Hej

Mina rör till radiatorerna sjunger på sista versen. Finns ganska stor risk att där är asbest i isoleringen runt rören. Men jag vill givetvis kolla upp detta innan för att vara på den säkra sidan. Allt skulle ju bli mycket lättare om det visade sig att inte vara asbest i isoleringen. Så min fråga är helt enkelt om ni vet någon firma dit man kan skicka bitar av isoleringen för att få det testat? Gärna någon då där man inte blir halvt ruinerad på att göra det. Tanken är att ta bitar från lite olika ställen på rören för att få det analyserat om det bara är i böjarna eller om allt eller inget innehåller asbest. Vore trevligt med folk som har gjort det och kan säga vad det kostade för dem.

S
kanske Safe Control Materialteknik AB på Tillgängligheten 1 göteborg?
behöver du närmare där du bor. kolla med kommun eller sök på nätet.

Staffans2000
"sjunger på sista versen"

Hurdå?

Här citerar jag mig själv från en annan tråd med samma fråga.

https://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/289861-asbest-pa-ror.html

"När jag i slutet av sjuttiotalet var aktiv i rörlaggerisvängen tog vi bort åtskilliga hundra meter sådan isolering. Med en morakniv och avbitartång slet vi loss isoleringen och precis som du själv skrev var det glasull och papp på rakorna och asbest i böjarna, krökarna, Knäna, vinklarna och alla andra ställen där rören inte var raka. Asbest ser ut som mjöl. Nu, trettiofem år senare är jag mig veterligen fortfarande cancerfri. Min chef som i många år stod och blandade Asbest i en spann med vatten på samma sätt som man blandar Cement klarade sig inte lika bra.
Blöt ner böjarna med en blöt trasa så de blir dyngsura för då blir asbesten som gegga och bösar nästan inte alls. glasullen är fastlindad med ståltråd och gasbinda.

Staffan

Tack för råden Staffan men jag vill ändå testa om/var det är asbest i rören. SBH, ska kolla upp företaget i fråga. Folk får gärna dela med sig om de har något företag de har testat med positivt utfall:).

När jag syftar på sista versen så är det väl att huset är över hundra år gammalt och rören är väl någon kring 50/60 talet om jag ska uppskatta åldern, kanske även sen huset byggdes, svårt att uppskatta. Börjat läcka på sina ställen.

Redigerat:
Jag använde mig av A analys. Skickade in prov via post, fick svar och faktura via e-mail. Det gick snabbt och smidigt.

varmkorv skrev:
Jag använde mig av A analys. Skickade in prov via post, fick svar och faktura via e-mail. Det gick snabbt och smidigt.
Tack, precis ett sådant upplägg jag vill ha.

S
ja. inte kan jag tipsa så mycket mera. var ett par år sedan jag jobbade där nere

K
Även jag kan rekommendera A-analys, tagit hjälp av dom flera gånger. Har dock inte postat utan lagt i deras brevlåda påväg till jobbet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.