Hej, har precis flyttat in i min nya lägenhet och skulle handdiska undan lite köksgeråd som legat i flyttlådorna... Några timmar senare ser bänken ut som på följande bilder, går detta att lösa på något vis eller är skivan förstörd?

• Träbänkskiva med vita fläckar vid diskbänk och knivställ i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksbänk med en vattenskadad träyta bredvid en diskho, fläckar på skivan antyder att den kan vara skadad.
    Skapa konto
Ser ut som lacken är förstörd på skivan.

Hade samma problem när jag skulle flytta från en hyresrätt för några år sedan, dolde det med någon möbel-polish vid "besiktningen". Kanske går att följa för dig också, oklart hur länge effekten sitter i.

• Gilla
lawelly1
  • Laddar…
K
lawelly1 lawelly1 skrev:
Hej, har precis flyttat in i min nya lägenhet och skulle handdiska undan lite köksgeråd som legat i flyttlådorna... Några timmar senare ser bänken ut som på följande bilder, går detta att lösa på något vis eller är skivan förstörd?
Visst är det väl en folierad spånskiva? Ingen träfaner eller riktigt trä.
Om ja, då känner inte jag till någon mer varaktig lösning utöver att lacka den, dra på ny folie eller byta.

EDIT - ingen aning om hur man bäst lackar en folierad skiva.

K
lawelly1 lawelly1 skrev:
[länk]

Vet att det är ett Ikeakök, så skulle gissa på att det är den här laminatskivan,
Misstänker tyvärr att det bästa alternativet är att byta ut den, om du inte kan leva med att den ser ut som nu titt som tätt.
Det finns ju laminatpolish att köpa, Kanske skulle prova med det? Leta efter en som är anpassad efter att komma i kontakt med livsmedel.

Edit -
Instruktioner för montering och skötsel av bänkskivor i laminat, inklusive användning av syntetisk laminatpolish. Bilder visar limning och sandpappring av kanter.
Skapa konto

K Kardan79 skrev:
Misstänker tyvärr att det bästa alternativet är att byta ut den, om du inte kan leva med att den ser ut som nu titt som tätt.
Det finns ju laminatpolish att köpa, Kanske skulle prova med det? Leta efter en som är anpassad efter att komma i kontakt med livsmedel.

Edit -
[bild]
Får prova det, tack! Men känns bara så sjukt att en bänkskiva i kökssyfte inte ens ska klara av vatten...

Vad diskade du med - något starkt alkaliskt som klorin ??

vanlig diskmedel brukar inte göra den typen av påverkan av lacken - men mer eller mindre stark alkaliskt rengöringsmedel som klorin eller soda-baserat rengöringsmedel som blir kvar på ytan av träet, kan äta ned sig i lacker som ofta består av linolja och tungolja, men även andra typer av lacker och typ hårdvax hittar det starka, basiska rengöringsmedlet genom och lacken blir gråaktig och reser sig och blir gärna lite 'löst' sittande när det har fått tid på sig.

Är man van från vanliga rostfria heltäckande diskbänkar av klassiskt typ så kommer man göra sådana fadäser det första man gör - och det man måste lära sig med träbänkar är att _alltid_ torka av ytan på träet efteråt så fort man slabbat med vatten och annat.

Slipa ned det lite och sedan behandla ytan med tex. ikeas bänkolja - som är en blandning av tungolja (från tungträdet) och (kokt) linolja - det är oljor som härdar sig av luften - men man bör låta bli att använda ytan om möjligt eller bara lätt och torrt den närmaste veckan eller två.

kan vara bra att ha oljat upp träet runt diskbänken så att vattnet inte vill sugas ned i trädet utan mer bildar kulor och sedan efter var disk (när oljan har härdat hyffsat), torka av ytorna med fuktad urkramad wettexduk

K
X xxargs skrev:
Slipa ned det lite och sedan behandla ytan med tex. ikeas bänkolja - som är en blandning av tungolja (från tungträdet) och (kokt) linolja - det är oljor som härdar sig av luften - men man bör låta bli att använda ytan om möjligt eller bara lätt och torrt den närmaste veckan eller två.

kan vara bra att ha oljat upp träet runt diskbänken så att vattnet inte vill sugas ned i trädet utan mer bildar kulor och sedan efter var disk (när oljan har härdat hyffsat), torka av ytorna med fuktad urkramad wettexduk
Det är laminat.

laminat... - du mena alltså härdplast som perstorpsskiva - laminat är ett vitt begrepp och det går att göra laminat i trämaterial också...

Då om det är i hårdplast-laminat kan man fråga sig vad som användes för att skapa fläckarna - aceton eller liknande??, mycket starka alkalier kan också påverka vissa typer av plaster

K
X xxargs skrev:
laminat... - du mena alltså härdplast som perstorpsskiva - laminat är ett vitt begrepp och det går att göra laminat i trämaterial också...

Då om det är i hårdplast-laminat kan man fråga sig vad som användes för att skapa fläckarna - aceton eller liknande??, mycket starka alkalier kan också påverka vissa typer av plaster
Det är inte faner.
Ikea kallar det för laminat.
Jag skulle säga att det är plast i någon form.

Edit - jag trodde att det var spån med sketen folie på, men Ikea kallar det laminat.

• Skärmbild av IKEAs produktinformation för bänkskiva i laminat med 25 års garanti, med artikelnummer 104.429.84.
    Skapa konto
Redigerat:
K Kardan79 skrev:
Det är inte faner.
Ikea kallar det för laminat.
Jag skulle säga att det är plast i någon form.
Jag vet att Ikea har bänkskivor med en tjockare faner av önskad träslag och så pass tjock att det klarar en eller 2 lättare slipningar innan det går igenom.

så för att komma vidare i tråden så behövs det klarläggande om ytan är av plast (liknade perstorpskivan med en fenolplast) eller om det är faner... - själv tycker jag skadan ser ut om en uppruggning i lackskiktet på typ ytbehandling (hårdvax eller linolja) på en trädyta - jag vet att det ser liknande ut när klorin är inblandat, fråga inte hur jag vet (hata blomsprutor som av temperaturväxling klämmer ut lite av sitt innehåll) ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.