329 läst · 6 svar
329 läst
6 svar
Fjärrströmbrytare till vvb?
Hej! Är inte hundra på om jag är i rätt forum nu, men jag gör ett försök.
Jag har en varmvattenberedare (NIBE eminent, 55 l) i en sommarstuga. På vintern brukar jag tömma den och dra ur kontakten när jag åker därifrån.
Eftersom jag är en klant har det hänt att jag glömmer dra ur kontakten när jag lämnar stugan, och sen får åka tillbaka bara för det.
Nu har jag precis fått bredband i stugan och funderar på om man kunde sätta i en wifi-strömbrytare där, så att jag kan stänga den på distans? Alltså enklast möjliga lösning, typ en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/...ug-fjarrstrombrytare-med-energimatning-p52117
Finns det nån nackdel med att göra så?
Jag har en varmvattenberedare (NIBE eminent, 55 l) i en sommarstuga. På vintern brukar jag tömma den och dra ur kontakten när jag åker därifrån.
Eftersom jag är en klant har det hänt att jag glömmer dra ur kontakten när jag lämnar stugan, och sen får åka tillbaka bara för det.
Nu har jag precis fått bredband i stugan och funderar på om man kunde sätta i en wifi-strömbrytare där, så att jag kan stänga den på distans? Alltså enklast möjliga lösning, typ en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/...ug-fjarrstrombrytare-med-energimatning-p52117
Bästa svaret
Ja, den ser ut att fungera.smh skrev:Hej! Är inte hundra på om jag är i rätt forum nu, men jag gör ett försök.
Nu har jag precis fått bredband i stugan och funderar på om man kunde sätta i en wifi-strömbrytare där, så att jag kan stänga den på distans? Alltså enklast möjliga lösning, typ en sån här: [länk]
Du får även energimätning på köpet.
Kräver bara att VVB:n är stickproppsansluten, vilken din verkar vara.
Jag ser ingen nackdel med den lösningen, jag had den själv, fast via "smarta-hemmet", men principen med en enkel "plugg" är densamma för mitt system.
Det enda är väl att du inte får "råka" slå på den via appen, för då kan du bränna elementet.
Fungerar utmärkt!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Jag får inte det där att gå ihop… Du tömmer beredaren men glömmer dra ur proppen…. Då får ju elslingan ingen ”kylning” i sämsta fall brinner den av eller i bästa fall löser överhettningsskyddet.
Rätt ordning är väl att FÖRST dra ur proppen SEDAN tömma beredaren.
Omvänt på våren, först fylla med vatten sedan propp i.
Med något fjärrstyrt så kan man ”råka” slå på strömmen till en tom beredare, obra
Protte
Med något fjärrstyrt så kan man ”råka” slå på strömmen till en tom beredare, obra
Protte
Precis, man sätter en skylt på beredaren "Bryt strömmen innan tömning" så glömmer man inte.prototypen skrev:Jag får inte det där att gå ihop… Du tömmer beredaren men glömmer dra ur proppen…. Då får ju elslingan ingen ”kylning” i sämsta fall brinner den av eller i bästa fall löser överhettningsskyddet.
Protte
Det låter oerhört märkligt.prototypen skrev:Jag får inte det där att gå ihop… Du tömmer beredaren men glömmer dra ur proppen…. Då får ju elslingan ingen ”kylning” i sämsta fall brinner den av eller i bästa fall löser överhettningsskyddet.
Protte
Det är inte snarare så att du vill spara några spänn på att slå av VVB under delar av den säsong då stugan används, men det inte finns behov av varmvatten? Det hade inte låtit lika märkligt.smh skrev:Hej! Är inte hundra på om jag är i rätt forum nu, men jag gör ett försök.
Nu har jag precis fått bredband i stugan och funderar på om man kunde sätta i en wifi-strömbrytare där, så att jag kan stänga den på distans? Alltså enklast möjliga lösning, typ en sån här: [länk]
Moderator
· Stockholm
· 52 492 inlägg
Som sagt en fjärrbrytare löser ju knappast problemet, eftersom du måste bryta OCH tömma. Har du glömt att tömma och stänga av, så blir det farligt att bryta strömmen, utan att tömma när det är kallt.
Jag förstår vad ni menar, men i just mitt förvirrade liv händer det att jag kommer ihåg att tömma, men ändå glömmer att dra ur kontakten. Tanken är att jag fortfarande ska dra ur kontakten innan jag tömmer beredaren, men OM jag glömmer bort det så kan jag åtgärda det i efterhand.
(Och jo, det sitter såklart en lapp på beredaren om att komma ihåg det, och på min att göra när jag åker från stugan-lista. Tyvärr har det visat sig att min förmåga att missa saker är oändlig.)
(Och jo, det sitter såklart en lapp på beredaren om att komma ihåg det, och på min att göra när jag åker från stugan-lista. Tyvärr har det visat sig att min förmåga att missa saker är oändlig.)
Liknande trådar
-
Ansluta VVB’s säkerhetsventil-rör till befintligt plaströr?
Vatten & Avlopp -
Varför droppar min säkerhetsventil till VVB?
Vatten & Avlopp -
Säkerhetsventil från VVB till gjutjärnsavlopp?
Vatten & Avlopp -
Elpatron till äldre Thermia vvb
Vatten & Avlopp -
Slagit på strömmen till VVB utan att kontrollera att vatten finns i beredaren
Vatten & Avlopp