Vi har haft ett kamrörselement 500W med sladd och kontakt, men det har tyvärr slutat fungera. Hur jag än letat har jag inte lyckats hitta något som inte kräver fast installation, finns inte såna längre?

Vad ska du värma med elementet.

A Anna Niklasson skrev:
Vi har haft ett kamrörselement 500W med sladd och kontakt, men det har tyvärr slutat fungera. Hur jag än letat har jag inte lyckats hitta något som inte kräver fast installation, finns inte såna längre?
Vad är det för lokal som kräver ett kamrörselement?

E elmont skrev:
Vad är det för lokal som kräver ett kamrörselement
Det finns många typer av lokaler som är av sort för kamrör, så det är inget att tänka sig något annat om lokalen är av rätt sort.

Och eftersom vi INTE vet kan man ju fråga så kanske man ev kan komma med ett tips på alternativ.
Ps
Jag har vid ett flertal tillfällen sett kamfläns element på ställen där det var onödigt, Det kommer säkert även du att göra, med tiden.;)

E elmont skrev:
kommer säkert även du att göra, med tiden
Det är att skriva någon på näsan då, varför tror att jag frågade.

J jonaserik skrev:
Det är att skriva någon på näsan då, varför tror att jag frågade.
Jag såg aldrig din fråga då jag samtidigt skrev min, men man kan ju undra varför kamfläns i ett rum där man vill stickproppsansluta. Jag får det inte riktigt att gå ihop.

H
Normalt är väl att kamrör sitter på platser där man kräver hög ip klass.
Med kabel och kontakt kommer du inte uppfylla ip klassningen.

troligt är väl att det elementet du har nu har någon bara satt sladd på.

du skriver att det fungerar inte längre.
Har du sett vad som är fel?
Sitter ofta en termosäkring i ena gaveln.
Den kan man återställa.
Har ni flyttat elementet eller liknande då kamrörs element ska monteras på ett visst sätt.
Sitter det fel löser säkringen ut.

jag har ett sådant i sadelkammaren.
Men innan montering var jag tvungen att vrida fästena då mitt har vart monterat på golv tidigare och skulle nu sitta på vägg.
Tror kabel genomförningen alltid ska va ned, då är termosäkring på rätt sida av elementet.

En sadelkammare, men jag vill ha så hög ip-klass som möjligt. Det tidigare, med sladd och kontakt är ett Kraemer & Kraus köpt 2017 direkt från svensk återförsäljare som tyvärr inte säljer sådana längre. Jag beställde en ny termostat från K & K i Tyskland (när jag beskrev problemet för dem, att lampan tänds när man sätter i kontakten men elementet blir aldrig varmt och de bedömde att det berodde på trasig termostat.) Men det blir inte varmt ändå.

Ett alternativ är ett oljefyllt element då du inte behöver ha den höga IPklassningen som ett kamflänselement OCH du kan inte få IP65 på ett stickproppsanslutet element utan för att nå upp till det måste du ha fast anslutet. Sätter man ett element med högre effekt än vad som normalt behövs kommer det att inte bli lika varmt då det kommer att få korta gångtider, så i stället för 500 Watt kan man sätta ett 1000Watt och elementet blir bara lite varmt.

H
Sen beror det på hur sadelkammaren är.
Vilken ip klass du ska ha eller om du måste ha D märkt element.

jag har värmefläkt i stallet som är D märkt.
Sadelkammaren kan jag ha vanligt om jag vill.
Men nu fick jag ett kamrörselement så då är det smidigast att använda det.

Undra om inte ditt gamla element ät tungt, troligtvis fyllt med sand. Frico har kamrör som är fyllda med sand och explosionssäkra som det heter. Dom har ingen termostat i sig utan det ska fast inkoppling och termostaten på väggen. Det med ansluten med sladd kan göras om det sätts upp ett s.k blockerat vägguttag. Du har ändå termostaten på väggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.