Jag tänkte jag skulle börja fixa fasaden på mitt hus från 1928. Trät är i relativt bra skick och det är inte mycket som är ruttet. Min fråga är vad som är mest effektivt? Det är några lager färg och på vissa ställen sitter det som berget. Skrapa ner till trärent med en speedheater? Nån annan maskin? Byta fasad? Ja ni hör jag vet väldigt lite om sånt här så all hjälp uppskattas.
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Ta med en färgflaga till en färgaffär så du får rätt färg att måla med.
Byt inte hela bara för att. Byt det som är ruttet. Måla aldrig på dåligt trä.
Byt inte hela bara för att. Byt det som är ruttet. Måla aldrig på dåligt trä.
Är det i nedkant av fasaden det är ruttet kan du med fördel kapa ut det dåliga trät och sätta dit en liggande offerbräda. Inte den snyggaste lösningen, men du slipper byta hela fasaden och behöver bara byta ut offerbrädan när den blir dålig.
Om man vill ha en snyggare lösning med offerbräda kan man sätta en plåt över den👍🤓
Ah men ja en offerbräda är en bra idé, tack
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 862 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 862 inlägg
Har precis börjat renskrapa vår gavel med speedheater och räkna med att det kommer ta tid och ganska jobbigt att hålla speedheatern med ena handen och skrapa med den andra. Har hunnit detta påca 8 timmar. Så räknar med ca 40 timmar på en gavel 6x8 m för skrapning sedan gå över med slipmaskin efter det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Måla fasaden - 0, 1, 3, ...7 varv?
Fasad -
Hur fixa uterummets stolpe som har fått rötangrepp?
Altan & Uteplats -
Fixa till öppning / dörrsmyg i stenhus
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kan fasaden fixas eller är den bortom räddning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Fixa lagårdsfasaden med spik- eller dyckertpistol
Verktyg, Maskiner & Fordon