Vår brf har elavtalet och så har varje lägenhet en mätare som vi läser av och sen debiterar medlemmen. Vi klurar på om det går att få till avläsningen på ett bekvämare sätt än att manuellt läsa av mätarna.
Det är drygt 50 st ODIN OD4165 + några liknande ABB B23 111-100. Kan vi läsa av via pulsutgången? Eller är M-bus via IR bättre? Vad krävs det för ytterligare prylar för att enkelt kunna läsa av alla mätarna? Blir det dyrt?
Mätarna sitter samlade i källaren i tre skåp med ca 20 i varje.

ABB OD4165 elektricitetsmätare för avläsning av förbrukning i bostadsförening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ABB B23 111-100 elektricitetsmätare med digital display som visar 9905 kWh.
Skapa konto

Vad jag förstår så har båda mätarna elektriska passiva pulsutgångar.
Antar att sådan här prylar eller liknande löser en del av problemet.
Energimätare och kommunikationsmoduler med beskrivning av kapaciteter och anslutningssätt.
Skapa konto

Finsk firma. https://www.ionsign.fi/en/energy-utilities/neutron15/

• Gilla
munge
  • Laddar…
Det enklaste är att byta till modbus mätare. Eastron SDM630 alternativt Orno or-we-517/516. Sen skaffar man sig ett par-tre waveshare rs485 to eth och kopplar mot en server.

Nu kan man kabla upp allt fint och bra. Man kan fråga mätaren efter en massa roligt och slipper räkna pulser som kommer att missas eller inte fungera.

Nu kan man sedan varje timme läsa av mätarförbrukningen med stor noggrannhet. Jag kör själv liknande lösning in min brf.

Kostar typ 50tkr i utrustning men det blir ju väldigt bekvämt efteråt.

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Tack! Bara så att jag förstår ang. befintliga mätare:
  • Pulsutgången bara matar på, och då måste man först synka mot någon sorts server och blir det fel så måste man synka igen? Och så blir det massa kablar överallt.
  • För att kommunicera M-bus via IR så krävs det något IR-öga på varje mätare? Även här mycket kabel.
Ny mätare verkar kosta dryga tusingen, men köper vi 60 st så blir väl priset bättre. Med arbete och moms så pratar vi nog runt 100'. Vi får fundera på saken!

Tack igen!

Som det funkar med pulsräknare så kan man ju bara ta fram ett delta. Jag kanske överdriver problemet med missade pulser men man får en så mycket bättre lösning med modbus istället. Min åsikt är att man antingen byter till modbusmätare eller så låter man det vara. Pulsräknare kommer kosta samma peng som att byta räknare.

• Gilla
munge
  • Laddar…
M munge skrev:
  • Pulsutgången bara matar på, och då måste man först synka mot någon sorts server och blir det fel så måste man synka igen? Och så blir det massa kablar överallt.
Som det funkar så räknar den bara pulser, jag har en pad pulse mätare som man ställer in startvärdet och den frekvens som pulserna motsvarar. Den kan man sen fråga över mbus så får man nuvarande mätvärde. Detta funkar bra så länge allt är i synk men det är ju fortfarande inte samma värden som elmätaren rapporterar.

Jag skulle rekommendera en mätare med något kommunikationsorotokoll över puls. Puls är bra för att kolla förbrukning men missar du pulser behöver du ha mätarställning för att kunna interpolera korrekt.

Är du intresserad av att köpa en tjänst?
Jag håller på att göra en molnversion av vårt insamlingssystem Utilitarian och skulle gärna ha några pilotkunder.

Målet är att enkelt kunna erbjuda tjänsten till företag som har ett mindre antal mätare. Nuvarande kunder har några tusen mätare och kör en egen installation på egna servrar.
Så brfer är ju perfekt för molnversionen.

https://www.utilitarian.io/

Jag hade personligen satt samma sorts mätare som elbolagen använder. Till exempel Iskra AM550 med LTE så har alla mätarna ett eget modem. Men om alla nu sitter i större skåp kanske det inte finns plats? Eller är det ombyggt från "vanliga" mätare?
Sätter man modbusmätare så behövs bara en router i skåpet och sätter man mbus mätare rekommenderar jag en koncentrator/master som är uppkopplad för att inte ha extra utrustning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.