Idag ligger synlig vit kabel klamrad ovanpå sockel till utanpåliggande uttag.

Är det ok att plocka bort sockel, knacka bort puts längst ner mot golv, lägga 16 flex slang med FK, limma fast sockel. Sen då givetvis borra knacka upp hål för dosa/uttag.

Putsen är ganska tjock på vissa väggar och extremt porös. Skulle därför helst slippa jobbet att spåra upp kanal ovanför sockeln och spackla igen denna och riskera att det spricker upp med tiden.

30-tals fastighet med lättbetong/tegel sen puts.
 
Mikael_L
Det är absolut inte ett optimalt ställe att förlägga VP-rör/flexslang, då risken för genomspikning är hyggligt stor iom sockeln där.
Du själv är knappast sista ägaren och/eller den enda som kommer utföra något slags hantverk där. Och dessutom kan du själv råka glömma bort att det går el bakom.

Men annars är det rent generellt inte något förbud eller så att göra som du tänkt. Man ska bara ta hänsyn till förläggningen så man minimerar risken för skador.
Kan du få in röret säg 4-5 cm från ytan, så är det också ganska safe, sällan man använder längre skruv/spik än så till socklar.
 
Det tas ofta upp just risken för genomspikning. Men hur ofta spikar någon i en golvsockel, om det inte är för att sätta dit sockeln?

Möjligen i överkant, om det skall dit en ny kabel.

Just den grejen har jag själv varit med om. I min ungdom extrajobbade jag på en TV verkstad. Vi var ute satte upp en TV antenn, kabeln skulle dras in och klamras ovanpå en hög antik-liknande golvsockel. Det fanns diverse frästa profiler i den. och den hade varit ommålad ca 5ggr för mycket, rätt kladdig och ful målning. Min chef använde klammerpistol och sköt fast kabeln. Efter typ 5 klammers så slocknade plötsligt elen i halva huset.

Det visade sig att översta "profilen" på sockeln var inte en profil, utan en klamrad kulokabel, som var övermålad ca 10ggr. Så han hade skjutit ca 5 klammers rakt in i en kulokabel innan proppen gick. jag var väldigt glad att det var chefen och inte jag som klamrade.
 
Jag set inte heller varför man skulle spika en sockel upp till 16 mm från golv. Det enda jag kan tänka är om ngn framöver skulle lägga på ett golv och då skjuta fast en smyglist. men att denna då skulle spikas i botten över 8mm från nuvarande golv ser jag som rätt osannolikt...
Det finns alltså inga ja och nej regler när det gäller sånt här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.