M
Jag har tagit bort gipset från ett par innerväggar i ett hus byggt typ 1978. Planen är att sätta OSB eller plywood och gipsa om. Problemet är nu att apparatdosor och kopplingsdosor är inte fastsatta. De hänger nu i VP-rören eller lite fattigt hopsnörda med något annat.
Fråga: Hur fäster jag dosorna i reglarna med nuvarande förutsättningar? Det är plåtreglar från byggåret och jag tror (men är inte säker) på att reglarna ska föreställa 45 mm (tunna väggar...). Finns det fästen som passar Thorsmans TED från sent 70-tal? Var köper man dem i så fall?

• Närbild på en Thorsmans TED apparatdosa från 1970-talet, upphängd i VP-rör och omgiven av kablar, ej fastsatt i plåtregel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en grå kopplingsdosa från Thorsmans Sweden, med nummer och text präglade på framytan, omgiven av anslutande VP-rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du får nog kolla igenom thorsmans sortimentkatalog eller kontakta dem.

M
A avh67f skrev:
Hittade att det fram till ganska nyligen sålts fästen men såklart har de utgått. Blev enklare att köpa nya dosor som gick enklare att fästa...

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
M
A avh67f skrev:
F.ö. verkar det vara - typ - samma TED som säljs nu men det verkar som att Schneider (som givetvis gör även denna numera) har slutat göra fästen sedan ett tag. Verkar vara någon slags långsam avveckling av TED.... Vila i frid när det blir dags, TED...

A
Du får tillverka egna fästpunkter så du har något att fästa i. Det finns ju 2st hål för lång skruv eller spik i varje dosa

Eller dra fast dosorna med plåtband. Det sitter ju bra i plyfa med lämplig skruv.

Det finns nya dosor och regelfästen att köpa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.