Hej,

Vi bor i ett radhus på 3 plan (1,5 plan med souterräng).

Gemensamt i samfällighetsföreningen har vi en undercentral och några slingor som går ut till lite olika fastigheter.

Från inkommande värmeslingor till fastigheten övergår det till ett ettrörssystem, som är fördelat på två slingor - ett som går ut först till souterängplan för att sen gå direkt på returen därefter är det en slinga som går upp till övriga våningsplan.

Ekonomiskt betalar vi en schablonavgift kvartalsvis som beräknas ska täcka kostnaderna för uppvärmning mm.
Vi stämmer däremot av mätaren (alla har en mätare i sin fastighet) två gånger om år.

Mätaren mäter flöde, temp in, temp ut, skillnader mm.

Vi har i dagsläget ingen innegivare och kan således inte styra kurvan på ett bra sätt för de individuella fastigheterna, utan vi har endast möjlighet att justera på radiatorerna och flödet in i fastigheten.

Som jag förstår det hela så beräknar mätaren min förbrukning(kWh) genom flödet och tempskillnaden, det är även detta värde vi stämmer av två gånger om året.

Hur bör jag gå tillväga för att optimera värmen?

Vi har uppdaterat med termostater så vi kan ställa in varje radiator på önskat värde, t.ex 20c.
Hur bör jag förhålla mig till flödet?
Bör jag försöka ha så lågt flöde som möjligt eller så högt flöde som möjligt?

Passus kan jag säga att med radiatorerna avstängda vid ca 6-10c utomhus ligger vi på en innertemperatur på ca 21-22 grader, vilket jag tycker är aningen högt. Att det värmer så pass trots att vi har radiatorerna avstängda antar jag är spillvärme från rören - då vi har ett konstant flöde i rören pga ettrörs system?

Tar gärna emot feedback.

Tack så jättemycket!

Demmpa Demmpa skrev:
Låter som att ni har ”Sekundärsystem utan egen fjärrvärmecentral”.
[länk]

Kan du ta bild på hur det ser ut i övergången från stammen till radiatorkretsen?

Om det inte finns någon shuntgrupp så bör det gå att montera dit en sådan, då kan ni få lägre temperatur i radiatorkretsen fastän det är högre temperatur på inkommande.
Demmpa Demmpa skrev:
Låter som att ni har ”Sekundärsystem utan egen fjärrvärmecentral”.
[länk]

Kan du ta bild på hur det ser ut i övergången från stammen till radiatorkretsen?

Om det inte finns någon shuntgrupp så bör det gå att montera dit en sådan, då kan ni få lägre temperatur i radiatorkretsen fastän det är högre temperatur på inkommande.
Tack för svar! Det låter rimligt att det är någon typ av sekundärsystem

Här kommer lite bilder, som syns delar sig slingan där en del går ner i backen och förser souterängplan med värme.

• Väggmonterade vita rör, ventiler, mätare och pumpar i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste finnas en shuntgrupp där inkommande FJV är. Annars skulle det bli 100 C på utgående, då FJV levererar högtemp.

Demmpa Demmpa skrev:
Ni har en STAD, injusteringsventil på inkommande värmerör,
[länk]

Den går att justera ned flödet med så att det inte blir så varmt.
Man skruvar inte hur som helst på en strypventil utan instrument som mäter och hela rörsystemet måste då optimeras efter det. Klart det blir lite svalare när det inte kommer så mycket flöde , men lite fel att angripa problemet den vägen. Det måste gå till botten vid inkommande värmekälla.

M
Bäst är att sänka framledningstemperaturen på huvudcentralen förutsatt att de övriga fastigheterna klarar sig med lägre temp. Med tanke på att ni klarar er med enbart spillvärme vid 6-10 graders utetemperatur borde kurvan gå att sänka en del vid den temperaturen. Om ni har flödestaxa i samfälligheten borde flödesavgiften bli lite billigare då.

S Sragnob skrev:
Hej,

Vi bor i ett radhus på 3 plan (1,5 plan med souterräng).

Gemensamt i samfällighetsföreningen har vi en undercentral och några slingor som går ut till lite olika fastigheter.

Från inkommande värmeslingor till fastigheten övergår det till ett ettrörssystem, som är fördelat på två slingor - ett som går ut först till souterängplan för att sen gå direkt på returen därefter är det en slinga som går upp till övriga våningsplan.

Ekonomiskt betalar vi en schablonavgift kvartalsvis som beräknas ska täcka kostnaderna för uppvärmning mm.
Vi stämmer däremot av mätaren (alla har en mätare i sin fastighet) två gånger om år.

Mätaren mäter flöde, temp in, temp ut, skillnader mm.

Vi har i dagsläget ingen innegivare och kan således inte styra kurvan på ett bra sätt för de individuella fastigheterna, utan vi har endast möjlighet att justera på radiatorerna och flödet in i fastigheten.

Som jag förstår det hela så beräknar mätaren min förbrukning(kWh) genom flödet och tempskillnaden, det är även detta värde vi stämmer av två gånger om året.

Hur bör jag gå tillväga för att optimera värmen?

Vi har uppdaterat med termostater så vi kan ställa in varje radiator på önskat värde, t.ex 20c.
Hur bör jag förhålla mig till flödet?
Bör jag försöka ha så lågt flöde som möjligt eller så högt flöde som möjligt?

Passus kan jag säga att med radiatorerna avstängda vid ca 6-10c utomhus ligger vi på en innertemperatur på ca 21-22 grader, vilket jag tycker är aningen högt. Att det värmer så pass trots att vi har radiatorerna avstängda antar jag är spillvärme från rören - då vi har ett konstant flöde i rören pga ettrörs system?

Tar gärna emot feedback.

Tack så jättemycket!

M mecklarn skrev:
Bäst är att sänka framledningstemperaturen på huvudcentralen förutsatt att de övriga fastigheterna klarar sig med lägre temp. Med tanke på att ni klarar er med enbart spillvärme vid 6-10 graders utetemperatur borde kurvan gå att sänka en del vid den temperaturen. Om ni har flödestaxa i samfälligheten borde flödesavgiften bli lite billigare då.
Det kan tänkas, vi ligger däremot i princip först på hela slingan - så jag skulle tro att vi har ”de varmaste förutsättningarna”

S Sragnob skrev:
Det kan tänkas, vi ligger däremot i princip först på hela slingan - så jag skulle tro att vi har ”de varmaste förutsättningarna”
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

Exakt, den ställer jag ner så gott jag kan utan att strypa flödet helt (för då blir det kallt inne).
Injusteringsventilen går från 0,0-6,9. Ställer jag ner den så lågt som jag kan utan att den stänger helt ligger jag på ca 0,25

då har jag ett momentanflöde på ca 0,097
En inkommande temp på 39 och retur på 29 (delta t 10c?)

med den inställningen i kombination med helt stängda termostater på radiatorerna hamnar vi på ca 21c - det är väl acceptabelt tycker jag.

Men frågan är väl sen när vintern kommer vad som är bäst då jag är slav till huvudcentralen, full gas på flödet eller så lågt flöde som möjligt?

bifogar även bild på inkommande temp, retur temp, momentanflöde och kw

• Värmemätare med digital display, visar temperatur och energiförbrukning, fast monterad på vägg.
    Skapa konto
  • Värmemätare med LCD-display visar kubikmeter, temperatur, flödeshastighet och energiförbrukning. Monterad på rör, "Made in Sweden."
    Skapa konto
  • Digital värmemätare för fasta installationer, visar flöde och temperatur, gråa plastkomponenter, kopparrör, svensk tillverkning.
    Skapa konto
  • Värmemätare, digital display, kopparrör, grader Celsius, kubikmeter, kilowattimmar, tillverkad i Sverige.
    Skapa konto
M
Om ni bara betalar för uttagen energi så spelar inställningen ingen större roll så länge ni får varmt nog i alla rum. Om ni har tryckstyrd pump i huvudcentralen så är det ju onödigt att ha för stort flöde om du inte behöver det för att få varmt i alla rum.
Jag röstar för att ni tittar över kurvan på huvudcentralen, då slipper man justera i varje sekundärförbrukare beroende på utetemperatur

S Sragnob skrev:
Exakt, den ställer jag ner så gott jag kan utan att strypa flödet helt (för då blir det kallt inne).
Injusteringsventilen går från 0,0-6,9. Ställer jag ner den så lågt som jag kan utan att den stänger helt ligger jag på ca 0,25

då har jag ett momentanflöde på ca 0,097
En inkommande temp på 39 och retur på 29 (delta t 10c?)

med den inställningen i kombination med helt stängda termostater på radiatorerna hamnar vi på ca 21c - det är väl acceptabelt tycker jag.

Men frågan är väl sen när vintern kommer vad som är bäst då jag är slav till huvudcentralen, full gas på flödet eller så lågt flöde som möjligt?

bifogar även bild på inkommande temp, retur temp, momentanflöde och kw

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.