Hej,
Jag har just köpt en lägenhet som har tre typer av golv. Jag skulle gärna vilja ha ett ända stort fiskbensgolv över både vardagsrum, kök och hall. (sömlös golv)
Min fråga är omdet går att ta upp endel av det gammla fiskbensparketten i vardagsrummet och sen fortsätta med denna över till kök och hall?
Tänker man tar upp befientlig fliss och följer väggarna och fyller på med nytt.
Kan detta blir bra eller måste jag riva ut allt golv och börja från början?
Tack för er hjälp på förhand.
/Kristina
Jag har just köpt en lägenhet som har tre typer av golv. Jag skulle gärna vilja ha ett ända stort fiskbensgolv över både vardagsrum, kök och hall. (sömlös golv)
Min fråga är omdet går att ta upp endel av det gammla fiskbensparketten i vardagsrummet och sen fortsätta med denna över till kök och hall?
Tänker man tar upp befientlig fliss och följer väggarna och fyller på med nytt.
Kan detta blir bra eller måste jag riva ut allt golv och börja från början?
Tack för er hjälp på förhand.
/Kristina
Tack för svar. Jag vill att det estetiska ska vara 100% då jag tänker renovera och sälja lägenheten inom 1,5-2år.yonna skrev:
Därav undrar jag om det verkligen blir snyggt att smmanfoga två golv så det inte ser lappat ut.
Annars behöver jag förmodligen riva ut allt golv och börja från början.
Alternativt kan man sätta tillbaka väggen mellan vardagsrum och kök. Det finns en ganska stor efterfrågan på lägenheter där man kan stänga dörren om köket.
Hallens kolv är väl det som ser mest udda ut. Tycker jag, Även om kökets furu och vardagsrummets ek är olika så är de båda snygga och tidstypiska.
Att hitta mer ekparkett av samma typ går säkert. Men det måste rimligen vara begagnat och ungefär lika gulnat om det skall bli snyggt.
Att riva ut allt och ersätta med nytt tror jag blir enhetligast. Men oxo absolut tråkigast och minst charmigt. Jag har svårt att se att det går att få tillbaka pengarna det kostar att byta ut allt.
Hallens kolv är väl det som ser mest udda ut. Tycker jag, Även om kökets furu och vardagsrummets ek är olika så är de båda snygga och tidstypiska.
Att hitta mer ekparkett av samma typ går säkert. Men det måste rimligen vara begagnat och ungefär lika gulnat om det skall bli snyggt.
Att riva ut allt och ersätta med nytt tror jag blir enhetligast. Men oxo absolut tråkigast och minst charmigt. Jag har svårt att se att det går att få tillbaka pengarna det kostar att byta ut allt.
Förstår inte. Autokorrektion? Vad menas?K Kristina Johansson7 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 373 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 373 inlägg
Det kommer att synas , förmodligen finns inte samma parkett att uppbringa och även om det fanns så har ljuset påverkat nyansen på det befintliga golvetK Kristina Johansson7 skrev:
Ska det vara 100% så lägg nytt helt och hållet
Medlem
· västra götaland
· 50 inlägg
Jag skulle säga att det inte kommer att synas, baserat på egen erfarenhet. Vi hade samma problem som du och beställde stavar i samma storlek, fortsatte med parketten och sedan slipade allt (även den gamla delen). I och med att parketten läggs åt olika håll så blir det ingen skarp gräns någonstans. Det var i princip omöjligt efteråt att se var gränsen mellan den gamla och nya delen gick, förutom på ett ställe där den gamla hade varit lite skadad.
Så, det hela beror på skicket på befintlig fiskbensparkett. Är den i bra skick utan mycket skador och glipor så kommer man inte se skillnad.
Så, det hela beror på skicket på befintlig fiskbensparkett. Är den i bra skick utan mycket skador och glipor så kommer man inte se skillnad.
Ett alternativ skulle kunna vara att lägga klinker innanför dörren fram till parketten. Det passar ju också bättre tillsammans med blöta skor. Kanske komplettera detta med ett värmegolv där för smidig upptorkning.
Tack, det känns lite tryggare att höra du fick iordning på din parkett. Ja exakt staven måste vara samma storlek och sen ska jag slippa och olja in det gammla golvet.E erikgöteborg skrev:Jag skulle säga att det inte kommer att synas, baserat på egen erfarenhet. Vi hade samma problem som du och beställde stavar i samma storlek, fortsatte med parketten och sedan slipade allt (även den gamla delen). I och med att parketten läggs åt olika håll så blir det ingen skarp gräns någonstans. Det var i princip omöjligt efteråt att se var gränsen mellan den gamla och nya delen gick, förutom på ett ställe där den gamla hade varit lite skadad.
Jag kommer vilja ha ett golv och därav blir det fiskbensparkett på hela golvet.M Morgonskiftet skrev: