2 187 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Fixera pex genom plankvägg
Jag har en tvåtums plankvägg som skall kläs med våtrumsgips och sedan kakel. Bakom denna finns ett schakt där tappvattnet kommer upp.
Jag använder lk PAL 16mm rör i rör. Vilka delar behöver jag för att göra en korrekt genomföring i plankväggen. Det blir utanpåliggande kromade kopparrör efter genomföringen. De bockfixturer jag kikat på bygger alla på att man har en regelvägg. Nu vill jag så att säga fixera på väggens baksida, i schaktet.
Jag använder lk PAL 16mm rör i rör. Vilka delar behöver jag för att göra en korrekt genomföring i plankväggen. Det blir utanpåliggande kromade kopparrör efter genomföringen. De bockfixturer jag kikat på bygger alla på att man har en regelvägg. Nu vill jag så att säga fixera på väggens baksida, i schaktet.
Skena på baksidan plankväggen som då låser fixturen och röret sedan en väggbricka på kakelsidan? Är det så simpelt? Var slutar man med skyddsröret, strax innanför tätskiktet?MathiasS skrev:
Näe, skena på framsidan. Fixering på baksidan har jag ingen lösning på, måste vara svårt om man ska följa monteringsanvisningen.
Jag tänkte mig att du kombinerar med Väggbockstöd Grip.
Jag är van vid uponors prylar men detta ser ju likadant ut ungefär.
Jag tänkte mig att du kombinerar med Väggbockstöd Grip.
Jag är van vid uponors prylar men detta ser ju likadant ut ungefär.
Kikar också på den men den klarar max 39mm väggtjocklek om jag läser rätt så jag får isf fräsa ur lite. Avstår helst det om jag kan.MathiasS skrev:
Eg så kan du hoppa över bockfixturerna oxå, bara bocka rören å borra 25mm hål i plankväggen, trä igenom å dundra dit ett patentband som håller grejerna på plats mot väggen...
Finns säkert folk som kommer ha synpunkter på den lösningen, men det funkar, och har ingen betydelse för installationen...
Finns säkert folk som kommer ha synpunkter på den lösningen, men det funkar, och har ingen betydelse för installationen...
Men man vill ju använda en väggskena för att få exakt rätt cc-avstånd. Dock kan man ju ifrågasätta vad sjäva bockfixturen gör för nytta. Det kan ju inte vara så att man måste använda dessa saker om man på ett annat sätt kan bocka och fixera rören i plankväggen.
Jag skulle försöka använda dosa eller fixtur och skena.
Jag skulle försöka använda dosa eller fixtur och skena.
Liknande trådar
-
PEX genom vägg till tvättställsblandare - vilka delar?
Vatten & Avlopp -
Fixera pex rör-i-rör (dragavlastning?)
Vatten & Avlopp -
Borde man inte kunna värma golven genom att helt enkelt lägga pexrör?
Värme allmänt -
pex rör-i-rör upp i golv eller genom vägg?
Vatten & Avlopp -
Roth pex genom vägg
Vatten & Avlopp