Hej!

Undrar ifall någon som kan hjälpa mig här. Vet någon varför det droppar från spillröret på fjärrvärmecentralen så fort jag gjort en påfyllning?

Kan vara minst tre saker.

Trasig säkerhetsventil.
Fyllt på "för mycket" så att när vattnet värms så öppnar säkerhetsventilen och släpper ut övertrycket.
Trasigt expansionskärl, så att när vattnet värms så öppnar säkerhetsventilen och släpper ut övertrycket.

Vad står det för tryck på säkerhetsventilen?
Till vilket tryck har du fyllt systemet till?

Bilder brukar underlätta.

Demmpa Demmpa skrev:
Kan vara minst tre saker.

Trasig säkerhetsventil.
Fyllt på "för mycket" så att när vattnet värms så öppnar säkerhetsventilen och släpper ut övertrycket.
Trasigt expansionskärl, så att när vattnet värms så öppnar säkerhetsventilen och släpper ut övertrycket.

Vad står det för tryck på säkerhetsventilen?
Till vilket tryck har du fyllt systemet till?

Bilder brukar underlätta.
Noterade på manometern att trycket var nere på 0. Fyllde på till ca 1 bar, eftersom jag bor i ett hus med källare.

Direkt efteråt börjar det droppar, och nu efter ca en timme, kanske en och en halv visat manometern på 0,5 bar.

• Manometer på en rörinstallation bredvid en röd behållare, trycket visar cirka 1 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med manometer visar minskat tryck, omgiven av rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Prova att motionera säkerhetsventilen, ibland börjar den droppa, men att om den får öppna/stänga så kan man ha tur att den tätar till sig igen.

Funkar inte det är väl nästa steg att byta ut den, den ska ju inte vara öppen och släppa ut tryck om trycket är 0.5 bar.

B BSOD skrev:
Prova att motionera säkerhetsventilen, ibland börjar den droppa, men att om den får öppna/stänga så kan man ha tur att den tätar till sig igen.

Funkar inte det är väl nästa steg att byta ut den, den ska ju inte vara öppen och släppa ut tryck om trycket är 0.5 bar.
Menar du på att det isf är säkerhetsventilen som är kass? Vågar man byta ut den själv, eller är det en VVS:are som gäller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.