K kalle55 skrev:
Imponerande uthållighet i renoveringen!

Kommer du ha någon form av mekanisk ventilation av platonmattan i källaren, eller kommer det att pröva utan till att börja med?
Tack. Det är huvudsakligen två anledningar att det tar lång tid, eller tre. Efter separationen bestämde jag mig för att försöka att bara jobba helger, inte hålla på i min ensamhet sena kvällar efter jobb. Som mitt liv ser ut i dagsläget är det okej att det tar tid - jag behöver ju inte ta hänsyn till någon annan.

Separationen i sig är ju också en starkt bidragande orsak. Dels tog det ganska lång tid att få klart med banken så att jag kunde ta över lånen på huset, dels försvann ju en ganska stor del av renoveringsbudgeten i och med att jag blev ensam. Alla fasta kostnader är ju detsamma, så det blev på kort sikt ett hårt slag. Lägg dessutom till konkursen och osäkerheten kring vad det skulle komma att kosta (i slutändan blev det en slant, men långtifrån värsta scenario).

Slutligen att jag bygger så mycket som möjligt själv. Det är också delvis förknippat med min budget, det hade varit skönt att tagit in lite mer hjälp. Fram tills idag har jag haft folk som gjort all el, installation av gas, nya pannan, en del VVS och hela arbetet med att isolera och bygga om taket.

Din fråga om platonmattan i källaren, jag kör utan mekanisk ventilation. Vi gjorde ett flertal tester innan vi la in den och det blev så fuktigt. Det har dock varit fuktigt i andra delar av källaren när det regnade så oerhört mycket i somras, men jag har (tyvärr) inget bra sätt att kolla status under platonmattan.

Det är öppet längs sidorna och det luftombyte det blir när man går på golvet ska förhoppningsvis räcka.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Amazon Alexa Echo Dot smart assistent med aktiv blå ljusring på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välkommen hem, Alexa

Våren 2016 flyttade Alexa hem till mig. Hon är ganska liten och kompakt, jag tänker att hon ska göra livet i huset lite smartare. I praktiken är hon ganska dum och drar skämt och spelar musik för mig, men tanken var (är) att jag ska programmerat lite.

För er som inte känner till det är Alexa en smart assistent från Amazon. Tanken är (var) att hon ska integreras i resten av mitt smarta hus. Det lär komma en fortsättning…
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Odling av växtskott i fiberkrukor med tydliga tecken på tillväxt, vissa lutande mot ljuskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en intensiv byggperiod var det dags att ta det lite lugnare. Upptäcka livet som singel, påta lite i trädgården och upptäcka alla roligheter med Alexa.

Just försöken att odla gick framåt. Mina föräldrar har alltid odlat mycket och jag är uppvuxen med stor trädgård, växthus och egenodlade grönsaker, men det var aldrig mitt intresse - förrän nu.
De flesta sorterna har tagit sig och börjat växa. Chilin har varit trögstartad men nu är det små, små skott på gång. Ni kanske kan gissa vilken sida som fönstret är på? :)
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Förberedelser: Ny uterumsdörr

Renoveringsplats där en murad vägg tagits bort för att installera en ny dörr, med isolering och murade kanter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Missade att ta någon före-bild, men här var det tidigare en murad vägg som jag försiktigt knackade ner. Tanken är att den smala äldre dörren ska ersättas av en modern, bredare dörr. Fönstret kommer att bli lika brett som dörren och gå hela vägen ner till golvet.

Skönt att det inte är någon bärande konstruktion och eftersom det är ut på uterummet är det inte längre fasadändring, utan fritt att köra på!

Person murar upp en vägg bredvid en fönsteröppning som förberedelse för ny uterumsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pappa hjälpte mig att mura upp frisen, så att det matchar hela vägen från golvet och uppåt.

Uppmurt fris ovanför en gammal dörröppning i en vägg under renovering, verktyg syns inne i uterummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigmurat.
 
  • Gilla
RmK_71 och 6 till
  • Laddar…
Högar av vertikalskuret gräs på en gräsmatta med en trädgårdsvagn och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nä, jag var nog inte allergisk, jag gillade nog bara inte fotboll….

Minns allergiattackerna i grundskolan med fasa. Det var som värst när det var utomhusgymnastik, som det hette på den tiden. Fotboll eller vad det nu var, jag minns inte. Allergi var det i vart fall.

Idag har jag, som tur är, vuxit ifrån allergin och kan utan problem klippa och som idag, vertikalskära gräsmattan. Men nej, jag gillar fortfarande inte att spela fotboll.
 
  • Gilla
  • Haha
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
En stor röd neonskylt i form av en bokstav ligger i en container bland sopor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det försvinner i den allmänna konkursen

Att skriva ett inlägg som detta, det är inte så roligt. Men det har för att vara ärlig gått ganska lång tid sedan det hände – detta är alltså ett bakåtdaterat inlägg!

Detta var dagen då vi åkte till Tingsrätten och lämnade in vår konkursansökan. Med perspektiv på det hela ser man många saker som man hade kunnat göra annorlunda, men samtidigt hur mycket små saker i vardagen som nästan kan upplevas slumpartade verkligen påverkar och kan göra stora avtryck.

Det är tungt, oerhört tungt att försätta sitt bolag i konkurs. Vi var 3 av 4 ursprungliga grundare som tog beslutet tillsammans. I efterhand kan jag säga att detta var den bästa utbildning jag har gjort, men samtidigt den dyraste. Det kändes som ett stort misslyckande, vi var 11 anställda som den här eftermiddagen inte visste hur vår framtid såg ut.

Dagen därpå fick alla ledigt och ytterligare en dag senare hade vi stormöte med konkursförvaltaren. Alla blev uppsagda och vi fick besked om fortsatt drift under en månad – sen var det slut, definitivt slut. Jag är oerhört ödmjuk inför den fantastiska insats som alla medarbetare gjorde under den sista månaden, när vi levererade samtliga påbörjade kundprojekt.


Interiör på ett kontorsutrymme med blå dörr och en bänk, fönsterfilm halvt neddragen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista dagen med städning och röjning i lokalen, en av de sista saker vi gjorde innan vi lämnade nycklarna till hyresvärden var att dra ner fönsterfilmen.

En reflektion är allt stöd som vi fick efter konkursen. Jag är övertygad om att vi måste tvätta bort skamstämpeln över konkurser, det finns många småföretagare som inte vågar lägga ner eller gå i konkurs, och istället gräver de sig djupare ner i skiten och i värsta fall skuldsätter sig för livet.

Det försvinner i den allmänna konkursen
– ovetande bankkvinna samma dag som edgångsförhandling i Tingsrätten
Ibland inträffar dråpligheter som man aldrig kommer att glömma, som det klassiska skämtet om att ”det försvinner i den allmänna konkursen”. Några veckor efter konkursen, samma dag som vi varit i Tingsrätten på sk edgångsförhandling, var jag på banken. Ni kan ju gissa om hon såg förvånad ut och bad om ursäkt minst 1000 gånger när jag berättade
 
  • Gilla
p.lundgren och 3 till
  • Laddar…
M
Tycker inte heller man ska skämmas över en konkurs, alla bolag kan inte bli en succé. Man bör istället vara stolt över att man vågade lämna den trygga tillvaron som anställd för att följa sina drömmar och satsa på något man själv trodde på, även om det inte gick hela vägen.

Vem vet - nästa bolag kanske blir en succé istället!
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 3 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Tycker inte heller man ska skämmas över en konkurs, alla bolag kan inte bli en succé.
Vad som är succé är dessutom en öppen fråga. Vi startade som 4 vänner och hade egentligen ingen tanke på att bli något större än oss fyra. På de drygt 7 år som vi körde hann vi bli ett gäng anställda, bidrog med massvis av skattepengar, vann priser och fick höga kvalitetspoäng i upphandlingssammanhang.

På alla plan, utom ett, var det en succé ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
En mycket framgångsrik entreprenör sa en gång till mig: "man måste gå i konkurs minst en gång för att lyckas som företagare", och det tror jag stämmer 100%. Det är en väldigt bra skola för hur man ska och inte ska göra till nästa gång.

Gott nytt år!
 
  • Gilla
erland79 och 1 till
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
En mycket framgångsrik entreprenör sa en gång till mig: "man måste gå i konkurs minst en gång för att lyckas som företagare"
Första steget är att göra - så många som går och bär på idéer och drömmar men aldrig förverkligar dem.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Tre pallar med LK Systems golvvärmeprodukter levererade utanför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Leverans: 3 pallar med golvvärme
Nu är vi framme i april 2016 och det var dags för ännu en stor leverans. Vad ska man säga, jag borde börja bli van nu. Fantastiskt skönt med palldragare dock!
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vilket häftigt sätt du för din projekttråd framåt :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
whork whork skrev:
Vilket häftigt sätt du för din projekttråd framåt :)
Tack! Ett projekt som detta "är" ju livet, så allt som händer påverkar projektet, på ett eller annat sätt. Kan inte förneka att det ibland spårar ur och "när man ändå..." händer lite väl ofta. :D
 
Jag älskar skjutdörrar!

Vit skjutdörr med horisontella linjer delvis öppen i ett modernt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som koncept älskar jag skjutdörrar. En dörr är vanligt vis mer öppen än stängd, vilket innebär att den alltid står i vägen. På alla platser i huset där jag bygger om och det är möjligt av praktiska skäl ersätter jag dörrarna med skjutdörrar.


Halvöppen vit skjutdörr som avslöjar en glipa till ett annat rum, visandes skjutdörrarnas platsbesparande fördel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glänta på dörren och kika ut :)


Delvis öppen vit skjutdörr som leder till en trappa med renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skjutdörrar är fantastiska!
 
Skjutdörrar & vanliga dörrar

Vit specialtillverkad dörr med övre hål för ringhandtag och nedre hål för hakregellås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörrarna är "specialtillverkade", både mönstret på dörren och även hur hålen i dem är gjorda. En av dem på bilden är till exempel till toaletten. Understa hålet är till ett vanligt hakregellås med vred på insidan och koppar för att öppna/stänga dörren.

Men det är praktiskt att även ha en ring att dra i, så det översta hålet, som inte är genomgående ut mot dörrytan, är till för just det. Multifunktionellt, så att säga. Praktiskt, absolut!

Hand håller en svart dörrgångjärn i profil med detaljerade mekaniska delar och synlig gångjärnsaxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr kan man inte ha skjutdörrar överallt, men det går åtminstone att hänga dörrarna med dolda gångjärn. Kommer att bli spännande när det blir dags för montering, eftersom varken karm eller dörr är anpassade och det kommer att krävas lite handpåläggning i form av stämjärn och fräs.
 
  • Gilla
hilin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.