Hej! Vi har nu ett 1 1/2 plans med ca 130kvm. Kåken har fjärrvärme nu, mina 4 sista fakturor har varit på 3200, 3300,3200 och nu sista för februari 3600kr/mån. Sommarmånaderna ligger vi mellan 800-1100kr. Jag funderar på att köpa en pelletskamin med kmp drag utan skorsten till kåken. Min Pappa säljer pellets så jag får pelletsen för inköpspris isf.
Vad tror ni om att komplettera fjärrvärmen med pelletskamin? Ska tillägga att vi bor högst upp i Sverige. Mvh Pelle

Allt beror ju på vilket som blir billigast och miljövänligast. Kan du elda billigare än vad du köper fjärrvärme för? Hur mycket förbrukar du på ett år, 35000 kWh? För att enbart vara värme tycker jag att 1000 kr/månad på sommaren låter högt, men är det inre Norrbotten vi pratar om kan det så klart behövas en del värme även sommartid ibland. Värmer du även varmvatten med fjärrvärmen?

Miljöaspekten är ju intressant också. Är en privat pelletsbrännare verkligen bättre än fjärrvärmen? Jag skulle tro att en kalkyl skulle ge dig lite billigare värme per kWh med pellets till grossistpris, men är det värt att köpa och installera en brännare och sedan kanske belasta miljön i onödan?

Kolla denna kalkyl så får du kanske lite inspiration:
http://www.novator.se/bioenergy/BE0105/30.pdf

/Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.