Hej.

Vi har monterat nya skåpdörrar i vårat gamla kök med lackerade mdf dörrar.

Vi monterade handtag som skulle monteras helt på hörnet. Skruvarna är 3mm så vi förborrade med en 2mm bor. Samtliga luckor har spruckit i hörnen. Vi får inte detta på garantin då leverantören menar vi skulle använda en 3mm borr. Detta är inte genomgående skruvar så jag ser inte hur de skulle fästa om vi använde 3mm borr på 3mm skruv. Men jag är ingen expert så låt oss bara säga att jag gjort fel.

Vi får nu försöka fixa detta själva. Vi har lack men hur fixar vi detta på bäst sätt? Tips/video tutorial mottas med glädje.

Vh
Robert

Sprucken hörna på en lackerad MDF kökslucka med monterat hörnhandtag
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur sitter skruvarna i förhållande till de uppkomna skadorna?
Låter märkligt att ett mindre borr skulle vara fel och orsaka skadan. 1 mm ska inte ha någon betydelse.

Annars får du ge dig på att spackla, slipa och måla skadorna.

Hur menar du med att hur de sitter?
Jag har inte tagit bort dem å sett ännu.
Ja det blir nå lim/spackel/slipning. Men jag vet inte helt vad jag ska använda mig av:)

Lägg upp fler bilder olika vinklar så man få en bättre helhets bild, dvs va är fram och baksida, hur sitter handtaget mm, gärna också en monterad

Det kan möjligen inte vara så att du inte borrat tillräckligt djupt. Beroende på vilken skruv du använt kan den har bottnat och "sprängt" isär MDF-skivan när du fortsatt att dra åt. För att laga, ta bort handtaget igen och försök att trycka ner lim i sprickan. Vanligt vitt trälim, eventuellt försiktigt uttunnat med vatten så att det lättare flyter ner. Tryck ihop med en tving. Men lite tur (och noggrannhet) behöver du kanske inte ens måla. MDF spaltar sig lätt, lite beroende på kvalitet. Spackla inte igen sprickan! Och var noga med skruvlängd och håldjup!!

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Jag testade massa olika metoder då alla sprack nästan direkt jag började skruva. Jag tror att dessa handtagen sitter aldeles för nära kanten. Altså ett designfel. Men det vägrar leverantören ta på sig. Skulle nog birrat upp och lagt lim sen skruvat.

Men det blir och försöka laga dem istället då de var ganska dyra att köpa in.

Servicen var inte som den en gång var. Iaf inte i Norge där jag bor.

Jag antar att skruvarna sitter från höger till vänster i bilden? Då ser det ut som att det är borrat för grunt, inte för liten dimension.

Ja det kan man ju tänka sig. Men de sprack innan jag var halvvägs in med skruven. Men är väl säkert nåtg jag gjort fel. Men skumt att alla sprack

Hur djupt borrade du?
Hur långa är skruvarna?

Skruvarna är ca 1 cm långa bara. Jagvtestade förborra allt ifrån bara genom lacken till nästan gjennomgående.

Allt sprack

• Närbild på svart metallbeslag fastskruvat på ljust skåps kant med två synliga skruvar som är cirka 1 cm långa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.