Jag är intresserad av en bostadsrätt vars ventilation låter för mycket.
De nuvarande ägarna stänger av ventilationen på natten pga ljudet.
Kan man isolera eller byta ut den delen som sitter i taket? Det blåser mycket ur den just nu.
Enligt föreningen är ventilationen ok. Den klarade senaste besiktningen.
Kan man isolera eller byta ut den delen som sitter i taket? Det blåser mycket ur den just nu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Välkommen till forumet!
Ventilationssystemet ingår normalt i föreningens ansvarsområde och de boende får inte ändra det utan tillåtelse av styrelsen. Du måste alltså kontrollera med styrelsen vad du kan få lov att göra.
Ventilationssystemet ingår normalt i föreningens ansvarsområde och de boende får inte ändra det utan tillåtelse av styrelsen. Du måste alltså kontrollera med styrelsen vad du kan få lov att göra.
Jo, jag vet det, men nuvarande styrelse verkar inte vara så intresserad av att undersöka detta. Tänkte att jag ev skulle kunna komma med ett förslag på en lösning som de skulle kunna prova.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Lösningen måste vara anpassad till ventilationssystemet och flödet genom ventilen måste justeras in till korrekt nivå. För att göra detta bör man ha kontakt med en ventilationsexpert, t.ex. på den firma som gör OVK i föreningen. Detta för att det är så mycket okänt om systemet att det är svårt att ge bra råd i forumet.
Är vetilationen servad ordentligt? Filter bytt? Är det en större "förening" typ HSB, eller en mindre?
Högt ljud kan bero på en del saker , tex för liten dimension på ventrör , dvs att lufthastigheten är för hög .S SoffiSoff skrev:Jag är intresserad av en bostadsrätt vars ventilation låter för mycket.
Avsaknad av ljuddämpare i anläggningen .
Felinställda luftflöden .
Om alla sovrum i föreningen (detta om alla lägenheter ser lika ut) är kopplade på samma luftkanal och en del väljer att plugga till/frånluftsdon skapar detta för hög lufthastighet . Svårt att sia om hur det är konstruerat / byggt .
Tack för svaret. Ja, helt klart svårt att spekulera om vad som är fel. Men det blåser för mycket ur ventilationen. Jämfört med min tidigare lägenhet där hördes det knappt att det sipprade in luft i rummen.Tomture61 skrev:Högt ljud kan bero på en del saker , tex för liten dimension på ventrör , dvs att lufthastigheten är för hög .
Avsaknad av ljuddämpare i anläggningen .
Felinställda luftflöden .
Om alla sovrum i föreningen (detta om alla lägenheter ser lika ut) är kopplade på samma luftkanal och en del väljer att plugga till/frånluftsdon skapar detta för hög lufthastighet . Svårt att sia om hur det är konstruerat / byggt .
Liknande trådar
-
Varför finns denna ventilation? Kan den tas bort?
Grund & Markarbeten -
Längre ventilationsgaller, någon som vet vart det finns?
Ventilation -
Fungerar miniventilation, finns det bättre än mitsubishis?
Ventilation -
Finns en mening med vindavledare för bjälklagsisolering utan taktfotsventilation?
Ventilation -
Finns skåpsintegrerad kåpa för centralventilation?
Kök