Müssli Müssli skrev:
Värt att nämna med Plejd är att du får egentligen bara en dosdimmer eller lastbrytare som bara blir trådlös när du använder appen. De har alltså inte (än) någon produkt där du slipper kabeldragning till en brytare.
Så länge du bara har en Plejd så är det den anslutna brytare som du styr med.
Men när du har två eller flera Plejd kan man använda vilken brytare som helst i hela huset och styra vad du vill.
Varje Plejd har 2 st. fysiska ingångar som kan användas på totalt 6 st. Olika funktioner, t.ex. Med en kronbrytare återfjädrande
OnOff samt dimning närmaste direkt ansluten Plejd.
Snabbt dubbeltryck samma funktion men på en annan Plejd i huset.
För den andra ingången användes till att styra olika scener i huset t.ex. släcka hela huset.
Dubbeltryck släck allt utom miljöbelysning i fönster.
Dessutom har du timer och astrour att använda i grupp eller enskilt.

Jo, jag var lite otydlig. Jag menar att Plejd är ingen bra lösning om du vill ha en trådlös strömbrytare, då är Eltako eller Vadsbo bättre eftersom de har trådlösa tryckknappar till puckarna.

Jag vill t. ex. styra ett vägguttag från andra sidan rummet där det sitter en trapp (enpol) idag. Jag kan inte byta till kron och styra en puck som läggs bakom uttaget utan att dra en tändtråd till pucken. Man får hoppas att Plejd kommer med en trådlös sändare snart.

Om jag inte förstått fel, så har dom en controller puck (CTR-01) som man kan använda att sätta bakom eluttag upp till 16A.

Denna kan du sedan styra med hjälp av en annan Plejd puck som sitter bakom en vägg brytare någonstans. ELLER, såklart via Plejd appen.

Värt att nämna är att dom också kommer med en gateway puck snart.

Exakt vad den kommer göra är dock oklart, men man kommer ju iaf kunna styra grejerna hemifrån. Men gissar att det säkert kommer mer funktionalitet än så....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.