Jag var tursamt bredvid tvättmaskinen när jag hörde ett metalliskt ljud "något släppte", och maskinen började skaka. Stängde av maskinen omgående.
Nyfiken som jag är fram med verktygslådan.
Hittade orsaken direkt vänster fjäder till baljan som trumman sitter i hade gått av.
Min fundering är byter man bara den trasiga fjädern eller ska man byta den andra fjädern samtidigt. Stötdämparna i botten ser och känns bra ut.
Hittade reservdelar på nätet...
FJÄDER,UPPHÄNGNING,D=32,74055114120
Tog bara av bakstycket men för att byta fjäder är det bra att ta av toppskivan tror jag. Hur släpper man skivan i framkant?
Nyfiken som jag är fram med verktygslådan.
Hittade orsaken direkt vänster fjäder till baljan som trumman sitter i hade gått av.
Min fundering är byter man bara den trasiga fjädern eller ska man byta den andra fjädern samtidigt. Stötdämparna i botten ser och känns bra ut.
Hittade reservdelar på nätet...
FJÄDER,UPPHÄNGNING,D=32,74055114120
Tog bara av bakstycket men för att byta fjäder är det bra att ta av toppskivan tror jag. Hur släpper man skivan i framkant?
Nya fjädern monterad. Krokade i nedre änden först i baljan, hade ett snöre i fjäderns andra krok så jag fick något att dra i. Det gick på några minuter att reparera maskinen.
Tog av skivan uppe på maskinen. Smorde fjäderns krokar med fett. Monterade fjädern.
Nu får maskinen gå ett tag till i alla fall...
Tog av skivan uppe på maskinen. Smorde fjäderns krokar med fett. Monterade fjädern.
Nu får maskinen gå ett tag till i alla fall...