Har en taklampa som är kopplad till en dimmer. När man vrider dimmern i ett speciellt läge (typ till hälften) så "fladdrar" lyset i taklampan. Är det dimmern som är glapp eller? Har provat att byta glödlampa men det blev samma fladdrande sken. Någon som vet? Tack på förhand! :)

Ofta beror det på kvalitet på dimmern ...har bytt många typ IKEA dimmers... kolla vad du har för märke...skulle rekomendera ELJOs dimmrar...lite dyrare men dom funkar ;)

Har ingen aning om vad det är för märke på dimmern men den har väl ca 169 år på nacken skulle jag tro. Tänkte be svärfar byta den till helgen om det är den som är felande. Själv rör jag ingenting som har med el att göra. :-/

El å Vatten ska man inte pilla med själv.... ;)

Fler bud? ???
Är det dimmern som är felande månne?!

Det är troligen potentiometern (Reglerbart motstånd) som det är dåligt kontakt i. Prova att spruta i lite kontaktspray i potentiometern.

Dean_K skrev:
Har en taklampa som är kopplad till en dimmer. När man vrider dimmern i ett speciellt läge (typ till hälften) så "fladdrar" lyset i taklampan. Är det dimmern som är glapp eller? Har provat att byta glödlampa men det blev samma fladdrande sken. Någon som vet? Tack på förhand!  :)
Har den nya glödlampan samma effekt som den första? För svag lampa kan ge "fladder" så prova med en starkare så att belastningen på dimmern ökar.

Granit999 skrev:
Det är troligen potentiometern  (Reglerbart motstånd) som det är dåligt kontakt i. Prova att spruta i lite kontaktspray i potentiometern.
Eh...potentiometern?? ::) Vart hittar jag den? ??? :p

Hobbyfixarn skrev:
Har den nya glödlampan samma effekt som den första? För svag lampa kan ge "fladder" så prova med en starkare så att belastningen på dimmern ökar.
Japp, jag bytte till en lampa med samma effekt, 40 W. Ska jag prova med en starkare?

På eller i Dimmern ska det stå vad minsta effekt samt högsta effekt är i watt, har du en 40 wattare i lampan och dimmern klarar 40 till 100 watt, då "klarar" inte dimmern att sänka effekten under 40. Det finns som nämnts ovan bättre och lite dyrare att köpa.

Lycka till !

Jeppson skrev:
På eller i Dimmern ska det stå vad minsta effekt samt högsta effekt är i watt, har du en 40 wattare i lampan och dimmern klarar 40 till 100 watt, då "klarar" inte dimmern att sänka effekten under 40. Det finns som nämnts ovan bättre och lite dyrare att köpa.

Lycka till !
Men då borde väl lyset fladdra när man har dimmern iställd på minsta effekt och inte när den står på hälften? Skall iaf prova att byta till en starkare lampa när jag kommer hem, tack för tipset! :D

Potensiometern är den Du vrider på för att reglera ljuset. Det är samma sak om Det skrapar i en radio om Du vrider på volymkontrollen, då brukar det hjälpa med att spreja in lite kontaktspray.

Är dimmern märk för en minsta effekt av 40 w så klarar den att dimmra en 40 w lampa helt till noll inte som jepsson skrev.

smogge skrev:
El å Vatten ska man inte pilla med själv.... ;)
Lite kan man pilla själv om man har koll. Det är ju t.ex. tillåtet att just byta dimmer eller byta från vanlig lysknapp till dimmer själv. Men om man inte tycker sig ha koll är det alltid bättre att kalla in experter :)

RilleRock
Normalt brukar de ligga på 60-300W.

Har du bara 1 lampa på den dimmern?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.