A
Jag har fjärrvärme som värmer upp vår nedevåning med golvvärme samt radiatorer på andra våning. Jag upplever det svårt att få en jämn temperatur i huset, ofta för varmt och försöker jag minska blir det för kallt..

Styrtekniken skall känna av ute temperatur och ge rätt värme enligt förinställd kurva. Systemet har runt 15år på nacken.

Tänkte byta till Danfoss living connect på andra vånging, men vad kan jag göra på nedevåning där det är golv värme? Finns det modernare styrteknik som är lättare att ställa in?

Bifogar bilder på termostaterna på nedevåning samt styrtekniken i tvättstugan, där fjärrvärmen kommer in.

Ber om ursäkt att bilderna är åt fel håll, det är en bugg i detta forum. Originalen är rätt vända.

• Foto 2014-10-21 10 28 05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto 2014-10-21 10 28 34.jpg
    Skapa konto
  • Foto 2014-10-21 10 28 41.jpg
    Skapa konto
  • Foto 2014-10-23 12 48 59.jpg
    Skapa konto
Är hela huset varmt eller upplevs någon våning kallare/varmare?

A
Varierar, idag var det uppe som det var för varmt trots att jag inte har ändrat nått. Det känns som anläggningen inte riktigt hänger med på värmeväxlingar på utsidan utan det tar nått dygn innan den fattar.

Flödesventilen som är med på en bild, den som stänger och öppnar värmen kan man vicka på. Är det normalt?

Hur ser termostaterna ut på övervåningen?

Du behöver en undershunt till ditt golvvärmesystem. Det går inte att köra samma temperaturer på bägge systemen, såvida du inte har gigantiskt stora radiatorer på övervåningen.
Jag ser ingen anledning till att byta ut den regulator du har, så länge den är hel. Eventuellt kunde man komplettera med en inomhusgivare om ditt hus är känsligt för blåst eller solinstrålning.
Att byta ut regleringen är dyrt och du kommer att få en lite mer avancerad anläggning, men med samma grundfunktion som den du har.

• Gilla
ac1976
  • Laddar…
Vad har du för värmekurva? Lite svårt att se på bilden.

A
Dessa

• Foto 2014-10-21 10 26 33.jpg
    Skapa konto
A
Var är en undershunt?

Vilken tempratur är lagom att ställa in på golvvärmen, den svarta lådan på bilden?

ac1976 skrev:
Var är en undershunt?

Vilken tempratur är lagom att ställa in på golvvärmen, den svarta lådan på bilden?
Det är en separat shunt till golvvärmen, men det borde du med största sannolikhet ha redan. Leta reda på var golvvärmerören kommer upp och ta en bild. Golvvärme brukar ligga på under 40 grader iallafall.

• Gilla
ac1976
  • Laddar…
A
Jag bor strax utanför Göteborg, är det rätt kurva?

(Det är inte jag som vänder bilderna åt fel håll utan forumet)

• Foto 2014-10-23 21 20 59.jpg
    Skapa konto
  • Foto 2014-10-23 21 20 51.jpg
    Skapa konto
A
Har kikat, hittar ingen mer termostat. Är det inte denna som regelerar golv värmen? Foto 2014-10-23 21 21 48.jpg
Skapa konto

ac1976 skrev:
Har kikat, hittar ingen mer termostat. Är det inte denna som regelerar golv värmen?[bild]
Det stämmer nog. Har du nån bild på hela fjärrvärmeväxlaren?
Är hela installationen gjord samtidigt eller har tex golvvärmen tillkommit? Vad har värmt kåken tidigare? El, olja osv?

A
Kåken hade fjärrvärme från början. Golvvärmen har en viss tröghet, funderar på om det skulle fungera med nattsänkning. Dvs sänker jag värmen tar det runt 12h innan jag märker nånn skillnad.

Foto 2014-10-23 21 22 37.jpg
Skapa konto

Ser ingen cirk.pump och fördelare till golvvärmen?

A
Foto 2014-10-24 22 30 50.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.