14 747 läst · 20 svar
15k läst
20 svar
Fixa kant på MDF
Sida 1 av 2
Hej!
Kanten på MDF är ju som alla vet betydligt "mattare" än själva ytan på MDF-skivan. Någon som har något bra knep på hur man kan få kanten att bli lite mindre matt, och mer som ytan? Spackla tunt med? Andra idéer?
//Daniel
Kanten på MDF är ju som alla vet betydligt "mattare" än själva ytan på MDF-skivan. Någon som har något bra knep på hur man kan få kanten att bli lite mindre matt, och mer som ytan? Spackla tunt med? Andra idéer?
//Daniel
Kanta som vanligt med kantlist?
/Kent
/Kent
Detta har jag oxo funderat på. Tittar man på en del möbler så har de fått till riktigt fin kant på MDF-skivor, ibland även fasad MDF. En hel del butiksmontrar och butiksinredningar är byggda i MDF och även de har ruskigt fina kanter på MDF-skivorna. Jag har aldrig fått till något liknande utan att blanda in spackel. Det vanskliga då är att man lätt rundar kanten lite lite och det är ju inte så snyggt.
Kanske är det där med att först grunda, sedan spackla?
Kanske är det där med att först grunda, sedan spackla?
Du måste alltid grunda innan du lägger på spackel eftersom spacklet lär fästa dåligt annars. Med grundfärg täpper du till materialet samt skapar en bra fästgrund för nästa steg.
Grundfärg med samma förtunningsbas som slutfärgen...
Grundfärg med samma förtunningsbas som slutfärgen...
Jag hade samma problem och kom på en bra lösning:
Grundfärg 8 ggr och färdigmåla 2.
Ett annat alternativ som jag också har testat är att rolla hela skivan (inklusive kanten så klart..) med cosmopur 859 och övermåla.
Båda metoderna blir mycket bra.
Grundfärg 8 ggr och färdigmåla 2.
Ett annat alternativ som jag också har testat är att rolla hela skivan (inklusive kanten så klart..) med cosmopur 859 och övermåla.
Båda metoderna blir mycket bra.
Jag brukar alltid grunda och slipa även de plana sidorna eftersom det alltid är ett antal fibrer som i hanteringen vill ha resning vid slutmålning. Dessutom är man riktigt säker på att slutfärgen fäster på bästa sätt.
Då man ändå grundar kanter så kan man grunda resten då det tar lika lång tid att torka iafa.
Då man ändå grundar kanter så kan man grunda resten då det tar lika lång tid att torka iafa.
Vatten eller lösningsmedelbaserat har ingen större betydelse annat än torktid och öppentid vid målning. Du måste vara snabbare med vattenbaserad färg, annars blir det inge snyggt. Är det en stor yta, så är roller ett måste.
Den lösningsmedelbaserade tål mer slitage..
Genom att bryta grundfärgen så att den liknar mer slutfärgen så blir det lättare att täcka med slutfärgen.
Den lösningsmedelbaserade tål mer slitage..
Genom att bryta grundfärgen så att den liknar mer slutfärgen så blir det lättare att täcka med slutfärgen.