För många år sedan tog jag av uponors automatiska ställdon fråm golvvärmen hemma (av denna modell https://www.vvsochbad.se/uponor-vario-b-styrdon-24v-med-1-meter-ledning-till-vario-b-fordelarror-wgf-1154831) då de inte riktigt funkade bra och har kört på helt öppet. Jag skulle vilja ställa in varje slinga manuellt istället. Finns det manuella vred för detta?

Alltså vred för denna del https://www.vvsobygg.se/uponor-ventiloverdel-for-wgf-fordelare.html

Jag vet att en egentligen ska använda sig av frånloppet och strypa där. Men de som installerade golvvärmen för många år sedan har gjort något konstigt och stryper jag en frånventil så stängs alla. Galet jag vet. Men tidigare ägaren gjorde många sådana grejjer och nu är det som det är. Däremot stryps inte all värme på över/till-ventilen. Så då tänkte jag att jag kanske kan använda mig av ett vred för den.

Jag har försökt googla men hittar bara automatiska ställdon. Och som sagt, de funkar inte bra tycker jag.
 
G
Du tänker nåt liknande som vredet längst till höger?
Tre termostatventiler på rör, en vit vred längst till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gooli skrev:
Du tänker nåt liknande som vredet längst till höger?
[bild]
Kanske? Trodde det bara var en skyddshatt. Men om det går att vrida på den och manuellt ställa in ventilen så ja! :D Går det det?
 
G
Handratt eller reglerratt verkar vara den rätta benämningen.
Rörkrökarna brukar låta dem vara så att ventilen är helt öppen några dagar när de driftsatt en ny anläggning på byggena. Brukar bli varmt som tusan i lokalen. (har väl hänt att jag skruvat upp/åt nån ett par varv för att inte svettas ihjäl :devilish:).
 
Redigerat:
Var hittar man sådana rattar?
 
B
De kommer väl (alla jag sett) med varje installation av golvvärme, och sedan ersätter man med don om man behöver det.

Kanske kan du fråga en lokal vvs installatör, det borde ju bli sådana över hela tiden, när de ersätts med reglerdon.

Hittade ingen separat, men det verkar gå att beställa hela ventilen med insats som reservdel dyrt.

Annars kanske nån i bekantskapskretsen med 3d printer kan modellera och printa en.
https://billigtvvs.se/vattenburen-g...rigt/ventil-och-sate-till-golvvarmefordelare/
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Ah. Ska kolla med några då. Om det är någon som har 8 stycken liggandes över så köper jag gärna dem för rimlig slant!
 
De där plasthattarna ska väl inte användas för justering? Det borde finnas injusteringventil per slinga på den andra fördelaren.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
De där plasthattarna ska väl inte användas för justering? Det borde finnas injusteringventil per slinga på den andra fördelaren.
frånloppet går det inte att justera på pga att tidigare ägare gjort något konstigt. Stryper jag en slinga på ”från” så stryper jag alla. Men stryper jag på ”till” så är det endast den slingan som stryps.

så jag behöver en handratt som jag kan sätta på ”till”-sidan.
 
Magrand Magrand skrev:
Dom här handrattarna passar

[länk]

[länk]
tack! Blir till att prova en sån! Funkar det så blir jag superglad. Och värmen finfin. Och med dessa elpriser sp har detta väl betalat tillbaka sig på en månad :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.