Taket (och väggarna) i köket ska målas. De andra taken i denna 50-talslägenhet visade sig ha limfärg i botten så jag är lite orolig för vad som händer om jag nu drar på ny tyngd och väta när jag målar, även om taket ser mycket bättre ut än i de andra rummen. Översta lagret verkar vara någon vanlig plastfärg. Är det befogad oro?

Jag måste hursomhelst fixa och spackla där lampsladden suttit. Där är taket blottat och man ser betongen/putsen eller vad det är. Kan inte avgöra om det är limfärg där ändå. Om jag grundar de frilagda ställena med en alkyd-grundfärg (har Beckers nondrop) så tänker jag att jag sedan skulle kunna spackla på det och sedan måla med vanlig takfärg. Låter det rimligt? Eller kommer det se keff ut?

Skadat tak där en del av färgen skrapats av och exponerat underliggande betong eller puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det funkar säkert att måla det tål det.

Laga med tidningspapper och tapetklister, några lager.
Rivna kanter på tidningspappret och lägg lite förskjuta så det inte blir en skarp kant.

larsbj larsbj skrev:
Det funkar säkert att måla det tål det.

Laga med tidningspapper och tapetklister, några lager.
Rivna kanter på tidningspappret och lägg lite förskjuta så det inte blir en skarp kant.
Du menar i stället för att spackla sedan? Är det för att få mindre strukturskillnad kanske?

J JohanVSF skrev:
Du menar i stället för att spackla sedan? Är det för att få mindre strukturskillnad kanske?
Ja, ja uppfattade det som det redan är papp i taket ?
Svårt att spackla isf spricker när det rör sig.

larsbj larsbj skrev:
Ja, ja uppfattade det som det redan är papp i taket ?
Svårt att spackla isf spricker när det rör sig.
Nej, kanske var lite otydlig. Det är inte papp. Betongtak (eller putsat eller grängat; kan inte avgöra riktigt) som antagligen ursprungligen är målat med limfärg och sedan har det målats över med annan färg, vilket verkar ha hållit – än så länge...

J JohanVSF skrev:
Nej, kanske var lite otydlig. Det är inte papp. Betongtak (eller putsat eller grängat; kan inte avgöra riktigt) som antagligen ursprungligen är målat med limfärg och sedan har det målats över med annan färg, vilket verkar ha hållit – än så länge...
Då är det bara att spackla, med matt färg syns inte strukturskillnaden så mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.