Hej,
Vi har en stor nylagd altan sedan några veckor tillbaka. Efter gödsling av gräsmattan har vi fått svarta fläckar på trallen som tyvärr inte verkar gå att få bort
Det som hänt är att jag gick och gödslade gräsmattan med denna: https://weibulls.com/weibulls-grasmattemedel-2-5l-4st-krt-gras-plus. Eftersom den blandas med vatten så har gräset vart fuktigt, har även använt vattenspridare under tiden. När jag sedan gått upp på altan med fuktiga sola på skon har det lämnat avtryck, och vattenstänk från spridaren som stängt upp på altanen har totalt förstört utseendet på trallvirket.
Är det någon annan som har haft liknande problem? Några tips/idéer med vad vi kan göra för att bli av med de svarta fläckarna? Frågan är om det går att slipa ner så pass att de försvinner? Har hittills bara provat att göra rent med såpa och vatten och det händer absolut ingenting..
Har även kontakt weibulls för att få höra om de har något att komma med.
Vi har en stor nylagd altan sedan några veckor tillbaka. Efter gödsling av gräsmattan har vi fått svarta fläckar på trallen som tyvärr inte verkar gå att få bort
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det som hänt är att jag gick och gödslade gräsmattan med denna: https://weibulls.com/weibulls-grasmattemedel-2-5l-4st-krt-gras-plus. Eftersom den blandas med vatten så har gräset vart fuktigt, har även använt vattenspridare under tiden. När jag sedan gått upp på altan med fuktiga sola på skon har det lämnat avtryck, och vattenstänk från spridaren som stängt upp på altanen har totalt förstört utseendet på trallvirket.
Är det någon annan som har haft liknande problem? Några tips/idéer med vad vi kan göra för att bli av med de svarta fläckarna? Frågan är om det går att slipa ner så pass att de försvinner? Har hittills bara provat att göra rent med såpa och vatten och det händer absolut ingenting..
Har även kontakt weibulls för att få höra om de har något att komma med.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Gissar också på järnsulfat eller liknande. Hittar dock ingen innehållsförteckning.
Spred ut lite järnsulfat när mitt staket var nybyggt och det såg ut ungefär så där. Fick byta några spjälor.
Kanske går att slipa om det inte trängt för långt in.
Spred ut lite järnsulfat när mitt staket var nybyggt och det såg ut ungefär så där. Fick byta några spjälor.
Kanske går att slipa om det inte trängt för långt in.
samlarpådetmesta skrev:
Ja, tyvärr är det bra gissningar, kan mycket väl vara järnsulfat. Tyvärr hittar jag ingen bra lösning att bli av med det... Förhoppningsvis kan det försvinna med tiden då resten av trät också grånar med tiden.A AndersS skrev:
Hej.
Lite nyfiken på hur det gått för dig? Har tidens tand hjälpt till att göra fläckarna mindre synliga? Jag har nämligen lyckats med exakt samma konststycke på vår nylagda annan...
/J
Lite nyfiken på hur det gått för dig? Har tidens tand hjälpt till att göra fläckarna mindre synliga? Jag har nämligen lyckats med exakt samma konststycke på vår nylagda annan...
/J
Hej, jag har inte gjort någon åtgärd utan låtit det vara. Nu ungefär 1 år senare har trät grånat, många av fläckarna, speciellt skoavtrycken har försvunnit. Men de mörkaste fläckarna, speciellt stänket från vattenspridaren finns fortfarande kvar om man letar efter dem.Jonasfalk123 skrev:
Vad som händer när man behandlar trallen vet jag inte. Men fläckarna är inte längre något jag tänker på så jag skulle inte vara så orolig om jag var dig mest tråkigt första sommaren när det syns som mest och man går runt och tittar på det hela tiden.
Tack!AntonSandegren skrev:Hej, jag har inte gjort någon åtgärd utan låtit det vara. Nu ungefär 1 år senare har trät grånat, många av fläckarna, speciellt skoavtrycken har försvunnit. Men de mörkaste fläckarna, speciellt stänket från vattenspridaren finns fortfarande kvar om man letar efter dem.
Vad som händer när man behandlar trallen vet jag inte. Men fläckarna är inte längre något jag tänker på så jag skulle inte vara så orolig om jag var dig mest tråkigt första sommaren när det syns som mest och man går runt och tittar på det hela tiden.
För framtida läsare kan jag även tipsa om att skrubba med klorin gjorde fläckarna betydligt mindre i ögonfallande, även om de inte försvinner helt.. för hög koncentration gör dock fläcken vit istället för mörk, så lite lagom är bäst
Väntar på att moder-natur tar hand om resten...
Produkter som diskuteras i tråden