet frånluftsdon eller friskluftsventiler.
Hos oss tog det några timmar att få det rätt, sen har vi inte gjort något och det känns OK. Skulle jag mäta nu kanske det inte är perfekt men det är inget jag ligger vaken om nätterna för.
Runt uppvärmningskostnaden så kommer den öka inte sjunka om du sätter in mekanisk frånluft. Ökar du luftgenomflödet så kommer du dra in mer kall luft som behöver värmas upp. Säkert därför tilluftsventilerna är stängda, just för att det blev kallt och man ville inte parera det med att öka värmen.
För att det ska bli energi-ekonomiskt så behöver du något typ av återvinning av den varma frånluften. FTX är det vanliga.
För att det ska bli energi-ekonomiskt så behöver du något typ av återvinning av den varma frånluften. FTX är det vanliga.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kanalfläkt istället för självdrag
Ventilation -
självdrag genom rökgasfläkt vid strömavbrott?
Ventilation -
Flyttat in i gammalt hus med "självdrag" - kondensvatten vid ventiler
Ventilation -
Påverkar denna lösning självdraget i öppen spis?
Ventilation -
Fläktförstärkt självdragsventilation. TrygghetsVakten FFS?
Ventilation