Hej.
Det här är ingen fråga i sig utan mer en guide på en fix till diskmaskin om någon själ skulle leta runt på nätet.
Problemet jag hade var att disken blev inte ren.
Hur mycket jag än rengjorde filter och spolarmar så var det ingen skillnad.
Efter felsökning märkte jag att värst var det i det övre diskstället. Genom att ställa spolarmen på en viss position och öppnat och stängt luckan ett flertal gånger märkte jag att övre spolarmen roterade inte. Och eftersom den inte var täppt någonstans misstänkte jag att den inte fick tillräckligt med vatten alternativt läckte i kopplingen.
Tog bort spoltornet och märkte att packningen/membranet i den var väldigt slappt och slitet och antagligen läckte ut ”bakvägen”
Efter fått tag på ett nytt spoltorn snurrar den fint igen.
Hoppas det kan hjälpa någon stackars felsökare iallafall.
Bifogat ser ni bild på spoltorn med tillhörande utsliten packning/membran.

Vänligen,
Andreas

• Nedmonterat spoltorn från diskmaskin med synlig utsliten packning/membran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
eternitkompis och 1 till
  • Laddar…
Tack för räddningen! Öppnade och såg att min packning var deformerad. Med bildsök så hittade jag hit! Så nu vet jag vad jag skall beställa. Beställde cylindas reservdel spoltorn övre E4308805 . Blir intressant att se om den funkar.

A
E eternitkompis skrev:
Tack för räddningen! Öppnade och såg att min packning var deformerad. Med bildsök så hittade jag hit! Så nu vet jag vad jag skall beställa. Beställde cylindas reservdel spoltorn övre E4308805 . Blir intressant att se om den funkar.
Klart det gör och billigt fix oxå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.