Jag har en mur stock, som det inte eldas i, den ligger ca 5 meter från dusch, ska jag koppla in en fläkt på imkanalen?
Hur blir det med eventuell fukt i kanalen som långsamt förångas då det inte eldas?
Alternativt, ska jag sätta en fläkt rakt ovanför duschen? Takhöjd 2,7 meter. Det blir ca 1 meter rör på vinden innan jag kommer igenom taket.
Röret kommer givetvis att isoleras.

Hur göra?

Kan man sätta en fläkt på vinden? Slippa ha något som brummar i badrummet? Som styrs av fukt?

Tryck inte in luft i en gammal murstock, dom är sällan täta. Fläkt på taket är alternativet om du vill använda murstocken. Vill du dra rör rakt upp så går väl det utmärkt, glöm inte ljuddämpare mellan badrumsdon och fläkt för att slippa fläktljud. Du får sätta en hygrostat(fukt sensor) och koppla den till fläkten för att få det fuktstyrt. Eller så sätter du en fresh intellivent fläkt i taket och drar upp spiro, monterat sån hos polare och den är inte det minsta störande ljudmässigt.

E
Om du har möjlighet så ska du så långt det bara är möjligt undvika "paxfläktar", alltså fläktar som monteras inne i våtutrymmet. Med en 100mm kanalfläkt nästintill dubblar du den maximala mängden luft som kan flyttas av fläkten. Installationen, med hygrostat och eventuell varvtalsstyrning blir helt klart dyrare, men många gånger bättre än med en pax/fresh.

Tackar för svar! Kommer inte släppa ut via murstock.Blir hål i taket.
Ska grunna lite på att ha en kanalfläkt!

Jag satte 125mm kanalfläkt, men ut i vindsgaveln för att slippa hål i tak. Den ventilerar hela huset via badrummet, därför blir badrummet överventilerat vilket bara är en fördel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.