Hej alla.
Jag har just köpt en Senco-kompressor. Den ska användas till garagebygge. Därefter tänkte jag låta den bo på vinden till garaget och förse snickarverkstan/garaget med tryckluft genom permanenta slangar som jag drar i stommen.

Tanken var att jag skulle stänga av och sätta på kompressorn med en strömbrytare nere i verkstan. Men kompressorn måste visst släppa ut trycket efter avstängning innan den kan gå igång igen. Detta görs med en knapp på kompressorn. Knappen sitter på en låda med manometer och annat. Lådan är ansluten via en gängad tapp till luftbehållaren.

Fråga: Kan jag flytta ner hela denna låda till verkstan genom att förlänga kopplingen med en tryckluftslang? Slälvklart måste jag även förlänga elkablarna som går från lådan till motorn, men det är ju såklart görbart.

Låter det virrigt? Det mesta av ovanstående går säkert att beskriva med några få ord om man bara känner till terminologin. Detta är min första kompressor som ni säkert förstår.

/Micke

Tänk bara på att du även måste kunna tappa av kondensvatten ifrån tanken dagligen, görs med ventilen undertill på tanken.

/Kent

Aj då.. Det verkar som om mina planer går i stöpet.

Finns det inga kompressorer som kan ordna allt detta automatiskt?

styr den via en kontaktor som när du bryter stömmen till kompressorn även öppnar en magnetventil placerad i kondens avvattningen så slår du två flugor i en smäll ...avluflar o drännerar samtidigt

Det vore kanon om man kunde lösa det så.

Menar du att den röda "släppa-på-trycket"-knappens funktion även kan inkluderas i detta?

I så fall kanske det är lika enkelt att dra ner en slang från kondensventilen rakt mer i vasken i verkstan. Då kan jag släppa trycket och av-vattna med en manuell ventil, eller?

Med denna lösning skulle jag iofs inte ha så stor nytta av manometrarna och tryckställaren. Är det en stor förlust? Behöver man ändra trycket ofta? Behöver man se hur stort trycket är?

Kompressorn kommer att användas till dyckertpistol, blåsmunstycke, däckpump och bult-dragare. Kräver dessa olika områden att man ställer trycket olika?

Kan man ordna denna slangkoppling själv, eller måste man lämna in maskinen för att få en slangnippel där kondensventilen sitter?

hur ofta måste man tappa på vatten egentligen?

enklast är att bryta strömmen till komp i verkstan
dra ner en slang från avvattningen o sköta det nere med en kran då behöver du inte röra tillslaget på kompresson,,,,,när du avvattnar gör du ju tanken trycklös till nästa gång du ska nyttja den
montera en tryckreduceringsventil i garaget så du kan ställa trycket till olika verktyg...dyckertpistol o färgspruta mm körs på lägre tryck ca max 3,5 bar....ps glöm inte vattenavskiljare o dimmsmörjare till dina redskap ds
micke

MathiasP>Egentligen dagligen... det är inte så nyttigt för verktygen att få en vattendimma i sig och sen håller trycktanken bättre om man inte har vatten o rost i botten på den.

Monterar man den stationärt så bör man kanske sätta en vattenavskiljare och ev dimsmörjning på en koppling, sprutpistoler t ex skall inte smörjas *s*

/Kent

Förlorar man mycket tryck om man drar mycket rör/slang?

Jag ska dela in mitt 40kvm-garage i en garagehalva och en snickarboa. Helst vill jag ha tillgång till tryckluft samt styrning av denna från båda rummen.

(1) Strömmen tänkte jag sköta med två trappkopplade brytare i garage resp snickarverkstad.

(2) Tryckreglering och avfuktare/filter verkar sitta ihop i en enhet (de modeller jag har hittat), så jag tänkte sätta en så'n manick både i garage och verkstad (vid strömbrytaren).

(3) Dessutom vill jag ha tillgång till luft mitt i taket i snickarverkstaden (ovanför arbetsbänken), så jag tänkte gå tillbaka upp i taket från regulatorn i snickarverkstan.

(4) Å till sist tänkte jag tra en dräneringsslang rakt ner i avloppet. Denna ska styras av kontaktor uppe vid kompressorn.

Kommer jag råka ut för problem pga de långa dragningarna?

garage.jpg

Nja de enda problem men kan se är isåfall om du använder verktyg med väldigt stor luftförbrukning som skulle kunna påverka så att flödet inte räcker till men å andra sidan beror det i hemmiljö oftast på att kompressorn inte ger tillräckligt helt enkelt.
Skulle nog inte vara särskilt orolig för din lösning (om du inte använder barnens sugrör till ledningar förstås ;) )

//Markus

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Bob>Ett kort svar, nej det är inga problem men risken finns att du vill ha en större kompressor om ett tag så gör gärna installationen så du kan byta ut den lätt. Tryckluft är nämligen jäkligt användbart *ler*

/Kent

Tror du inte den jag har kommer att räcka?
Det är en Senco PC254, 2 hk, 200 l/min, 20 liters tank.

Kommer iofs ändå att göra en bortkopplingsbar lösning så att jag kan ta med mig kompressorn om jag vill ha luft på andra ställen. Nästa sommar ska jag bygga bastu :)

Alltså, man växer nästan alltid ur kompressorn efter ett tag...
Men som sagt eftersom jag inte har en aning om vad du ska ha den till är det lite svårt att svara på frågan.
Luften räcker bra till det mesta men ska du köra lite slipmaskiner, borrmaskiner osv. går det åt rejäla doningar i kompressorväg.
Sånt som mutterdragare osv. är sällan något problem eftersom man inte kör de så länge i taget men verktyg som man kör länge kan ju bli problem.

//Markus

Du kan ju dra kopparrör (sån som används till vatten) istället för slang till varje rum, det känns som luften skulle gå lättare i kopparröret

Japp, kopparen smörjer luften så den glider lättare.

/Kentt

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.