Anna_H Anna_H skrev:
Härligt!
Kan u bistå med foto på hur ni har gjort med kattluckan? Står inför samma dilemma, ska byta gamla altandörren med luckan och två stora fönster mot ett vikparti och det kan vi ju inte ha kattlucka i, så den måste hamna i väggen i ett av de två sovrummen, eller via garaget.
Jag ska försöka få till lite bilder sen, men jag blev aldrig färdig med kattluckan, tyvärr har jag inte längre behov av den :(

Men när jag ändå skulle bygga för en dörr i andra ändan av vardagsrummet så gjorde jag en "tunnel" genom väggen. Jag hade någon färdig "dörr" som jag köpt på nätet, men eftersom jag aldrig färdigställde den tror jag faktiskt att den hamnat på tippen nu.

Tanken var att ha dörrar på både sidorna av väggen, eftersom det blir ganska tjockt. Förhoppningen var att det skulle vara tillräckligt för att det inte skulle bli allt för kallt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jag ska försöka få till lite bilder sen, men jag blev aldrig färdig med kattluckan, tyvärr har jag inte längre behov av den :(

Men när jag ändå skulle bygga för en dörr i andra ändan av vardagsrummet så gjorde jag en "tunnel" genom väggen. Jag hade någon färdig "dörr" som jag köpt på nätet, men eftersom jag aldrig färdigställde den tror jag faktiskt att den hamnat på tippen nu.

Tanken var att ha dörrar på både sidorna av väggen, eftersom det blir ganska tjockt. Förhoppningen var att det skulle vara tillräckligt för att det inte skulle bli allt för kallt.
Det är ju något sådant jag tänkt: två enkla dörrar med nån sorts tunnel emellan. Trist att behovet försvann.
 
Odlingsbänk med ny, stark väv längs insidan och uppturnad jord, redo för odling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör om, gör rätt – ny väv i odlingsbänken

Äntligen började värmen komma och det var dags att vara utomhus. När jag ursprungligen byggde odlingsbänken klädde jag den innerst med en lite tjockare plast/väv. Det var rätt tänkt, men inte riktigt rätt genomfört. Plasten tålde absolut inte solljus och frasades helt sönder, för att inte tala om att man fick vara väldigt försiktig med verktyg i bänken.

Under ett antal veckor (just detta var inte så kul att göra utomhus) grävde ur en del av bänkarna och bytte ut det till en stark, ordentlig väv som jag satt upp istället.
 
Skottkärra full med mörk jord och en spade, redo för påfyllning i trädgårdsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mera jord, bara att ösa på!

Passade även på att fylla på med mer jord i bänkarna, det har sjunkit ihop förvånadsvärt mot förra året.
 
Nybyggd odlingsbänk av trä fylld med jord bredvid en etablerad bänk, skottkärra och spade i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att utöka! Dubbelt så mycket odlingsbänk!

Påbörjat utökningen av odlingsbänken, den nya delen ska bli i princip lika stor som den befintliga så dubbelt så mycket plats att odla i. En sektion blir reserverad för sparris, medans resten blir för diverse odlingar.
 
Rör och slangar för vatten, centraldammsugare och elinstallationer i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten, centraldammsugare, nätverk, teknik & el

Drar ju om det mesta nytt i hela huset, så det är rör och slang för vatten, centraldammsugare, nätverk, teknik & el… Med devisen hellre för mycket när det går, än en för lite när det är klart, blir det helt klart mycket slang och rör i golvet... och överallt annars.

Bilden är tagen där golvvärmefördelaren ska sitta, så det ska dessutom till skvallerrör vid läckage och framledning och retur in till skåpet.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Ny svart brevlåda med nummer 8 och texten "Fiskalsgatan" framför en uppfart med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min gamla brevlåda låg på gatan en dag när jag kom hem. Jag vet inte om det var en postbil som körde ner den eller om det var ett pojkstreck, men den fick ganska mycket stryk och när det regnade rann vattnet in i den. Nu är den nya brevlådan på plats!

I bakgrunden ser man all möjlig skit som samlas när man har plats...
 
  • Gilla
hultegard
  • Laddar…
Knäckstensmur?

Pallarna med knäcksten har växt till sig under de tiden som vi kört kors och tvärs över Skåne för att få tag på mera sten. Nu var det dags att testa att bygga något med den!

En oavslutad låg knäckstensmur fylld med jord, omgiven av byggmaterial och en trädgård under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För att vara första gången jag byggde blev det helt okej. Tanken är att soptunnorna ska stå till höger om lådan, därav att man kan se lite av en fortsättning i bakkanten längs lådan. Höjden är anpassad för att vara under 50 cm vilket innebär att det blir bygglovsfritt.

Nyligen byggd knäckstensmur med planteringar och högersida anpassad för soptunnor, under bygglovsgränsen på 50 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har använt olika sorters sten men ska försöka byta ut den som ligger på högersidan, där man tydligt ser sjöstenen. Har använt liknande på flera ställen men mitt inne i en rad, och då syns den inte alls.
 
Närbild av ett fraktsedel från Postnord för ett paket adresserat till "Skåne Sparris" med mottagarens namn och adress.

Sparris – en långsam utmaning

Att odla sparris är inte världens enklaste grej, eller i vart fall inte om man är en rastlös själ. Första året får man inte skörda någonting alls, och år två får man skörda en endaste gång. Först tredje året får man ordentligt med sparris, men bara fram till midsommar, sen ska man låta den växa upp i blom.

En nyförberedd sparrislåda med jord intill en häck, redo för plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev lite bråttom att få klar sparrislådan när den kom med posten. Uppfylld och gödslad, redo för de små plantorna.


Vacuumpackade sparrisplantor på jord, två sorter märkta med etiketter, ser ut som små kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vacuumpackade plantor?! Ja, när man köper sparris kommer de levererade på det viset. Jag köpte två olika sorter, en vanlig och en lila.


Vacuumpackade sparrisplantor utplacerade i jord, redo för plantering i sparrislådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser ut som små aliens.
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Odlingsbänken – så blev det

Odlingsbänken är ett av de projekt som jag uppskattar mycket här i huset. Ganska snabbt blev den utbyggd och fick i princip dubbel yta jämfört med tidigare. Här en kort video som visar hur det såg ut en vacker sommardag.

 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Två högar av kvitton och kvitton från Hi-Fi Klubben på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man renoverar ett hur blir det verkligen oändligt med kvitton. Detta är inte den enda samlingen med kvitton jag har. Borde finnas bättre system än stora högar...
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
En palldragare med en pall förpackade fönster från Nordiska Fönster på en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönster? Ännu fler?!

Det är vid den här tidpunkten juni 2016 och det var dags för ännu en leverans av fönster. Detta är dock de sista på länge! Även denna gången var det Nordiska Fönster som fick stå för leveransen, något som jag längre fram till viss del har ångrat. Men mer om det senare.

En palldragare är verkligen en fantastisk hjälp att ha när man får mycket leveranser.
 
Vit spännande spis i en orenoverade kök med byggmaterial runtomkring, som väntar på köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Magnetiskt kök

I veckan kopplas all den gamla elen bort och det kändes inte riktigt värt att lägga de pengarna som det skulle kosta att göra en tillfällig inkoppling av spisen. Så spisen åkte ur, det "är ju inte så lång tid innan köket är klart ändå". 1.5 år senare är det nya köket inte på plats ;)


Improviserad köksbänk med ny bänkskiva och induktionshäll, omgiven av diverse livsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom induktionshällen ändå låg i källaren rev jag ut hela det gamla köksskåpet tillsammans med spisen och satte dit en ny bänkskiva för svindlande typ 90 spänn på IKEA.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Ansökningsformulär om bygglov framför ingången till Helsingborgs stadsbyggnadsförvaltning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inför bygglovet

Möte med Stadsbyggnadsförvaltningen inför ansökan om bygglov. Ska göra en del fasadändringar som kräver bygglov. Men visst är det märkligt att man får bygga en takkupa utan bygglov, men att det krävs för ett takfönster.

I det stora hela såg allting bra ut, men det krävs komplettering gällande just takfönstren. I övrigt är det bland annat nya fönster i källarsovrummet, byte av dörr och ombyggnad av nedfarten till garaget och lite annat smått och gott som är med i ansökan. Bland annat vill jag riva skorstenen eftersom den inte längre används, och dessutom sitter på ett olämpligt ställa där jag vill flytta väggen lite.
 
Rivningshjälp – vem är gladast?



Det är alltid trevligt när man får hjälp med allt som ska göras här i huset. Det är dock svårt att avgöra vem som är gladast – Isac (liten) eller Henke (större)? Jag fick dock åka till tippen själv....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.