Igår hände en sak som förbryllade mig, och hoppas att någon kan svara mig på detta!
Jag eldade i min Atmos panna (tror den heter DC32) lite för mycket, :surprised:så det började bubbla lite i elementen, men inte nån större fara, pannans termometer stod på 90 grader och i tankarna fanns lite till att ge (70 - 90 grader). Rökgastermometern stod på cirka 170 grader. Det konstiga var att fläkten stannat,:confused: det har aldrig hänt mig förut fast tempraturen varit lika hög många gånger förr..... Eventuellt tror jag att jag hade rökgastermostaten ställd lite högre än jag haft förut.
Det var ju i och för sig bra, tror jag, att elden kvävdes lite, men ska det vara så?
Efter en stund startade fläkten igen och gick en stund men sen stannade den igen.
 
Tempratur vern. Min atmos 50 gsx gjør sånn når tanken nermer seg full og ladomaten ikke klarer å ta unna varmen fra panna. Hvis det er lenge siden panna er sotet skjer det ved lavere tempraturer enn om den er nysotet. Jeg bruker dette som en indikasjon på at det er dags og gjøre ren pannen. Jeg har moddet driftstermostaten som gordon skriver i sin tråd nytt varmeanlegg 50 gsx. Dette tillater kjelen min å komme opp i 105 grader før viften kobler ut. Tidligere når viften koblet ut før fikk jeg heller ikke tanken opp i mer en 89-90 grader. Nå kommer jeg opp i 97 grader. Håper dette kunne være til noe hjelp.
 
  • Gilla
Imsan
  • Laddar…
Jo, tack Cagu. Då är det tydligen "normalt" att fläkten stannar när det blir för varmt. Det konstiga är väl då att det aldrig hänt förut, men det kan kanske bero på att termostaten kanske varit lite lägre ställd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.