Hej!
Nu har vädret svängt från -5 till -25 över en natt och sen tillbaka till -5/-8
Det blev fort jätte kallt i huset då det svängde fort och elementen blev varmare men det var fortfarande obekvämt i huset, vi frös. (Vet att vi behöver tilläggsisolera huset)
men jag undrar hur ska inställningen vara?
Jag har den på komfortvärme, och kurvan låg på 0,6 och på 0 på den översta gråa regulator.
jag ändrade översta regulatorn på +8 och kurvan på 1,2 (fabriks inställning) och då blev det så sjukt värmt i huset nästan för varmt.
Rörmokare sa till oss att inte ändra något på elementen och det har vi inte gjort men när det blir riktigt kallt så få vi inte upp temperaturen i huset.
nu ställde jag tillbaka alla värden på 0,6 och på 0. Hur gör ni?
Nu har vädret svängt från -5 till -25 över en natt och sen tillbaka till -5/-8
Det blev fort jätte kallt i huset då det svängde fort och elementen blev varmare men det var fortfarande obekvämt i huset, vi frös. (Vet att vi behöver tilläggsisolera huset)
men jag undrar hur ska inställningen vara?
Jag har den på komfortvärme, och kurvan låg på 0,6 och på 0 på den översta gråa regulator.
jag ändrade översta regulatorn på +8 och kurvan på 1,2 (fabriks inställning) och då blev det så sjukt värmt i huset nästan för varmt.
Rörmokare sa till oss att inte ändra något på elementen och det har vi inte gjort men när det blir riktigt kallt så få vi inte upp temperaturen i huset.
nu ställde jag tillbaka alla värden på 0,6 och på 0. Hur gör ni?
Om det var OK värme i huset när det var "normal" temp så ska du inte ändra regulatorn som du ställde på +8. Ställ tillbaks den på det den var innan. Ändra i stället kurvlutningen (den som var på 0) till fabriksinställningen (1,2) och prova. Är det fortfarande för varmt när det blir kallt ute så sänk kurvlutningen nåt steg. Är det för kallt inne när det är kallt ute så öka kurvlutningen något. Så där får man prova sig fram.
Ratten (den du ställde på +8) reglerar den generella tempen, den ska användas om det är för kallt eller varmt oavsett utetemp. Kurvlutningen ska användas för att justera hur mycket mer (eller mindre) värme som ska ges när utetempen varierar.
Ratten (den du ställde på +8) reglerar den generella tempen, den ska användas om det är för kallt eller varmt oavsett utetemp. Kurvlutningen ska användas för att justera hur mycket mer (eller mindre) värme som ska ges när utetempen varierar.
Dessa regulatorer är ett elände, kurvans lutning skall motsvarar husets isolering men tar inte hänsyn till om det blåser eller är vindstilla, vilket kan motsvara flera grader inne över en natt.
Bästa är att komplettera med en innetempgivare.
Jag har ett LB-hus med 7 cm isolering, byggt 1960 håller 21º exakt året runt.
Bästa är att komplettera med en innetempgivare.
Jag har ett LB-hus med 7 cm isolering, byggt 1960 håller 21º exakt året runt.