richardtenggren
Annars går det ju plocka ner dem vid dammigt arbete, bara att sätta i renoveringsläge :)
 
-RB- -RB- skrev:
Kanske lite sent nu men jag brukar tejpa en plastpåse över branddetektorerna när jag håller på och dammar. Gäller bara att ta bort påsen igen.
Jo, det är ett bra knep, men som du säger är det lätt att de blir sittande för man "ska ju ändå damma lite mer imorgon". De levereras faktiskt med ett litet plastskydd som jag använt vid något tillfälle, men inte just denna gången ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Annars går det ju plocka ner dem vid dammigt arbete, bara att sätta i renoveringsläge :)
Äsch, hur manligt är det? :D
 
Jag gillar den här tråden!
Du skriver bra och varvar lite roligt med informativt.
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
En palsternacka brukar inte väga nästan ett kilo!
Jo, när man odlar dem själv. :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag gillar den här tråden!
Du skriver bra och varvar lite roligt med informativt.
Tack!
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jo, när man odlar dem själv. :)
De som jag odlade året efter blev inte lika stora :(
 
En stor spindel vid kanten av en träskiva placerad ovanpå en lila isoleringsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt husdjur (känsliga läsare varnas)

Jag har inte kommit på något bra namn ännu, men jag funderar på att kalla honom för Vejron. Den lila skivan är 20 mm i tjocklek och lilla Vejron bor i mitt sovrum. Visst är han söt?

(Nej, jag är inte helt säker på att det är en han – jag har ingen aning om hur man könsbestämmer en spindel)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi har alla olika byggprojekt

På en ganska vanlig och tråkig gatstump i Malmö dök plötsligt ett byggprojekt upp som har fått uppmärksamhet runtom i världen. De sjukt kreativa Anonymouse slog upp både butik och restaurang mitt i folkvimlet.

Rekommenderar att följa på Twitter eller läsa mer på Sydsvenskan

Miniatyrbyggprojekt av Anonymouse med en butik och restaurang för möss på en trottoar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Miniatyrrestaurang med "Open"-skylt, betalkortsklistermärken och en bordsskiva med rutig duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Grupp människor i träningskläder med julhattar ler efter träningspass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


God jul - 24 december 2016

Aldrig i livet att jag kunde tro att jag skulle börja på gå gym och dessutom faktiskt tycka att det är ganska kul. En påminnelse till mig själv att livet ibland överraskar, och ett bra tillfälle för alla som läser att berömma mig ;):D:D
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Oftas brukar honspindlarna vara större. Så är den oroväckande stor är det säkert en hona. :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Renoveringsarbete med exponerade golvreglar och borttagen isolering i ett rörigt vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det en gigantisk kattlåda? /Kiba

Med mycket sorg i sinnet insåg jag att jag måste riva ut golvreglarna i vardagsrummet eftersom helt golvet knarrade något otroligt mycket när vi började lägga på golvspånet. Vad är väl bättre än att fira juldagen med lite jobb… Det visade sig att golvreglarna är fastsatta med najtråd som är ingjuten i golvet, men allting rör sig och najtråden gnids mot träreglarna.

Skyfflade upp det översta lagret av sågspån och hällde försiktigt upp det i säckar. Det dammar rejält, så andningsmask är ett krav. Därefter rullade jag försiktigt ihop isoleringen i stora rullar och staplade i en enormt stor bigbag säck. Det var precis det gick att få ut den genom dörren, men det gick och vi körde upp allting till tippen och tömde bigbag:en. Det var mer prisvärt än att beställa hämtning hemmavid, plus att jag återanvände säcken flera gånger :D


Renovering av vardagsrumsgolv med synliga golvreglar, betongyta och en bigbag säck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter dammsugning och man får fram denna fina rena betongyta. Tyvärr råkade jag slita av trådarna till belysningen i badrummet, elektrikern hade bara lagt den tunna 12v ledningen löst på golvet, så den åkte utan pardon med när jag skyfflade…
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Förpackning av Animus Home controller bunden med snöre och en etikett med texten "God Jul Anders!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välkommen hem Animus

Jag backade en svensk kickstarter med bas i Malmö/Lund, en ny controller för hemautomatisering vid namn Animus Home. Det var ganska mycket poststrul men den kom med tajt marginal till årsskiftet. Längre fram kommer ett omdöme om denna lilla svenska pryl.
 
Närbild på svart textilplatta med tät lugg, avsedd för golv i sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för textilgolv i sovrummet
Det var givet ganska tidigt – i sovrummet i källaren passar ett textilgolv bra, inte nog med att det är skönt att gå på så är det också lite varmare än ett potentiellt kallt källargolv. Nog för att jag gillar att det är svalt i sovrummet, men inte för fötterna!

En favorit var från EGE, en gräddvit lite lurvig textilplatta som var mysig att gå på. Praktiskt att ha plattor också, eftersom det, åtminstone i teorin, är möjligt att ersätta enskilda plattor om man spiller eller om katten hittar på något otrevligt.

Textilgolv i sovrum med mönstrade svarta textilplattor lagda i rutmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I slutändan föll dock valet på inte mindre än två svarta plattor, som jag lägger i ett rutmönster. I verkligheten är skillnaden inte lika stor som den ser ut att vara på bilden, dock!

Plattorna är än så länge bara lagda på test och sitter med små, små bitar av dubbelhäftande tejp på baksidan. Ibland rör de lite på sig och det blir skarvar – så fort fönstren är bytta i sovrummet ska jag limma fast plattorna, limmet står i förrådet!

(Med detta inlägg är vi inne på 2017)
 
Man som tar bort spikar från gamla golvreglar med hammare och tänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skönt med extra hjälp

Pappa kom förbi och hjälpte till med att bland annat dra ut spikar ur alla de gamla golvreglarna. Det är oerhört bra kvalitet på virket, det går överhuvudtaget inte att jämfört med modernt virke som man köper i affären idag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.