Ärade medlemmar, jag har en fjärrvärmeväxlare (Redan, ca 17-18 år gammal). Den har fungerat bra tills i måndags. Då fick kommunen fär sig att åtgärda en vattenläcka på min tomt. Efter grävningen så har varmvattnet sinat och nu blivit obefintligt! Ringde kundtjänst som skickade två gubbar från Caverion som inte kunde hitta något fel. Några tips om vad jag kan mecka med för att kanske få fart på det hela (filter kanske)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett filter precis innan tappvattnet går in i växlaren är kontrollerat, ett sånt där nät som sitter i röret och inte syns utifrån, det var bara lite brunt, ej någon smuts att tala om.
Jag har ett bra flöde i alla blandare inställt på kallaste, och på varmaste har jag...ummm, ja, kanske inte ok flöde, men det rinner i alla fall, men det är nästan lika kallt som "fullt kallt".
Jag har ett bra flöde i alla blandare inställt på kallaste, och på varmaste har jag...ummm, ja, kanske inte ok flöde, men det rinner i alla fall, men det är nästan lika kallt som "fullt kallt".
Det ska sitta ett filter på fjärrvärme in också. Ventilen med den lilla vita spaken styr varmvattentemp. De kan kärva ibland.
Prova att motionera den lite. Ibland händer det att de börjar småläcka. Då får man plocka isär och byta packningar.
Prova att motionera den lite. Ibland händer det att de börjar småläcka. Då får man plocka isär och byta packningar.
Den vita spaken har jag motionerat hela veckan. Inget resultat.
Jag kan för mitt liv inte förstå varför det inte blir varmt.
I och med att det kommer vatten i blandaren vid varmt läge så antar jag att vattnet tar sig igenom växlaren som det ska, korrekt?
Inkommande fjärrvärme på väggen intill centralen, ena ventilen är så het att man inte kan ta i den, så det verkar fungera.
Plockade bort ett lock nere till vänster och öppnade ventilen, då kom det gulgrönt fjärrvärmevatten. Misstänker starkt växlaren, men vattnet verkar ju cirkulera. Kan jag kolla att fjärrvärmereturen ut ur växlaren är varm?
Jag kan för mitt liv inte förstå varför det inte blir varmt.
I och med att det kommer vatten i blandaren vid varmt läge så antar jag att vattnet tar sig igenom växlaren som det ska, korrekt?
Inkommande fjärrvärme på väggen intill centralen, ena ventilen är så het att man inte kan ta i den, så det verkar fungera.
Plockade bort ett lock nere till vänster och öppnade ventilen, då kom det gulgrönt fjärrvärmevatten. Misstänker starkt växlaren, men vattnet verkar ju cirkulera. Kan jag kolla att fjärrvärmereturen ut ur växlaren är varm?
Fick en ny värmeväxlare idag. Ingen förbättring. Verkar dock vara den lilla vita spaken på varmvattenregulatorn som är felet. Den har rubbats ur sin fabriksinställning samt att den läcker en droppe då och då. Fick dock vqrmvatten efter lite skruvande på den. Kör så och utvärderar om jag måste byta regulator också.
Kanske regulatorn som fått skit i sig efter kommunens arbete? Läcker dom inte så går dom trögt.
Finns tidigare trådar om dom här skitregulatorerna som jag själv reparerat i vårt tidigare hus.
https://www.byggahus.se/forum/fjarrvarme-gas/205057-lackage-i-fjarrvarmecentral-hjalp.html
#10 ser du den isärmonterad
Om du är händig så går det att fixa själv
Finns tidigare trådar om dom här skitregulatorerna som jag själv reparerat i vårt tidigare hus.
https://www.byggahus.se/forum/fjarrvarme-gas/205057-lackage-i-fjarrvarmecentral-hjalp.html
#10 ser du den isärmonterad
Om du är händig så går det att fixa själv
Ser det inte på din bild (det är inte exakt samma Redan som jag brottades med)... Sitter det ingen termostat tillsammans med regulatorn? Eller så är jag blind.
På mitt aggregat var det en regulator i kombination med en termostatstyrd blandningsventil.
Båda kan såklart haka upp sig, speciellt om det kommer extra smuts.
Regulatorn ska ju när det blir flöde i sekundärkretsen (=kranen öppnas) via spindeln öppna ventilen till plattvärmeväxlaren.
För skållningsskydd och fininställning brukar det därefter sitta en termostatstyrd blandare som kan blanda in kallvatten om det behövs.
Berätta hur det går!
På mitt aggregat var det en regulator i kombination med en termostatstyrd blandningsventil.
Båda kan såklart haka upp sig, speciellt om det kommer extra smuts.
Regulatorn ska ju när det blir flöde i sekundärkretsen (=kranen öppnas) via spindeln öppna ventilen till plattvärmeväxlaren.
För skållningsskydd och fininställning brukar det därefter sitta en termostatstyrd blandare som kan blanda in kallvatten om det behövs.
Berätta hur det går!
Liknande trådar
-
Funderingar angående fjärrvärmecentral Redan 2000
Fjärrvärme & Gas -
Fjärrvärme - inget varmvatten i dusch
Fjärrvärme & Gas -
Fjärrvärmen strömmar, men inget bör värmas
Fjärrvärme & Gas -
Inget varmvatten i kranen. Gammal fjärrvärmecentral. Var sitter regulatorn?
Fjärrvärme & Gas -
Fjärrvärme - inget varmvatten badrummet
Vatten & Avlopp