8 826 läst · 11 svar
9k läst
11 svar
Fk i slang synligt på vind till elurtag?
Kommer att dra upp ström på vinden och den simpla frågan är:
Kan jag dra FK i slang upp genom bjälklaget och sedan klamra slangen fram till elurtaget eller måste jag köra med tex EKK skalat/oskalat genom slangen och dra den sista biten med kabeln synlig?
Ytterligare ett alternativ är väl att dra slangen med FK till en kopplingsdosa.
Kan jag dra FK i slang upp genom bjälklaget och sedan klamra slangen fram till elurtaget eller måste jag köra med tex EKK skalat/oskalat genom slangen och dra den sista biten med kabeln synlig?
Ytterligare ett alternativ är väl att dra slangen med FK till en kopplingsdosa.
Det går bra att dra FK i rör öppen förläggning också. Men är det en kallvind måste du använda EKK eller motsv. och täta slangen om det mynnar ut i en dosa eller central "nerströms". Risken finns annars för kondensbildning som sedan rinner tillbaka i slangen.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Som sagt, är det kallvind så dra oskalad kabel EKK (eller hellre den modernare EXK'n, för den är tunnare och lättare att få i), tätar gör du lämpligast i kopplingsdosan nere så att luften inte kan gå från det varma utrymmet till det kalla.
Elsäkerhetsmässigt är det ok att dra FK (eller EKK t.ex.) i VP-rör eller VP-slang som är monterad öppet. Se bara till att allt är bra förankrat, så slangen/röret inte riskerar att gå isär någonstans även om en smärre olycka skulle ske, typ att man stöter i med en kartong, och typ så.
Det behöver alltså inte klara magnitud 8 jordbävningar ...
Men sen ska man tänka till när rör eller slang går mellan varma och kalla utrymmen, det finns alltid en risk att det bildas kondens i röret. Vilket man helt enkelt får se till att täta bort.
Det behöver alltså inte klara magnitud 8 jordbävningar ...
Men sen ska man tänka till när rör eller slang går mellan varma och kalla utrymmen, det finns alltid en risk att det bildas kondens i röret. Vilket man helt enkelt får se till att täta bort.
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Alternativt kapa slang/vp-rör i isoleringen och gå med kabel upp till dosor avsedda för utvändig installation.
10 cm ovanför isoleringen kan du lägga kabeln i VP-rör igen om du är rädd för gnagare...
10 cm ovanför isoleringen kan du lägga kabeln i VP-rör igen om du är rädd för gnagare...
Ja det mesta om vad som ska/kan göras är väl sagt förutom...."urtag" = uttag (men det kan ju vara en "dialektskrift")
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 436 inlägg
Därför att FK inte får utsättas för väta. Det krävs en mantlad kabel i detta fall.k_anka skrev:
Det finns inget absolut förbud i elinstallationsreglerna - det kan finnas fabrikat av FK som är godkänd för detta fall, men jag känner inte till något.
Så om du kan täta så att det inte fälls ut vattendroppar i röret, då går det med FK. Jag har dock inte hört talas om en säker metod för detta. Folk har praktiserat mineralull etc som tätning på den varma sidan "utan problem", men om det verkligen fungerar är inte klarlagt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Absolut. Ett VP-rör som extra skydd hjälper föga
Produkter som diskuteras i tråden