Hej!
Jag ska montera ett skymningsrelä ovanför "dörrtaket" för att komma bort från ljuskällan. Det är FK draget för detta som går ut genom fasaden. På utsidan av huset vill jag inte gärna dra den fula/grova Flexslangen!? Finns det några trix för att få på ett snyggt smalt hölja till FKn (4 ledare) och som behvöer dras ca en meter till platsen för skymningsrelät?

Elektriska kablar som sticker ut ovanför en dörröppning, redo för installation av skymningsrelä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en estiskt fråga - så svara därefter tack :)
E

En (godkänd) kabelkanal?

Sätt en dosa där kabeln går ut och en installationskabel från dosan till lampan.

• Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Om man bara tittar på det estetiska, så är det väl rätt snyggt med lagon ärgad naken koppartråd...

Vi behöver nog lägga en elsäkerhetssapekt på det också.

man kan ju lägga en godkänd kabelkanal, de flesta kanaler är inte godkända för enkelisolerad FK. Det måste vara en kanal som inte kan öppnas utan verktyg. Dessutom måste den vara godkänd för utomhusmontage (tålighet mot UV strälning). jag är osäker på om en sådan kanal blir speciellt mycket klenare än flexslangen du har.

Kabelkanal - finns okej i plåt/zink. Men blir lite för maffitgt tänker jag.
Dosa är möjligt, men på utsådan blir det skitfullt. På insidan blir det än mer fulare (dras i putsen på insdan, dvs osynligt idag).

Jag tänker mer på att trä in FK i höljet till en FKK eller annan PVC-klädd kabel... om det går?

Estetik är viktgit - glad fru ni vet...

E

Jag har fått kritik från mer-vetande än mig ang elsäkerhetstänk.
Men i det här fallet reagerar till och med jag med fri fk utomhus:rofl:

Jag hade (och lär säkert få kritik för det) att valt en "vit" kabel för utanpåliggande installation, behållt den sista metern av det yttre lagret, skalat resten, och dragit dess fk-trådar (med dess isolering såklart) genom flexröret. Flexröret hade jag klippt av vid fasaden.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Jag har fått kritik från mer-vetande än mig ang elsäkerhetstänk.
Men i det här fallet reagerar till och med jag med fri fk utomhus:rofl:

Jag hade (och lär säkert få kritik för det) att valt en "vit" kabel för utanpåliggande installation, behållt den sista metern av det yttre lagret, skalat resten, och dragit dess fk-trådar (med dess isolering såklart) genom flexröret. Flexröret hade jag klippt av vid fasaden.
JA - detta är en lösning som blir snygg och vad jag söker. Tyvärr är det 10 meter FK på insdan :) mycket att skala - så det blev inte så denna gång. Jag tänkte att jag "löser det sen", men nu är det "sen" och det blev ju inte så enkelt.... (eller snyggt alltså, som är prio här...)

Fasiken - fler förslag? Dra in FK i ett FKK hölje? Hum....

E EmilÖrn skrev:
Dosa är möjligt, men på utsådan blir det skitfullt. På insidan blir det än mer fulare (dras i putsen på insdan, dvs osynligt idag).

Jag tänker mer på att trä in FK i höljet till en FKK eller annan PVC-klädd kabel... om det går?

Estetik är viktgit - glad fru ni vet...

E
Jag tvivlar på att du hittar en kabelkanal i metall som är godkänd för enkelioslerade trådar.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Hacka in slangen i putsen och flytta den uppåt, sen ovanpå där syns väl inte ens slangen?
Alternativt sätt en keps på skymningsreläet emot ljuskällan?

Eller riv bort det hela och sätt ett astrour på lämpligt ställe.

5
Kapa slangen lagom och sätt en dosa över håletoch dra i slangen.
Därifrån en vitkabel (installatinskabeö, eqq, eqlq etc )ut och upp till relät.

Edit: var visst 2a på den

Redigerat:
Om man ska hålla på och pyssla med el själv så skulle jag påstå att det är fan så mycket viktigare att man gör det rätt och fackmannamässigt i första hand. Alla elektriker jag känner skulle i första hand dosa av där flexröret kommer ut och sedan gå vidare med exempelvis exq kabel som några tidigare nämnt. Det är praxis att utföra installationen så och enligt mig den säkraste installationen. Kanske inte den snyggaste, men hade man velat ha det snyggt så skulle man tagit ut den flexslangen någon annan stans tyvärr.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Efter att ha haft Philips HUE system ett tag så har jag nu kompletterat med fyra ljuspunkter utomhus också. Nu går allt på automatik mot solens upp/ner och det lyser när det ska. Och ingen kabeldragning alls. Så det är mitt tips.

Mikael_L
E EmilÖrn skrev:
Nope, absolut förbjudet, det sämsta förslaget i tråden än så länge.

De allra flesta elektriker hade dosat av där slangen kommer ut. (enl #3 och #10)
Du har förövrigt en rätt kass bild, jätteliten osv. Det är omöjligt att se hur det egentligen ser ut, Flexslangen är inte UV-stabil, så den måste skyddas mot UV om inte dosan helt täcker.

Vill du ha det lite snyggt så får du be elektrikern rulla ut 12m EXLQ, skala upp 10-11 meter som dras in i flexslangen.
(enligt #6)

Du har inget annat vettigt alternativ, och båda är bra och rätt snabba att göra, så nu är valet ditt.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En (godkänd) kabelkanal?
Jag missade att det var utomhus...

Kabelkanal i metall är ok, förutsatt att kanalen inte kan öppnas utan verktyg. Därtill ska den anslutas till jord.kanalen behöver också bara avsedd för detta.

Trä på ett hölje är ok, men det är svårt med dagens kabelhölje om du ska trä på så mkt som en meter. Dessutom är risken att ”kabeln” inte blir helt rund.

Snyggast hade varit att dra en mantlad kabel i röret, typ EXQ eller likvärdig. Den behöver inte skalas upp i röret.

Alternativt en dosa + kabel som redan föreslagits.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.