Jag tänkte jag skulle börja fixa fasaden på mitt hus från 1928. Trät är i relativt bra skick och det är inte mycket som är ruttet. Min fråga är vad som är mest effektivt? Det är några lager färg och på vissa ställen sitter det som berget. Skrapa ner till trärent med en speedheater? Nån annan maskin? Byta fasad? Ja ni hör jag vet väldigt lite om sånt här så all hjälp uppskattas.

• Flagnande vit färg på gammal träfasad med synliga områden av blottat trä. Vissa partier extra slitna och viss röta längst ner synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad träfasad med flera färglager, vissa områden visar sprickor och flagnande färg.
    Skapa konto
  • Närbild av ett trähus fasad från 1928 med flera lager vit färg och vissa mindre skavanker och ojämnheter i ytan.
    Skapa konto
  • Skrapad yta på en gammal husfasad där flera lager färg tagits bort, och träet under är synligt.
    Skapa konto
  • Närbild på en husfasad från 1928 med flera lager av vit färg, varav färgen är delvis sprucken och lossnar på vissa ställen.
    Skapa konto
Ta med en färgflaga till en färgaffär så du får rätt färg att måla med.
Byt inte hela bara för att. Byt det som är ruttet. Måla aldrig på dåligt trä.

Är det i nedkant av fasaden det är ruttet kan du med fördel kapa ut det dåliga trät och sätta dit en liggande offerbräda. Inte den snyggaste lösningen, men du slipper byta hela fasaden och behöver bara byta ut offerbrädan när den blir dålig.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Om man vill ha en snyggare lösning med offerbräda kan man sätta en plåt över den👍🤓

P
Har precis börjat renskrapa vår gavel med speedheater och räkna med att det kommer ta tid och ganska jobbigt att hålla speedheatern med ena handen och skrapa med den andra. Har hunnit detta påca 8 timmar. Så räknar med ca 40 timmar på en gavel 6x8 m för skrapning sedan gå över med slipmaskin efter det. Delvis renskrapad gavel på ett hus av träpanel med vitmålat fönster och utomhusmöbler i förgrunden.
Skapa konto
Ett husgavelsvägg med grön träpanel, delvis renskrapad från färg med en vitmålade fönster i mitten. Nedre delen av väggen är avskrapad.
Skapa konto

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.