Vi har rivit ett platsbyggt kök och inser att vi kommer få stora svårigheter att få taket helt snyggt pga av spår ifrån de gamla skåpen, finns det något enklare sätt än att bygga ett nytt innertak att åtgärda det hela? Tex typ nån räddningsväv för tak?:)
 
Vad är det för typ av tak?
 
Det finns ju ett flertal system med takplattor av olika slag både som liknar laminatgolv och andra. Vi använde "tak-ess" som är en spåntad spånskiva som är målad med nåt som liknar plastfärg. Ger dels rutor i taket dels lite struktur i färgen. Jag målade först om efter (i mitt tycke) noggrann spackling och slipning men det syntes ändå var gamla skåpen satt innan. Har Ni vävtak och det höll så går det att laga, jag vet inte hur men det finns trådar om det på forumet.
 
Vad vill ni ha för tak sen?

Vill ni ha målat är nog det enklaste bara att smälla på gips och spackla måla, vill ni dra lite el så sätt typ spikläkt innan gipset. Spottar kan ju vara trevligt också och passar bra in när man liks fixar taket ;)

Vid paneltak så smäll över det befintliga bara.
 
Tack för svaren - det är puts idag (original ifrån 1951...), vi är inte så himla kinkiga vad det blir för tak sen (inga spottar i det rummet) utan vill bara snabbt och enkelt (vilket något sällan är) komma förbi problemet, får gärna ha den knottriga strukturen som är idag. Men det får väl bli gips..
 
Fast snabbt och enkelt är i det fallet inte gips som jag ser det ;) Det tar lika lång tid och är lika jobbigt att skruva upp nåt av "skivlösningarna" jag tipsade om som att skruva upp gipsen. Skillnaden är att när skivorna är uppsatta är det klart, när gipsen är uppsatta ska det spacklas, slipas, målas och målas igen :eek: ett himla slit jämfört med att skruva upp färdigt.
 
Förtydligande med paneltak menade jag även huntonit som jag antar att ovanstående också menar. Dock är det inte alla som gillar den looken.

Något att skruva i är väl bäst i båda fallen också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.