Massa slang och rör blir det

Ett uppbrutet trägolv med exponerade balkar och isolering, diverse rör och slangar för nätverk och centraldammsugare är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hade blivit dags att såga upp den sista biten av golvet som fortfarande var helt i vardagsrummet och dra ut lite slang till nätverket och rör till centraldammsugaren. Framförallt har ”förstörelsen” nu nått det gamla sovrummet som numera saknar lite golv.


Upprivet golv med nätverksslang, rör till centraldammsugare och gamla elementrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla rör till elementen som är lite i vägen. Eftersom alla elementen ska ersättas med golvvärme på ovanvåningen är det bara ett tillfälligt problem, snart åter rören ut. Men tills dess fungerar det med en liten kloss under!


Golv med uppsågat hål som visar slangar och rör för nätverk och centraldammsugare, samt isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inne i sovrummet går nätverket ner i källaren och ska så småningom in i patchskåpet. Men första steget är att få ner slangen på rätt ställe.


Upprivet golv i renoveringsprojekt med slang och rör för nätverk och centraldammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även röret till centraldammsugaren har nått sovrummet. På andra hållet sträcker det ut sig mot köksön.


Flexibel grå slang ligger spiralformad på ett slitet trägolv för användning i nätverk och centraldammsugarsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slut på slang, detta är vad som återstår. Dags att skaffa mer
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Approve! Jag godkänner sovrummet. Var är min gurka?!

Orange-vit katt sitter på en soffa bredvid en kudde med Android-robotmotiv i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
316097
  • Laddar…
Vardagsrum tillbyggnad med öppen bjälklag och golvreglar före golvinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den 26 april var sista dagen som det såg ut såhär. Dagen därpå började vi lägga golv på denna delen av vardagsrummet, "tillbyggnaden".
 
Köksavlopp – på väg ner i källaren

Nytt avloppsrör synligt genom hålet i taket som går ner mot källaren, omgivet av damm och rörmokarrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan se ljuset! Ok, det är det nya avloppsröret från köket som ska ner i källaren för att ansluta till avloppet. Tanken är att ”gömma” det inne i väggen.

Nyinstallerat avloppsrör i väggen, dammigt renoveringsarbete med skydd vid sovrumsdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit på vägen, det är ett dammigt men inte så svårt jobb.

Nytt avloppsrör installerat i vägg på väg ner mot källare, ommålat väggparti och dammtäckt golv med skydd vid dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart hela vägen ner, nu återstår bara golvet. Till höger på bilden ser ni mitt skydd in mot sovrummet, jag ställde upp en skiva framför den stängda dörren och hängde en matta över för att inte skada dörren och för att få in mindre damm i sovrummet. Smart, men jag borde nog tagit bort mattan som låg på golvet… :(
 
  • Gilla
kalle55 och 4 till
  • Laddar…


Stackars, stackars parkettgolv.
 
  • Gilla
meckis och 1 till
  • Laddar…
Dags att börja lägga spångolv i första delen av vardagsrummet.

Renovering av vardagsrum med delvis lagt spångolv, isolerat träbjälklag, rör och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog mer energi än väntat att fixa till träbjälklaget i vardagsrummet. Men när det så äntligen var färdigt, det nya avloppet var förberett, vattenrören var dragna och all elen var på plats – var det dags att isolera och lägga spånskivor.


En person lägger isolering i ett träbjälklag i ett vardagsrum, med spånskivor och rörinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pappa kom förbi och hjälpte till att lägga isolering. Under tiden la Olle och jag spånskivor och förberedde. I nedre hörnet ser man en av de lådorna som är till högtalarna som sitter i sovrumstaket. Det satt tidigare 3 infällda lampor i taket och jag ville inte byta hela innertaket. Den enkla lösningen var att använda hålen till något och då blev det högtalare – jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra med det tredje hålet, men nåväl.

Högtalarna jag köpte var ganska billiga, en riktig budgetmodell och jag är positivt överraskad över hur bra de trots allt är! Senare har jag kompletterat med en sub för lite mer bas, men för vardagslyssning är de två i taket fullt tillräckligt.


Renovering av vardagsrum med isolering och installation av avloppsrör, en person mätande träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man en av de lite större pottorna där det ligger mer teknik än bara spotten. Här ryms nämligen även trafo och styrning för Z-wave. Bra med gott om plats, men det är ett litet hål när man ska peta in grejorna…


Renoveringsprojekt med nytt spångolv underläggs, isolering synlig, avloppsrör och elinstallationer i vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hel del golv börjar faktiskt komma på plats. Detta är första gången på väldigt länge som det faktiskt finns ett riktigt golv att stå på i denna delen av huset.


Öppet golv med träbjälklag, isolering och rördragning inklusive en synlig avloppsstam och skyddad blå plastskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avlopp och vatten. Två bra grejor att ha i ett (blivande) kök! Den blå plastskivan använde vi för att inte få in isolering i skarvarna mellan skivorna.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Gul grävmaskin lägger skopa grus på blå bilsläp med Elgiganten-reklam på återvinningsgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte jag!! Men jag undrar vad Elgiganten tycker om den här användningen av släpet :D
Man upplever mycket på återvinningsgården.

Av erfarenhet vet jag att även en halv skopa väger mycket, väldigt mycket. Vill inte ens fundera över städningen sen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
richardtenggren
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]
Det är inte jag!! Men jag undrar vad Elgiganten tycker om den här användningen av släpet :D
Man upplever mycket på återvinningsgården.

Av erfarenhet vet jag att även en halv skopa väger mycket, väldigt mycket. Vill inte ens fundera över städningen sen.
Tycker man alltid ser Mio's-släp på Ikea eller på återvinningen. Mio går ju också att byta ut mot elgiganten, byggmax, dvs alla som lånar ut släp.
Det är säkert roligt att köra nya möbler i ett släp där någon tidigare har kört trädgårdsavfall eller matjord;)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
engs
AndersPS AndersPS skrev:
Som koncept älskar jag skjutdörrar. En dörr är vanligt vis mer öppen än stängd, vilket innebär att den alltid står i vägen. På alla platser i huset där jag bygger om och det är möjligt av praktiska skäl ersätter jag dörrarna med skjutdörrar.
Har inga skjutdörrar själv men två rum där jag länge tänkt sätta in sådana den dagen det är dags att renovera (om det visar sig möjligt) av samma anledningar du radar upp. Är det något särskilt du skulle rekommendera att man tänker på om man inte pysslat med sådana tidigare?

Hur är det med ljudnivå och så, funderat på om det finns det större risk för (o)ljud från rum med skjutdörrar. Är till två barnrum, tänker främst för framtiden när de når tonåren med musik, datorspelande eller vad de nu kan tänkas snöa in på.
 
engs engs skrev:
Har inga skjutdörrar själv men två rum där jag länge tänkt sätta in sådana den dagen det är dags att renovera (om det visar sig möjligt) av samma anledningar du radar upp. Är det något särskilt du skulle rekommendera att man tänker på om man inte pysslat med sådana tidigare?

Hur är det med ljudnivå och så, funderat på om det finns det större risk för (o)ljud från rum med skjutdörrar. Är till två barnrum, tänker främst för framtiden när de når tonåren med musik, datorspelande eller vad de nu kan tänkas snöa in på.
Jag har använt pocketkarmar från Swedoor och rent allmänt fungerar de mycket bra. Väggen utanpå själva pocketkarmen blir dock lite "svajig" så vi har försökt förstärka ddm på olika sätt. Till exempel har vi limmat och tätt skruvat fast gips utanpå, som faktiskt har gjort dem mycket mer stabila.

Det blir inte lika tätt som en vanlig dörr som man stänger, det är mer springor som är öppna även när dörren är stängd. Det har inte varit något problem för mig ännu, men absolut, det blir inte lika ljuddämpande. Man borde kunna sätta lister framförallt under och ovanpå dörren?
 
  • Gilla
hilin
  • Laddar…
Dörrparti till uterummet – del 1

Renovering av dörrparti till uterum, öppen vägg med synliga rör och bredare dörröppning, utsikt mot uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrpartiet mellan vardagsrummet (som egentligen hade varit ett barn/sovrum tidigare) var klassiskt för ett äldre hus. Smal dörr bredvid ett fönster med radiator under. En bredare dörr var ganska självklart och efter lite funderande fram och tillbaks så föll det på plats.


Renoveringsarbete på ett dörrparti från utsidan, med en demonterad fönsterkarm och en stängd dörr med kattlucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy från utsida – lägg märke till kattluckan i dörren. Den har nu flyttat till väggen (!) lite längre bort i uterummet.


Byggplats inomhus med öppnat dörr- och fönsterparti utan glas och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela utrymmet där dörr och fönsterparti ska sitta är öppnat. Radiatorrören är fortfarande inkopplade och det är vatten i dem, men det är ingenting som ska få störa oss. Eller jo, lite störda blev vi, men det var inte mycket att göra åt saken…


Gjutning av klack för dörrparti i renoveringsprojekt med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om det ser ut som tryckt virke är det ingen fara! Men det är inget bra utrymme att ställa ett nytt dörr och fönsterparti på.


En hink med murbruk bredvid virke och verktyg på ett arbetsområde med tegelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lösningen blev att gjuta på en klack som hela härligheten står på.


Nygrundad dörrklack med färsk betong omgiven av tegel och trä, bredvid en murarbalja med bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blanda mer bruk? Varför gör man alltid för lite? Nåväl.

Person använder hemmabyggt verktyg för att ta bort glaslist från fönsterram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med hjälp av ett hemmabyggt specialverktyg (Patent pending) tog vi loss glaslisterna och lyfte ut glasrutorna. Man man väl säga att att karmarna blir aningen lättare att hantera utan glasrutan :)


Person som tar ut en glasruta från en fönsterram i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Demonterad fönsterkarm ligger på ett rutigt rosa filtar på trägolv, glasrutorna är borttagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Naken fönsterram utan glas.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Källarfynd

Staplar av gammalt kakel och Höganäs plattor i en mörk källare, med en påse vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kolla vad som fanns längst in i garaget! Kakel som matchar det som sitter i gamla tvättstugan, perfekt eftersom det behöver kompletteras. Dessutom fina gamla Höganäs plattor som min trappa består av – alldeles utmärkt eftersom flera är skadade. Ibland är det bra att spara saker längst in i ett hörn!
 
  • Gilla
KarolinaA och 4 till
  • Laddar…
Dörrparti till uterum – del 2

Grundläggning av karm för glasparti med synligt isoleringsmaterial och tegelstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klacken som hela glaspartiet ska stå på är klar och tillfixad. Det fanns ett antal extra klinkersplattor av originalsort i garaget och i en hög ute i trädgården – det tackar vi för!


Närbild på karmsektioner med självhäftande tätningslist och specialstolpe för provmontering av glasparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provmontering av de båda sektionerna. Man kan fundera på hur de lyckats skada undersidan på detta sättet – när till och med metallen är skadad. Som tur var är det bara på undersidan.

Rulle med självhäftande tätningslist i handen framför byggmaterialpaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självhäftande tätningslist som man använder för att sätta ihop de båda sektionerna. En speciell ”stolpe” som man sätter mellan sektionerna och tätar och skruvar ihop.


Delar av ett glasparti till ett uterum som ligger på ett bord, med verktyg och monteringsmaterial utspritt runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då sitter sektionerna ihop, isolerade och skruvade.


Närbild på en dörrkarm med beslag och leveranssäkring vid en byggprocess av ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fördel när man lyfter ut glasrutorna är att man kan skruva karmen som ett traditionellt fönster. I detta fallet gick det dock inte eftersom det skulle blivit rakt in i teglet. Vi använde därför de vanliga fästena som är så vanliga med PVC fönster.



Vi tätar/fixerar därefter med lågexpanderande fogskum för att det ska sitta stabilt och bli varmt.

Installation av dörrparti till uterum med provmonterad karm och fogskum, samt byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Karmarna sitter på plats och det är fogskummat. Betongsäcken ligger för att trycka ner trösklen som var lite stökig.


Installation av ett vitt dörrparti till uterum med synliga tätningslister och en betongsäck vid tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken känsla när vi monterat i både dörren och glasrutan. Men det var någonting som gnagde, ska dörren verkligen ta mot så mycket när man öppnar och stänger?


Plastbeslag för leveranssäkring av fönster ligger utspridda på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni vet när man känner sig sådär riktigt dum? Det var så vi kände när vi tittade på dessa små platsjäklar och insåg att ”Vänta… det där är leveranssäkring, de ska inte sitta där… ”

Plötsligt var känslan i dörren mycket bättre, den var faktiskt alldeles normal. Hoppsan.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Expanderande tätningslist

Expanderad tätningslist med självhäftande kant och tejpbit vid änden på rutig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(denna bild är tagen cirka en månad efter vi monterade upp glaspartiet)

Vi var lite fundersamma på om denna självhäftande, expanderande tätningslist verkligen skulle göra sitt jobb, för vi såg inte att den expanderade varken när eller efter vi monterat den. Men den lilla bit som blev över hamnade i ett hörn och jag är nu övertygad om att den faktiskt var expanderande!

Tejpbiten i ändan omslöt alltså hela rullen när vi slängde in den i hörnet!
 
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Härligt!
Kan u bistå med foto på hur ni har gjort med kattluckan? Står inför samma dilemma, ska byta gamla altandörren med luckan och två stora fönster mot ett vikparti och det kan vi ju inte ha kattlucka i, så den måste hamna i väggen i ett av de två sovrummen, eller via garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.